testowe Świat Sławnego. Warszawa, Polska, Europa w latach 50. na zdjęciach Władysława Sławnego![]() Do kiedy: 31.03.2013 Miejsce prezentacji: Dom Spotkań z Historią Ulica: Karowa 20 , Miasto: Warszawa, Władysław Sławny jest fotografem zapomnianym. Ten wybitny twórca polskiego powojennego fotoreportażu, szef działu fotograficznego legendarnego tygodnika „Świat”, nigdy dotąd nie miał swojej wystawy. Wernisaż: 28.11.2012 (środa), godz. 18 ![]() Katarzyna Madoń-Mitzner, kuratorka wystawy: „Na jego zdjęcia trafiliśmy przy okazji pracy nad wystawą o Warszawie socrealistycznej. W wydawnictwach z wczesnych lat 50. publikowane były jego fotografie z budowy MDM-u i Pałacu Kultury. Udało nam się zdobyć kontakt do synów Sławnego – Francisa i Jeana, mieszkających w Paryżu, którzy w domowym archiwum mają ponad kilka tysiące negatywów zdjęć swojego ojca, w tym dużą część z okresu, gdy przebywał i pracował w Polsce (1950-57)”. Po przejrzeniu jego fotografii z Polski i Europy lat 50. było jasne, że to materiał na odrębną, fascynująca ekspozycję. ![]() Warszawa, sierpień 1955. Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów Świat Sławnego to Paryż i redakcja tygodnika „Świat” mieszcząca się pod numerem 58 przy ul. Nowy Świat w Warszawie. Władysław Sławny (ur. 1907) należał do środowiska „fotografów humanistycznych” („photographes humanistes”) i tworzył w tej estetyce. Miał sympatie lewicowe, ale nie był członkiem partii komunistycznej. W 1950 roku otrzymał propozycję od dyrektora RSW „Prasa” współpracy przy tworzeniu tygodnika ilustrowanego „Świat”. ![]() Warszawa, 16 marca 1956. Pogrzeb Bolesława Bieruta. Zdecydował się osiąść z rodziną w Warszawie i całą swoją energię poświęcił kierowaniu działem fotografii i rozwoju fotoreportażu w Polsce. Inspirował się dokonaniami swoich kolegów-zachodnich fotografów, pracujących w najsłynniejszych światowymi magazynach fotograficznych, takich jak „Life” i „Paris-Match”, a przede wszystkim Agencja Magnum. Ten styl starał się przenosić na grunt Polski stalinowskiej, a potem „odwilżowej”. Dzięki Sławnemu i jego ekipie (byli to przede wszystkim Jan Kosidowski, Wiesław Prażuch i Konstanty Jarochowski), „Świat” stał się polskim poligonem fotoreportażu, a także miejscem spotkań ze słynnymi cudzoziemskimi fotografami, jak np. Willy Ronis czy Henri Cartier-Bresson. ![]() Warszaw, luty 1956. Róg Nowego Swiatu i Al. Jerozolimskich W 1957 Władysław Sławny wraca wraz z rodziną do Paryża. Fotografuje życie polskich emigrantów, górników, sportowców, artystów, śpiewaków, pisarzy i uczonych.... Umiera w Paryżu w roku 1991. ![]() Warszawa, sierpień 1955. Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów Jego najciekawsze zdjęcia powstały w ciągu kilku lat pracy w „Świecie”, a zwłaszcza pomiędzy 1955 a 1957 rokiem. Tygodnik „Świat” został zamknięty w 1969 roku, gdy redaktor naczelny, Stefan Arski, odmówił publikowania antysemickich tekstów. Archiwum redakcyjne przepadło bez śladu. Podobno wywieziono je ciężarówkami na śmietnik. Ale są tacy, którzy nadal go szukają… ![]() ZSRR ; Pazdziernik 1957;Moskwa; Czerwony Plac (czerdziesta rocznica rewolucji).Kolejka do Mauzoleum Lenina Katarzyna Madoń – Mitzner: Jaki był Sławny? Z wyglądu niepozorny, podobno raczej wycofany i powściągliwy. W pracy lubił nowe wyzwania i przygody. Fascynowały go jako fotografa wielkie budowle komunizmu – MDM, Pałac Kultury, Nowa Huta… Wspinał się na rusztowania i dachy, by tworzyć panoramiczne zdjęcia „z lotu ptaka” W swoim zawodzie był perfekcjonistą. Jego domeną były obrazy. Podobno mawiał, że „dobre zdjęcie musi zwrócić uwagę, zastanowić, „kopnąć” w twarz dynamiką, oryginalnym ujęciem”. Tadeusz Rolke, fotograf, tak zapamiętał atmosferę w redakcji „Świata”: „Świat” był bardzo szczelnym i elitarnym środowiskiem. Oni niewiele korzystali z zewnętrznej fotografii. Byli samowystarczalni i bardzo krytyczni, mieli wysoko ustawioną poprzeczkę. Dla nich fotoreportaż musiał mieć początek i koniec, musiała być akcja. I bardzo konsekwentnie uprawiali ten rodzaj foto-dziennikarstwa. […] „Świat” należał do fotograficznej szkoły „grupy Magnum”, królowała tu fotografia momentu. Dlaczego to było tak dobre pismo fotograficzne? To było absolutnie jasne. Sławny przyjechał z Francji, Kosidowski z Ameryki. Przywieźli do Polski warsztat fotograficzny z Zachodu. Te „narzędzia” mieli już w głowie i w oczach.” data dodania: 26-11-2012
godzina dodania: 09:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:![]() Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki
![]() Konica Revio Z2 - kompakt z lusterkiem Kompakt APS Koniki o symbolu REVIO Z2 wyposażony jest w specjalny lustrzany adapter, w którym osoba wykonująca sobie, przy pomocy samowyzwalacza, portret może obserwować własną mimikę. Kompakt Konica Revio Z2 wyposażony jest w... ![]() Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość w formacie do A3+ przy niskiej cenie wydruku Pierwszy raz na temat tej drukarki pisaliśmy w wydaniu specjalnym Foto-Kuriera 2/21 w grudniu 2021 roku, ale dopiero teraz ten ciekawy model 6-cio kolorowej drukarki A3+ w systemie EcoTank trafił pod nasze redakcyjne strzechy. Dzięki temu mogliśmy go przetestować, a teraz dzielimy się z Wami naszymi spostrzeżeniami. Artykuł opublikowano również w Foto-Kurierze 1-2/25. ![]() Soligor Zoom-Diaduplikator - kopiowanie slajdów za pomocą aparatu W ofercie Soligora znajduje się m.in. przystawka do kopiowania slajdów (także negatywów) z płynnie regulowaną skalą odwzorowania od 1:1 (cała klatka) do 2:1 (centrum klatki). Przy pomocy adaptera T2 urządzenie montuje się niemal do każdego... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |