testowe Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015ciąg dalszy...Fotografowanie z lampą błyskową i w świetle zastanym
Autor fotografujący pod wodą obiekty makro w Północnym Atlantyku u wybrzeży Irlandii. Fot. Marcin Trzciński.
Skoro już wiemy, że bez lamp błyskowych nie wydobędziemy pod wodą kolorów, to kiedy fotografujemy bez lampy błyskowej, wykorzystując jedynie światło zastane? Czy w ogóle taka fotografia ma sens? Otóż oczywiście, że fotografujemy i nie jest to pozbawione sensu. Dobrym przykładem są wraki. Wiadomo, że pod wodą nie podświetlimy za pomocą naszych lamp błyskowych wraku całego statku czy samolotu, nie mówiąc już o płetwonurku czy skalnym otoczeniu wraku. Wówczas rozwiązaniem jest całkowita rezygnacja z lamp błyskowych. Powstaje wówczas zdjęcie monochromatyczne, zazwyczaj w kolorach niebieskich, które można później w post-produkcji pokazać w wersji czarno-białej, tak jak na przykładzie [4].
Wrak kutra rybackiego „Fortunal” na głębokości 45-55 metrów, wyspa Vis, Chorwacja. fot. Wojciech Nawrocki.
Innym rozwiązaniem jest użycie błysku dla znajdujących się blisko nas fragmentów wraku czy rafy, pokazując jakąś istotną część kadru lub jakiegoś ciekawego podwodnego mieszkańca (będzie to kolorowy fragment naszej fotografii), a reszta tła zostanie oświetlona światłem zastanym (będzie to monochromatyczne tło naszej fotografii) – patrz przykład, w którym chowająca się w zakamarkach rafy koralowej żółta ryba – Ustnik z maską zwany również Chetonik w masce (Chaetodon semilarvatus) [5], oświetlona jest lampą błyskową, przez co zarówno ona jak i fragment rafy koralowej są kolorowe, natomiast tło oświetlone jest światłem zastanym i uzyskało ono monochromatyczne, niebieskie zabarwienie.
Ustnik z maską zwany również Chetonik w masce (Chaetodon semilarvatus), Morze Czerwone, Egipt. fot. Wojciech Nawrocki.
Inną sytuacją, w której nie będziemy zmuszeni do stosowania lampy błyskowej, jest fotografowanie w stosunkowo płytkiej wodzie lub tuż pod jej taflą, gdzie penetrujące mocno słońce daje nam światło w pełnej gamie barw [6].
Szczupak czyhający na ofiarę pod baldachimem podwodnych liści, rzeka Biebrza, Polska. Fotografia zajęła 1 miejsce w kategorii „Przyroda” oraz 3 miejsce w konkursie dodatkowym w VIII edycji ogólnopolskiego konkursu fotograficznego „Foto-festiwal.pl”. fot. Wojciech Nawrocki.
data dodania: 02-06-2017
godzina dodania: 14:00
odsłon: 13035
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
Nikkor Z 35 mm f/1,2 i Nikon Coolpix 1100 - niespodziewany debiut, dwie potęgi w różnych kategoriach - znamy cenę 5 lutego 2025 r. Nikon zaprezentował dwa skrajnie różne produkty. Jednym z nich jest superjasny, pełnoklatkowy Nikkor Z 35 mm f/1,2 S, a drugim kompaktowy superzoom Nikon Coolpix 1100. Czyli od dzisiaj można szerzej rozmywać świat i podróżować po Księżycu bez lotu w kosmos. Hanna Kantor zdobywa nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 4 lutego 2025 r. firma Sony Europe poinformowała, że nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 otrzymała Hanna Kantor. Publikujemy pierwsze wrażenia wyróżnionej i listę zwycięzców z pozostałych krajów. Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD - również w wersji do Nikona Z 26 września 2024 r. Tamron zaprezentował nowego Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |