testowe Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane - pełny artykuł Foto-Kurier 11/13![]() ciąg dalszy...
Przygotowania
![]() fot. Sebastian Janicki
Nie bójmy się używać dużych przysłon i długich czasów naświetlania. Na tym między innymi polega światło zastane. Stosujmy przycisk podglądu głębi ostrości aby ocenić czy nasze tło jest odpowiednio rozmyte. Po wykonaniu zdjęcia obejrzyjmy w przybliżeniu oczy modela – czy są ostre , oraz histogram. Graficzny wykres pozwoli nam ocenić ekspozycję zdjęcia oraz czy nie jest ono niedoświetlone (histogram przesunięty w lewo), bądź przepalone (przesunięty w prawo).
![]()
Każdy histogram pokazuje rozkład punktów o różnej jasności – od zupełnie czarnych z lewej strony, po zupełnie białe, wypalone piksele na prawym końcu wykresu. Wysokość każdego z 256 słupków oznacza liczbę pikseli w danym odcieniu znajdujących się na zdjęciu (matrycy). Na wykresie w dużym uproszczeniu przedstawiono od lewej strony: cienie, tony średnie i światła.
![]() fot. Sebastian Janicki
Tak mniej więcej to wyglada, jeśli zdjęcie jest poprawnie naświetlone.
![]() fot. Sebastian Janicki. Kolejne ujęcie świtezianki. Tym razem czysto portretowe. Przysłona f/6,3 „pozwoliła” uzyskać ostre oczy, a przy tym dodała plastyki zdjęciu. Mamy wrażenie, że ważka dosłownie wyłania się z rannego rozmytego środowiska. Są to bardzo ciekawe owady. Starajmy się wiec pokazać ich wyjątkowość.
Nauczmy się kadrować, zostawiając więcej miejsca przed obiektem niż za, tak aby miał gdzie patrzeć. Nie ucinajmy czułków, roślin oraz ich listków i starajmy się aby nasze kadry były przejrzyste. Bałagan w tle jest niewskazany. Umownie jest to kwestia gustu, ale uważam że w makrofotografii eksponujemy modela, a nie tło.
![]() fot. Sebastian Janicki. Rusałka pawik to bardzo popularny polski motyl. Ten kadr został wykonany dość późno, więc jest to prawdziwy weteran. Nie polecamy makro z tej perspektywy, jednak czasem możemy uzyskać zdjęcia, które docenili by entomolodzy tworzący atlasy.
data dodania: 31-05-2018
godzina dodania: 09:30
odsłon: 9495
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Najlepsze z Najlepszych 2025 - luty 2025 r. - obejrzyj szczęśliwą siódemkę w Foto-Kurierze 4/25 Wgraj zdjęcie do serwisu foto-kurier.pl i bądź aktywny, a być może już wkrótce jedno z nich lub cała seria znajdzie się w papierowej wersji Foto-Kuriera - jako jedno z najlepszych wgranych do serwisu w danym miesiącu. Zobacz kto wygrał lutową rywalizację i dołącz do wybranych. ![]() TEST Fujifilm GFX100RF - kompaktowy średni format 20 marca 2025 r. koncern FUJIFILM, w rok po premierze Fujifilm X100 VI (20 lutego '24), zaprezentował średnioformatowy kompakt ze 102-milionową matrycą z wbudowanym obiektywem o ogniskowej 35 mm f/4 (odpowiednik 28 mm dla małego obrazka). Jest to średnioformatowa wersja kompaktu Fujifilm X100VI i dlatego w dalszej części, tam gdzie to będzie uzasadnione, porównujemy oba modele. Dostępny od kwietnia 2025 r. Fujifilm GFX100RF to... ![]() TEST Canon RF 14-30 mm f/4-6,3 IS STM PZ - jasny, szerokokątny, pierwszy zintegrowany power zoom serii RF - za rozsądną cenę 26 marca 2025 roku Canon zaprezentował trzy nowe produkty zaprojektowane, by zapewnić użytkownikom jeszcze doskonalsze możliwości nagrywania wideo. Są to: kompaktowy Canon PowerShot V1, bezlusterkowiec Canon EOS R50 V oraz pierwszy power zoom w ofercie Canona serii RF o symbolu RF-S 14-30 mm f/4-6,3 IS STM PZ. Ten budżetowy zoom trafił do naszej redakcji na tydzień przed premierą, dzięki czemu powstał ten test. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |