testowe Digiskoping część II - pełna wersja artykułu z Foto Kuriera 2/2008![]() Dzisiaj zajmiemy się zagadnieniem właściwego digiscopingu, czyli fotografowaniem przez okular lunety cyfrowym aparatem kompaktowym z własnym obiektywem zmiennoogniskowym.
![]()
Ten sposób fotografowania wymyślił Malezyjczyk Laurence Poh w 1999 roku, kiedy to wpadł na pomysł, żeby przyłożyć swój kompakt cyfrowy do okularu lunety. Zdjęcia, które powstały, miały na tyle dobrą jakość, że Laurence nagłośnił ten pomysł, zyskując przydomek „ojca digiscopingu”. W chwili obecnej na świecie zdjęcia przyrody wykonuje w ten sposób kilkaset tysięcy osób, przede wszystkim obserwujących ptaki. Fotografują oni, używając za relatywnie niewielkie pieniądze sprzętu o długościach ogniskowych zarezerwowanych kiedyś wyłącznie dla zawodowców.
![]() Zestaw do digiskopingu: kompakt cyfrowy (w tym przypadku Nikon Coolpix 5000), luneta i statyw.
Aparat cyfrowy bowiem z obiektywem 38–155 mm (dla formatu 35 mm) w połączeniu z lunetą o okularze powiększającym 50× oferuje nam zestaw o długości ogniskowej 1900 do 7750 mm. Dla porównania: aparat analogowy z długim obiektywem maksymalnie osiąga 1000 mm, a zestaw ten wagą znacznie przekracza 10 kg! Różnice powiększeń sięgają więc kilkuset procent. Oczywiście bardzo długie ogniskowe zwielokrotniają aberrację chromatyczną lunet. Spada wtedy rozdzielczość, zmniejsza się jasność obrazu, pojawia się efekt winietowania. Praktycznie do celów fotograficznych powinniśmy korzystać tylko ze środkowej części obrazu. Przy ekstremalnych zbliżeniach jest to zresztą miejsce, w którym najczęściej umieszczamy obiekt, nastawiając na niego ostrość.
![]()
![]()
![]()
![]() Sposób łączenia kompaktu cyfrowego z lunetą. W tym przypadku użyto pierścienia pośredniego od złączki mikroskopowej do Zenita i Praktiki.
Fotograficzni puryści uznają technikę digiskopingu za gorszą jakościowo. Jednak większości osób fotografujących w ten sposób nie zależy na powiększeniach przekraczających format 13×18 cm. Tym bardziej, że producenci lunet „wychodzą ze skóry”, by maksymalnie poprawić jakość obrazu. Stosuje się niskodyspersyjne szkła w układzie optycznym i coraz lepsze powłoki przeciwodblaskowe na soczewkach. Do digiskopingu używane są lunety o jak największej średnicy obiektywu, aby jasność obrazu była zadowalająca, z reguły są to średnice 77–100 mm.
data dodania: 16-10-2009
godzina dodania: 15:06
odsłon: 27364
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco Wkrótce , fotograf będzie zbędny...zostawimy aparat w lesie na noc a rankiem odbierzemy gotowe fotki, zwierzyna sama w ramach autoreklamy się sfotografuje...
Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Nowe kompakty Praktica Dwa nowe aparaty kompaktowe Praktica wyposażone są w obiektywy zmiennoogniskowe, w których zastosowano najnowsze technologie: soczewek asferycznych i szkła o ultraniskiej dyspersji. Praktica Super Zoom 105AF wyposażona jest w obiektyw Prakticar Aspherical Lens Zoom 38-105 mm f/5-12,7, a Praktica Super Zoom 1450AF w... ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2023 - II etap pt. "Droga" - zgłoszenia tylko do 17 marca Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bochenski, Xenia Chowaniec, Piotr Grochala, Maciej Nowak, Marek Sas, Robert Sic, Ryszard Warchoł i Bogusław Wójcikiewicz. Oni już wgrali swoje zdjęcia. Zainspiruj się. Zapraszamy do rywalizacji. Łączna pula nagród wzrosła do ok. 20 tys. zł. Dołącz do zabawy na dowolnym etapie konkursu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |