testowe Fotografia wielkoformatowaNa rynku wydawniczym ukazał się reprint książki Leonarda Karpiłowskiego „Fotografia wielkoformatowa”. Dotychczas pozycje omawiające posługiwanie się kamerą wielkoformatową stanowią w Polsce jedną z najsłabiej opracowanych gałęzi fotografii. W księgarniach można kupić pięknie wydane podręczniki przeznaczone dla początkującego, lub bardziej zaawansowanego amatora. Niestety, osoba która pragnie wykonywać zawodowo zdjęcia Sinarem bądź Cambo miała problemy ze zdobyciem wiedzy. Ta publikacja może tę lukę częściowo wypełnić.
Wykorzystanie wszystkich możliwości aparatu wielkoformatowego wymaga innej techniki niż praca z kamerami sztywnymi. Ponieważ opiera sie ona głównie na możliwościach wynikających z ruchów elementów kamery, pozwalających kształtować perpektywę i rozkład ostrości w oparciu o wykorzystanie reguły trzech płaszczyzn. O ile w aparatach o konstrukcji sztywnej na perspektywę możemy wpływać jedynie poprzez zmianę punktu widzenia kamery i kąta widzenia obiektywu, to w kamerach wielkoformatowych zmianę perpektywy uzyskujemy również poprzez zmianę położenia osi optycznej obiektywu. Praktycznie realizujemy to przez przesunięcia i pokłony obiektywu, jak również dzięki pokłonom i obrotom matówki.
Istota fotografowania kamerami wielkoformatowymi pozostaje niezmienna, chociaż technika informacji cyfrowej i te kamery zaprzęgła do swojej służby. Zmienia się nośnik, na której rejestrowany jest obraz optyczny utworzony przez soczewkę kamery, ale nie zmienia się obraz tworzony przez tę soczewkę. Do większości zawodowych kamer produkowane są przystawki tworzące obraz nie na matówce aparatu, lecz na ekranie komputera. Ale nadal wszystko, co jest z przodu przed tą przystawką pozostaje bez zmian. Od autora: To opracowanie tworzyłem z myślą o młodych adeptach fotografii, którzy już wiele potrafią posługując się kamerami małoobrazkowymi, a pragnęliby rozszerzyć swoje możliwości twórcze sięgając po większy format. Dlatego całkowicie pominąłem w opracowaniu wiele najnowszych wynalazków, przeznaczonych i dostępnych dla fotograficznej elity fotografów reklamowych. Leonard Karpiłowski data dodania: 03-05-2011
godzina dodania: 09:59
odsłon: 5393 powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Nastąpi nieznaczne opóźnienie we wprowadzeniu na rynek aparatu Fujifilm FinePix X100 ( test X100 w FK 4/2011)
Nikkor Z 35 mm f/1,2 i Nikon Coolpix 1100 - niespodziewany debiut, dwie potęgi w różnych kategoriach - znamy cenę 5 lutego 2025 r. Nikon zaprezentował dwa skrajnie różne produkty. Jednym z nich jest superjasny, pełnoklatkowy Nikkor Z 35 mm f/1,2 S, a drugim kompaktowy superzoom Nikon Coolpix 1100. Czyli od dzisiaj można szerzej rozmywać świat i podróżować po Księżycu bez lotu w kosmos. Hanna Kantor zdobywa nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 4 lutego 2025 r. firma Sony Europe poinformowała, że nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 otrzymała Hanna Kantor. Publikujemy pierwsze wrażenia wyróżnionej i listę zwycięzców z pozostałych krajów. Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD - również w wersji do Nikona Z 26 września 2024 r. Tamron zaprezentował nowego Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |