Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Mariusz Sołtysik "Z tyłu głowy/In the Back of My Head"

Autor wystawy:
Do kiedy: 23.05.2015
Miejsce prezentacji: Galeria FF - Łódzki Dom Kultury

Ulica: Traugutta 18 ,
Miasto: 90-113 Łódź,
Telefon kom.: +48 797 326 191
strona www: www.galeriaff.eu

Tytuł wystawy Z tyłu głowy sugeruje podjęcie problemów interesujących, choć mało angażujących w życiu codziennym – takich, na które brakuje czasu, które nie mają wpływu na nasze życie, jednak z jakichś powodów uporczywie do nas powracają. Mariusz Sołtysik wybrał prace, w których dotknął mało popularnych aspektów fotografii, opierających się na podważeniu jej podstawowych funkcji i to zarówno opartych na jej możliwościach formalnych, jak i roli społecznej. Artysta uwzględnił współczesną łatwość w dostępie do medium fotograficznego i jego popularność (selfie, zdjęcia „rodzinne”, pamiątki z wakacji), wprowadzając do swych rozważań fotografię w kulturze masowej oraz występującą w przestrzeni prywatnej.

 

Mariusz Sołtysik
 
Z cyklu Negatywy, 2013/2014

 

Wykorzystanie socjologicznych aspektów fotografii we współczesności pozwala na wyodrębnienie – obok możliwości rejestrowania rzeczywistości – jej wielu innych funkcji, takich jak: „ochrona przed mijaniem czasu, komunikowanie się z innymi i wyrażanie uczuć, samorealizacja, prestiż społeczny, rozrywka” 1. Artysta większość z nich podważa, dokonując nieznacznych manipulacji: maskuje postacie, wyczyszcza rzeczywiste otoczenie, pokazuje duże zbliżenie detali, wprowadza dźwięk i ruch. Zadaje w ten sposób szereg pytań, które koncentruje wokół zagadnień medium i jego możliwości formalnych: co pozostaje ze zdjęcia, któremu odbierzemy jego podstawową funkcję? Czy nadal jest interesujące? Czy niesie ze sobą jakieś nowe treści? Czy w miejsce starych pojawiają się nowe wartości, które sankcjonują fotografię? Żeby uzyskać na nie odpowiedź do obszaru artystycznego wprowadził fotografie, które zazwyczaj funkcjonują w sferze prywatnej. Ten nowy kontekst pozwolił na szukanie ich nowych, nieoczywistych, nieutylitarnych wartości.

Sołtysik manipulując obrazem, odbiera fotografii możliwości obiektywnej rejestracji rzeczywistości. Nie zakłóca jednak obrazu, lecz go oczyszcza z treści osobistych, jak ma to miejsce w Selfie i w Wyabstrahowaniach lub z fragmentów rzeczywistych, jak w serii Space ship. W ten sposób, poprzez zamaskowanie jednego elementu w seriach Selfie i Space ship, bez żadnych dodatkowych działań, uzyskuje efekt obrazu innej rzeczywistości niż zarejestrowana. Z kolei w Negatywach uzyskuje podobne wrażenie, pokazując zbliżenia fragmentów zdjęć z plaży. Dzięki tym prostym zabiegom realny świat utrwalony na prezentowanych zdjęciach staje się ilustracją innej rzeczywistości, powstałej dzięki wyobraźni w umyśle odbiorcy. Mimo tego, że przed swoimi przekształconymi zdjęciami stawia publiczność jak przed rodzinnym albumem – w roli biernych widzów, bez możliwości wpisania własnego komentarza, to jednak pokazywane przez artystę obrazy pomagają im wykreować nowy, alternatywny dla realnego, świat, który czasem zbliża się do rzeczywistości wirtualnej.

 

Mariusz Sołtysik

Z cyklu Negatywy, 2013/2014

 

Rezygnacja z jednostkowych historii i zamaskowanie postaci powoduje, że fotografie pokazywane przez Sołtysika tracą swą intymność na rzecz treści bardziej uniwersalnych. Wyabstrahowania, które pierwotnie były pamiątkami rodzinnymi z wakacji, na których uwiecznieni zostali członkowie rodziny artysty, wzbogacone o dźwięk i obraz ruchomy, stają się wspomnieniem każdego z nas, kto kiedykolwiek był nad morzem. Obrazy, które widzimy są bodźcem pozwalającym odnaleźć obrazy zapisane wcześniej w naszym umyśle.

Fotografie na wystawie Z tyłu głowy zostają przeniesione z przestrzeni prywatnej w przestrzeń publiczną. Dzięki nieznacznym zabiegom, którym są poddane, artysta wypracował kompromis między powszechnym użyciem fotografii a fotografią jako medium artystycznym, a tym samym między praktykami wulgarnymi i szlachetnymi. Pokazał, że najbardziej popularny typ fotografii, który powstaje masowo, traktowany „po macoszemu” przez specjalistów, może kryć w sobie zagadnienia interesujące dla badaczy, zwłaszcza tych, którzy we współczesnym świecie przesyconym obrazami zajmują się percepcją. Pytania postawione przez Sołtysika okazują się pytaniami o możliwości naszego postrzegania, jednak bardziej dotyczą obrazów powstałych w umysłach odbiorców niż tych, które zostają postawione przed ich oczami. To także refleksja nad pojęciem rzeczywistości i obiektywnej rejestracji, a także funkcjami fotografii we współczesnym świecie, w którym powszechne jest zarówno manipulowanie fotografią, jak i manipulowanie fotografii.
 
Karolina Jabłońska

 
data dodania: 30-11-1999
 
godzina dodania: 00:00
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC 1/25 - wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 3/25 on-line, a od 12 marca w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Wszystkiego najlepszego z okazji dnia kobiet - 15162 kwiaty dla Was
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 3/25 wkrótce on-line
fotografia
Let’s Blend Kalendarz Lavazza 2025 ze zdjęciami Omara Victora Diopa
fotografia
Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki
fotografia
Wysłany do prenumeratorów FOTO-KURIER 1-2/25 zaprasza do najlepszych salonów prasowych
fotografia
Foto-Kuriera - FK 1-2/25 dostępny on-line - wkrótce w salonach prasowych
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 1-2/25 wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 12/24 dostępny on-line i w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Pakiet Foto-Kuriera 3/24 dostępny tylko w wybranych salonach prasowych Empik i on-line
fotografia
Ingrid Pollard Hasselblad Awards 2024 - wystawa czynna do 25 stycznia 2025 r. - artykuł z FK 11/24
fotografia
Kalendarz Foto-Kuriera 2025 w limitowanej edycji i do bezpłatnego pobrania
fotografia
Wysłany do prenumeratorów FOTO-KURIER 12/24 zaprasza do najlepszych salonów prasowych
fotografia
World Unseen - wystawa, której można nie widzieć - ale warto ją obejrzeć - tylko do 21 grudnia
fotografia
Prezentujemy najnowszą okładkę Foto-Kuriera - FK 12/24 wkrótce on-line
fotografia
Ingrid Pollard - laureatka Hasselblad Awards 2024
fotografia
Foto-Kurier 11/24 wysłany do prenumeratorów - od jutra w najlepszych salonach prasowych


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2025
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.078) / 0.068

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |