testowe Digiskoping część II - pełna wersja artykułu z Foto Kuriera 2/2008![]() Dzisiaj zajmiemy się zagadnieniem właściwego digiscopingu, czyli fotografowaniem przez okular lunety cyfrowym aparatem kompaktowym z własnym obiektywem zmiennoogniskowym.
![]()
Ten sposób fotografowania wymyślił Malezyjczyk Laurence Poh w 1999 roku, kiedy to wpadł na pomysł, żeby przyłożyć swój kompakt cyfrowy do okularu lunety. Zdjęcia, które powstały, miały na tyle dobrą jakość, że Laurence nagłośnił ten pomysł, zyskując przydomek „ojca digiscopingu”. W chwili obecnej na świecie zdjęcia przyrody wykonuje w ten sposób kilkaset tysięcy osób, przede wszystkim obserwujących ptaki. Fotografują oni, używając za relatywnie niewielkie pieniądze sprzętu o długościach ogniskowych zarezerwowanych kiedyś wyłącznie dla zawodowców.
![]() Zestaw do digiskopingu: kompakt cyfrowy (w tym przypadku Nikon Coolpix 5000), luneta i statyw.
Aparat cyfrowy bowiem z obiektywem 38–155 mm (dla formatu 35 mm) w połączeniu z lunetą o okularze powiększającym 50× oferuje nam zestaw o długości ogniskowej 1900 do 7750 mm. Dla porównania: aparat analogowy z długim obiektywem maksymalnie osiąga 1000 mm, a zestaw ten wagą znacznie przekracza 10 kg! Różnice powiększeń sięgają więc kilkuset procent. Oczywiście bardzo długie ogniskowe zwielokrotniają aberrację chromatyczną lunet. Spada wtedy rozdzielczość, zmniejsza się jasność obrazu, pojawia się efekt winietowania. Praktycznie do celów fotograficznych powinniśmy korzystać tylko ze środkowej części obrazu. Przy ekstremalnych zbliżeniach jest to zresztą miejsce, w którym najczęściej umieszczamy obiekt, nastawiając na niego ostrość.
![]()
![]()
![]()
![]() Sposób łączenia kompaktu cyfrowego z lunetą. W tym przypadku użyto pierścienia pośredniego od złączki mikroskopowej do Zenita i Praktiki.
Fotograficzni puryści uznają technikę digiskopingu za gorszą jakościowo. Jednak większości osób fotografujących w ten sposób nie zależy na powiększeniach przekraczających format 13×18 cm. Tym bardziej, że producenci lunet „wychodzą ze skóry”, by maksymalnie poprawić jakość obrazu. Stosuje się niskodyspersyjne szkła w układzie optycznym i coraz lepsze powłoki przeciwodblaskowe na soczewkach. Do digiskopingu używane są lunety o jak największej średnicy obiektywu, aby jasność obrazu była zadowalająca, z reguły są to średnice 77–100 mm.
data dodania: 16-10-2009
godzina dodania: 15:06
odsłon: 27303
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco Wkrótce , fotograf będzie zbędny...zostawimy aparat w lesie na noc a rankiem odbierzemy gotowe fotki, zwierzyna sama w ramach autoreklamy się sfotografuje...
Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekroczyła już 13,5 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekroczyła już 13 tysięcy zł. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 1-2/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwage skupili między innymi na zdjęciu, którego autorem jest Daniel Mopert, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. ![]() Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ ujrzał światło dzienne - znamy cenę 13 lutego 2025 r. Nikon wprowadził na rynek obiektyw do filmowania Nikkor Z 28-135mm f/4 PZ. Obiektyw powstał z myślą o filmowcach pracujących w pojedynkę lub z małymi ekipami. Umożliwia nagrywanie materiałów w rozdzielczości do 8K bezpośrednio z aparatu i jest wystarczająco lekki, aby filmować z ręki. Został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu wyjątkowych możliwości filmowcom korzystającym z pełnoklatkowych aparatów Nikon z serii Z, takich jak Nikon Z9 czy Nikon Z8. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |