testowe ![]() TEST: Canon EOS RP - niewielki, pełnoklatkowy bezlusterkowiec - test z Foto-Kuriera 5/19![]() W Walentynki, 14 lutego 2019 r. Canon zaprezentował drugiego, po EOS-ie R, pełnoklatkowego bezlusterkowca: EOS-a RP. Aparat wyposażony w 26,2-milionową matrycę CMOS wspartą procesorem DIGIC 8 i w system autofocusu Canon Dual Pixel CMOS AF jest najmniejszym bezlusterkowym pełnoklatkowcem rejestrującym filmy 4K.
![]() Londyn, fragment manifestacji przed jedną z ambasad. Canon EOS RP + RF 24–105 mm f/4 L IS USM. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 500; f/6,3; f=105 mm; fot. K. Patrycy
Od zewnątrz, estetyka, ergonomia i intuicyjność obsługi
![]()
Dźwignia Lock blokuje pokrętło zmiany parametrów ekspozycji przed przypadkowym przekręceniem. Wspomniane pokrętła wyglądają na dość solidne co podkreśla pomalowanie ich na czarny błyszczący kolor. Wygląd ich w zestawieniu z górą korpusu nieco razi. Trochę to wygląda jakby korpus był wykonany z gorszych materiałów niż pokrętła. Dużym plusem tego małego korpusu jest dalekie odsunięcie od osi obiektywu uchwytu poprawiającego ułożenie aparatu w dłonie. Chcąc porównać ten uchwyt np. z Sony A7III należy obiektywnie stwierdzić, że ten w Canonie bardziej przypadnie do gustu fotografującym mającym duże dłonie i długie place. Dla pozostałych nie będzie to miało żadnego znaczenia. Obsługa umieszczonego z lewej strony włącznika głównego aparatu nie jest naszym zdaniem najlepszym rozwiązaniem i korzystanie z niego wymaga przyzwyczajenia się. Preferujemy umieszczenie go po prawej stronie wokół spustu migawki, co jest powszechnie stosowane przez producentów aparatów Fujifilm, Nikon i Sony.
![]()
Pojedyncze gniazdo karty SD, na której rejestrowane są zarówno filmy jak i zdjęcia umieszczone jest w dolnej części korpusu w komorze z akumulatorem. Na szczęście jest ono odsunięte na tyle daleko od gwintu statywowego, że nie będzie ta lokalizacja utrudniała zmiany karty przy przykręceniu płytki statywowej. Natomiast lepszym rozwiązaniem i wygodniejszym byłoby wstawienie tej karty w boku prawej części korpusu. W tylnej części korpusu znajdziemy osadzony na przegubie ekran LCD co spotka się z uznaniem wielu fotografujących i co umożliwia zabezpieczenie ekranu podczas transportu. Przyciski sterujące w tylnej części korpusu rozmieszczone i oznaczone są logicznie, ale podczas fotografowania wyraźnie daje o sobie znać brak mini joysticka wykorzystywanego m.in. do zmiany położenia punktu AF.
![]() Londyn, fragment manifestacji ekologicznej. Aparat jest mały i poręczny, łatwo nim się operuje fotografując tego typu wydarzenia. Canon EOS RP + RF 24–105 mm f/4 L IS USM. Par. eksp.: 1/640 s; ISO 400; f/5,6; f=24 mm; fot. K. Patrycy
Aparat testowaliśmy w dużej mierze z kitowym zoomem 24–105 mm f/4 i trzeba przyznać, że w zestawie z tym obiektywem (700 g) aparat nie należy już do najlżejszych. Układ ten jest źle wyważony, a korpus bez gripa wbija się w dłoń. Dodatkowo podczas fotografowania z tym obiektywem bardzo często zdarzało się, że samoczynnie przełączał się przełącznik trybu pracy AF (ocierając o ubranie) z pozycji AF na M, co było dość zaskakujące i uciążliwe, szczególnie w sytuacjach gdy chcieliśmy wykonać zdjęcia podchwycone. Canon EOS RP jest oczywiście kompatybilny z licznymi akcesoriami EOS, w tym ze wspomnianym wcześniej gripem EG-E1 [4] i najnowszą lampą Speedlite 470EX-AI (premiera w lutym 2018 r.).
![]()
fot. K. Patrycy
Ergonomię aparatu oceniamy na 5,5 punktu, a estetykę wykonania na 5,25
punktu. Na poprawę intuicyjności obsługi, która zasługuje na 5,75
punktu, duży pozytywny wpływ ma dotykowy ekran LCD.
![]()
Testowany Canon wyposażony został w system Dual Sensing IS,
który redukuje drgania aparatu podczas fotografowania np. z ręki, ale
nie ma on nic wspólnego z systemem stabilizacji matrycy. Jednocześnie
tryb cichej migawki umożliwia bezgłośne fotografowanie, gdy sytuacja
wymaga dyskrecji. Aparat umożliwia fotografowanie w trybie seryjnym
z częstotliwością do 5 kl./s i 4 kl./s w trybie Servo AF, co
w połączeniu z obsługiwanym standardem kart SD UHS-II daje możliwość
nieograniczonego zapisu do bufora zdjęć zarówno w formacie JPEG, jak
i RAW.
data dodania: 20-12-2019
godzina dodania: 10:18
odsłon: 10292
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |