testowe Szerokokątny zoom AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR, na który czekaliśmy? - pełny TEST z wydania FK 6/2010![]() ciąg dalszy...Dystorsja Jak na zoomy superszerokokątne, cała testowana piątka wypada nieźle. Najwyższą uśrednioną notę, 5,6 punktu, otrzymują ex aequo trzy obiektywy Nikona: 14–24 mm, 16–35 mm oraz AF-S Zoom-Nikkor 17–35 mm f/2,8D IF-ED. Nikkor 14–24 mm f/2,8G ED ma sporą dystorsję przy 14 mm (4,03%), ale już przy 16 mm spada ona do przyzwoitego poziomu (2,9%), i niewielkiego przy 18 mm (1,75%) i 20 mm (1,42%). Przy 24 mm pojawia się minimalna poduszka (0,58%). Jeśli chodzi o głównego bohatera testu, AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR, poważne zastrzeżenia budzi jedynie dystorsja beczkowata (4,65%) przy najkrótszej ogniskowej, tym bardziej, że jest ona nawet nieco większa od tej, jaką prezentuje przy 14 mm Nikkor 14–24 mm. Na szczęście już przy 20 mm spada ona do przyzwoitego poziomu (2,86%) a przy 24 mm jest nieznaczna (0,57%). Przy 28 mm (0,82%) i 35 mm (1,15%) występuje niewielka dystorsja poduszkowata.
![]()
Wykres dystorsji testowanych obiektywów
Stary profesjonalny AF-S Zoom-Nikkor 17–35 mm f/2,8D IF-ED nie ustępuje pola nowszym konstrukcjom: poważna beczka występuje tylko przy najkrótszej ogniskowej 17 mm (3,61%), a szybko spada do przyzwoitego poziomu przy 20 mm (1,62%) i niewielkiego przy 24 mm (1,16%). Dalej dystorsja przeradza się w akceptowalną poduszkę – przy 28 mm (1,42%) oraz przy 35 mm (2,33%). Na drugim miejscu (5,33 punktu) znalazł się Canon EF 17–40 mm f/4L USM, który ma znaczną dystorsję beczkowatą zarówno przy 17 (4,76%) mm, jak i 20 mm (4,01%), jednak szybko spada ona do przyzwoitego poziomu przy 24 mm (1,54%); już przy 28 mm pojawia się niewielka (1,19%) dystorsja poduszkowata, która dalej rośnie przy 35 mm (1,79%) oraz przy 40 mm (2,94%). Z oceną 5 punktów ostatnie miejsce zajął stary amatorski Zoom-Nikkor 18–35 mm f/3,5–4,5D IF-ED, który, jak na tak ciemny obiektyw, ma poważną dystorsję beczkowatą w całym zakresie, która tylko nieco maleje przy przechodzeniu do coraz dłuższych ogniskowych: 18 mm (4,64%), 24 mm (3,53%), 28 mm (3,49%), 35 mm (2,34%).
![]()
Nowoczesne superszerokokątne zoomy mają bardzo małą dystorsję
Pod względem rozdzielczości nadal króluje rewelacyjny AF-S Nikkor 14–24 mm f/2,8G ED, który otrzymuje ocenę 4,85 punktu przy przysłonie maksymalnej, i aż 5,25 punktu po przymknięciu o trzy stopnie. Zwracają uwagę bardzo wysokie osiągi przy 14 mm; w centrum obrazu rozdzielczość jest nawet nieco wyższa przy pełnym otworze przysłony niż po przymknięciu. Jakość obiektywu jest skoncentrowana właśnie przy najszerszym kącie; o ile w środku rozdzielczość pozostaje bardzo dobra w całym zakresie ogniskowych, to przy pełnej dziurze na brzegach spada przy wydłużaniu ogniskowej. Takie rozwiązanie ma sens: po co byłoby robić tak szeroki zoom, gdyby jakość przy 14 mm była kiepska? Drugie miejsce zajął stary profesjonalny AF-S Zoom-Nikon 17–35 mm f,2,8D IF-ED z ocenami 4,5 punktu zarówno dla przysłony maksymalnej, jak i po przymknięciu o trzy działki. Zwracają uwagę wysokie osiągi w środku obrazu przy pełnym otworze, którym towarzyszą słabsze wyniki na brzegach. Po przymknięciu o 3 działki jakość się wyrównuje – nieco spada w centrum i nieco wzrasta na brzegach.
![]()
Wykres rozdzielczości testowanych obiektywów (legenda powyżej)
Niewielki spadek osiągów następuje przy wydłużaniu ogniskowej. Dopiero na trzecim miejscu znalazł się główny bohater, AF-S Nikkor 16–35 mm f/4G ED VR, który jest trochę słabszy od starego AF-S Zoom-Nikkora 17–35 mm f/ 2,8D IF-ED przy pełnej dziurze (4,33 punktu), a nieco lepszy od niego po przymknięciu (4,55 punktu) i ma jakość dość wyrównaną, ale w sumie nie błyszczy nigdzie. Canon EF 17–40 mm f/4L USM to przeciętny obiektyw z oceną 4,25 punktu dla przysłony maksymalnej, oraz niewiele więcej, bo 4,29 punktu, po przymknięciu o trzy działki. Przy ogniskowej 17 mm środek obrazu jest bardzo dobry, ale brzegi niezwykle słabe, a przymknięcie nawet o 3 działki przysłony niewiele pomaga. Najsłabiej wypadł stary amatorski AF Zoom-Nikkor 18–35 mm f/3,5–4,5D IF-ED, który ma wyjątkowo kiepskie osiągi przy pełnej dziurze (3,75 punktu), a przyzwoite po przymknięciu o 3 działki (4,25 punktu). Przy pełnej dziurze bardzo słabe są brzegi obrazu, szczególnie przy ogniskowej 35 mm.
Najlepsze wyniki uzyskał główny bohater testu, AF-S Nikkor 16–35 mm f/4G ED VR z oceną 4,4 punktu. Winietowanie jest poważne tylko przy ogniskowej 16 mm, spada już przy 20 mm, a dalej jest już niewielkie. Drugie miejsce z oceną 4,5 punktu, zajął stary amatorski AF Zoom-Nikkor 18–35 mm f/3,5–4,5D IF-ED; o ile przy 18 mm jego winietowanie jest spore, szybko spada ono przy wydłużaniu ogniskowej, a przy 35 mm jest minimalne. Tak dobre wyniki obiektyw zawdzięcza małej jasności wyjściowej. Trzecie miejsce, z oceną 4,2 punktu ex aequo zajęły: AF-S Nikkor 14–24 mm f/2,8G ED oraz AF-S Zoom-Nikkor 17–35 mm f/2,8D IF-ED, z przyzwoitymi wynikami jak na superszerokokątne zoomy. Najsłabszy wynik – 3,67 punktu, otrzymuje Canon EF 17–40 mm f/4L USM, który poważnie winietuje przy wszystkich szerokich kątach.
data dodania: 01-02-2016
godzina dodania: 15:30
odsłon: 13304
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekracza 21 tys. złotych - dołącz w dowolnym momencie Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. ![]() Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy bez tajemnic - w salonach EMPIK i on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy - jest w najlepszych salonach prasowych oraz w naszym e-kiosku. Czy wiecie jaka jest średnia wartość obiektywu zamieszczonego w tej publikacji mieszczącej m.in. opisy ponad 110 obiektywów? Czym się różnią obiektywy do bezlusterkowców od tych do lustrzanek? Co to jest skala odwzorowania? Jaki kąt widzenia ma dany obiektyw? Co to jest bokeh i jak go kreować? Na te i wiele innych pytań znajdziecie w nim odpowiedź. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |