testowe PHOTO PROXIMA![]() Muzeum Etnograficzne w Krakowie realizuje dwuletni projekt „Photo Proxima”, w ramach którego analizowana jest rola, jaką fotografia odgrywa dziś w naszym życiu. W ramach projektu, 3 i 4 listopada w Krakowie odbędzie się sesja na temat nowych dróg interpretacji fotografii. Wstęp na imprezę jest wolny.
PROGRAM:
CZWARTEK 3. listopada 2011 Godz.: 18.00-19.00 André Rouillé: Czy fotografia cyfrowa jest fotografią? Historyk fotografii André Rouillé poda w wątpliwość powszechne sądy na temat fotografii tradycyjnej i cyfrowej. Pokaże, jak dotychczasowe ujęcia teoretyczne sprowadziły fotografię do roli przedstawiania rzeczywistości – odcisku, śladu, indeksu, podczas gdy fotografia sama tworzy i powołuje do życia inne światy. Jest więc raczej żywym obszarem praktyk społecznych, niż tylko automatycznym odbiciem rzeczywistości. Jako taka powinna być rozumiana jako proces (stawanie się), zawsze w odniesieniu do konkretnego czasu i kontekstu. jęcie fotografii jako miernika pulsu społecznego stanie się punktem wyjścia do rozważań nad statusem fotografii cyfrowej: W jaki sposób to nowoczesne instrumentarium przekształca międzyludzkie relacje? Jak dalece wpływa na relację między rzeczą a obrazem? Czy fotografia cyfrowa jest w ogóle jeszcze fotografią? Obraz cyfrowy stanie się przedmiotem wątpliwości, podejrzeń – nowych interpretacji. *** André Rouillé, historyk fotografii, wykładowca na wydziale sztuki, estetyki i filozofii uniwersytetu Paris 8. Autor książek o fotografii i sztuce współczesnej w tym Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną (2005, polskie wydanie 2007). omisarz licznych wystaw, redaktor naczelny czasopisma La Recherche photographique, bierze udział w konferencjach i festiwalach poświęconych fotografii od Paryża po Szanghaj. Prowadzi www.paris-art.com, pierwszą francuską stronę internetową poświęconą kulturze współczesnej: sztuce, fotografii, projektowaniu, tańcowi, literaturze, którą założył w 2002 roku. PIĄTEK 4 listopada 2011 Godz.: 10.00-11.00 Giovanni Fiorentino: Społeczne obiegi fotografii w XXI wieku Jak opisać współczesną ikonosferę? Giovanni Fiorentino, docent socjologii komunikacji na wydziale politologii uniwersytetu Tuscia, podejmie próbę diagnozy współczesnego środowiska wizualnego – z jednej strony kurczącego się obszaru choćby fotografii prasowej czy reportażu, a z drugiej nieustannego terroru obrazów (reklam, kadrów filmowych itp.), czy też związanego z rozwojem Web 2.0 przeniesienia fotografii prywatnej ze sfery osobistej do publicznej. Ta dwubiegunowość stanie się punktem wyjścia do dyskusji o zjawiskach społecznych, ludzkich postawach i zachowaniach, które kształtują się pod wpływem fotografii. *** Giovanni Fiorentino, socjolog, wiceprezydent Towarzystwa Włoskiego Studiującego Fotografię. W swojej pracy naukowej skupia się na analizie relacji pomiędzy wyobraźnią, estetyką, konsumpcją i fotografią, zajmuje się także historią oraz kulturą mediów. Opublikował między innymi Il bambino nella rete (Dziecko w sieci, 2000), Il valore del silenzio (Wartość ciszy, 2003), L’occhio che uccide (Oko, które zabija, 2004). Jego ostatnia książka L’Ottocento fatto immagine. Dalla fotografia al cinema, origini della comunicazione di massa (Wiek osiemnasty tworzył obraz. Od fotografii do kina, źródło komunikacji masowej, 2007) otrzymała nagrodę „Domenico Rea” w kategorii „Esej”. Godz.:11.15-12.15 Wojciech Wilczyk: Fotografia dokumentalna to nie tylko mechaniczna forma pamięci Perspektywa teoretyczna zarysowana przez André Rouillé i Giovanniego Fiorentino zostanie skontrastowana z doświadczeniem fotografa Wojciecha Wilczyka. Jego długoletnie dokumentalne projekty fotograficzne otworzą przestrzeń dyskusji na temat pamięci i zapominania, ekspresji artystycznej i chłodnej, bezpośredniej rejestracji, wpisując się tym samym w trwającą od końca lat 80. XX w. refleksję nad „nowym dokumentem”. W pracach „nowych dokumentalistów” życie codzienne stało się motywem przewodnim. Autorzy nie kreują alternatywnych przestrzeni, ale posługując się prostymi obrazami, przybliżają rzeczywistość. Poruszają tematy społeczne, polityczne, historyczne. Podejmują także działania o charakterze interwencyjnym, zarezerwowane dotychczas dla fotoreportażu prasowego. Ich wypowiedzi, mające znamiona typologii, antropologii wizualnej czy narracji symbolicznej, najczęściej przybierają postać wydawnictw albumowych. Prezentowane są także w galeriach sztuki, muzeach, czy na łamach prasy, co pokazuje, że „nowy dokument”, można interpretować na wielu poziomach znaczeniowych – jako dzieło sztuki, komunikat prasowy, materiał badawczy… *** Wojciech Wilczyk, absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Fotografuje od 1988 roku. Autor esejów oraz tekstów krytycznych dotyczących fotografii i sztuk wizualnych. Do jego najważniejszych projektów można zaliczyć Kalwarię – zapis ceremonii religijnych podczas Wielkiego Tygodnia w Kalwarii Zebrzydowskiej, realizowany w latach 1995-2004, Czarno-Biały Śląsk rejestrujący zmiany zachodzące na postindustrialnych terenach Górnego Śląska (1999-2003) czy Niewinne oko nie istnieje –projekt dokumentujący zdesakralizowane synagogi, realizowany w latach 2006-2008 na terenie całej Polski. PROGRAM SESJI: Miejsce: LOKATOR, ul. Mostowa 1, Kraków Prezentacje z tłumaczeniem symultanicznym. data dodania: 03-11-2011
godzina dodania: 00:35
odsłon: 1268 powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Nowe technologie urządzeń bezprzewodowych głównym tematem międzynarodowych targów branży elektronicznej CES 2012
![]() Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki Tysiące sesji zdjęciowych za nią, setki publikacji, dziesiątki wystaw, kilka wydanych książek – właśnie świętuje 15-lecie studia fotograficznego i ponad 15 lat doświadczenia w zawodzie. Gdy zaczynała swoją przygodę z fotografią to nie spodziewała się, że wykonywany przez nią zawód jest tak daleki od tego, co wszyscy sobie wyobrażamy i że nawet największa pasja może nie wytrzymać zderzenia z rzeczywistością. Ale jest też osobą, która oczywiście drugi raz wybrałaby ten zawód ponownie, gdyż fotografia i podróże to cała ona – to jej DNA. Warto zapoznać się z jej spojrzeniem na fotograficzny świat. ![]() Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy bez tajemnic - w najlepszych salonach prasowych i on line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy - jest w najlepszych salonach prasowych oraz w naszym e-kiosku. Czy wiecie jaka jest średnia wartość obiektywu zamieszczonego w tej publikacji mieszczącej m.in. opisy ponad 110 obiektywów? Czym się różnią obiektywy do bezlusterkowców od tych do lustrzanek? Co to jest skala odwzorowania? Jaki kąt widzenia ma dany obiektyw? Co to jest bokeh i jak go kreować? Na te i wiele innych pytań znajdziecie w nim odpowiedź. ![]() Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość do A3+ (a nawet do 2 m długości) przy niskiej cenie w Pierwszy raz na temat tej drukarki pisaliśmy w wydaniu specjalnym Foto-Kuriera 2/21 w grudniu 2021 roku, ale dopiero teraz ten ciekawy model 6-cio kolorowej drukarki A3+ w systemie EcoTank trafił pod nasze redakcyjne strzechy. Dzięki temu mogliśmy go przetestować, a teraz dzielimy się z Wami naszymi spostrzeżeniami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |