testowe TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20![]() ![]() 9 lipca 2020 r., w blisko 4 lata po premierze Canona EOS 5D Mark IV (25 sierpnia 2016 r.) firma Canon zaprezentowała najnowszy i najbardziej zaawansowany pełnoklatkowy bezlusterkowiec z serii EOS R z mocowaniem obiektywów RF o symbolu EOS R5. Model ten ma nową, 45-milionową matrycę CMOS i można nim wykonywac zdjęcia seryjne do 20 kl./s (migawka elektroniczna). Jest również pierwszym bezlusterkowcem w historii z możliwością wewnętrznego (na karty pamięci) nagrywania filmów 8K/30p i 4K/120p. W naszym teście, tam gdzie to ma sens, porównujemy ten model z Canonem EOS 5D IV, ulubionym Canonem zaawansowanych i profesjonalnych filmujących i fotografujących.
![]()
Od zewnątrz, ergonomia, estetyka i intuicyjność obsługi
![]()
Tylne części korpusu różnią się natomiast dość znacznie. Większość zmian wynika z tego, że w R5 zastosowano dotykowy ekran osadzony na przegubie, a w 5 DM IV był o na stałe wbudowany w korpus. To bardzo ważna zmiana z korzyścią dla R5. W R5 zmniejszono też tylne pokrętło wyboru funkcji, ale nie wpłynęło to negatywnie na komfort jego obsługi. Novum w R5 jest system przełączania tryby pracy RF z fotograficznego na filmowy. W 5D MIV realizowano to za pomocą przycisku obok wizjera, a tutaj odbywa się to za pomocą kombinacji przycisków MODE [1] i INFO [2], który w R5 zajął miejsce przycisku Q w 5D MIV. Jednak zdecydowanie najwięcej zmian dokonano w górnej części korpusu.
![]()
![]()
Zrezygnowano z koła wyboru funkcji będącego po lewej stronie w 5D MIV [3] oraz zmieniono i zmniejszono wyświetlacz informacyjny [4]. W R5 ma on kształt kwadratu o boku ok. 22 mm [5], a w 5DM IV jest to prostokąt o dłuższym boku mającym ok. 45 mm, czyli ponad 2 razy większy. Zmieniono kolor podświetlenia z pomarańczowego na „biały”. Z górnej część korpusu zniknęły też przyciski wybory balansu bieli, ISO, wyboru częstotliwości pracy oraz kompensacji ekspozycji. Teraz dostęp do nich wywoływany jest przyciskiem M-Fn w kombinacji z kołem wyboru umieszczonym wokół przycisku MODE [A].
![]()
![]()
Czy to dobre rozwiązanie?
![]()
Dzięki temu rozwiązaniu udało się przypisać jednemu z wolnych przycisków funkcję filmowania [B], co jest dobrym posunięciem biorąc pod uwagę fakt, że duża część zmian w aparacie powstała w trosce o dobro i wygodę filmujących i to tych przez wielkie „F”.
data dodania: 05-12-2020
godzina dodania: 09:00
odsłon: 13156
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Foto-Kurier EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC 1/25 - dostępny on-line Po prawie 10 latach, od powstania pierwszej Digitalizacji - Warsztatowego ABC, na rynku, w tym on-line, pojawiło się 3. wydanie Digitalizacji Warsztatowego ABC jako Foto-Kurier EXTRA 1/25. To 80 stron o tym jak digitalizować, czym i po co. Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z tą, jedyną na naszym rynku, a prawdopodobnie i na świecie publikacją. ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Nowe kompakty Praktica Dwa nowe aparaty kompaktowe Praktica wyposażone są w obiektywy zmiennoogniskowe, w których zastosowano najnowsze technologie: soczewek asferycznych i szkła o ultraniskiej dyspersji. Praktica Super Zoom 105AF wyposażona jest w obiektyw Prakticar Aspherical Lens Zoom 38-105 mm f/5-12,7, a Praktica Super Zoom 1450AF w... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |