testowe Fotografia / Photography![]() Do kiedy: 29.09.2012 Miejsce prezentacji: Galeria Nowa - Łódzki Dom Kultury Ulica: Traugutta 18 , Miasto: Łódź, Wally Pfister urodzony w Chicago w 1961. Światowej sławy amerykański operator filmowy, otrzymał Oscara za zdjęcia do filmu „Incepcja”. Wcześniej trzykrotnie nominowany do tej nagrody. Laureat 21 innych nagród i 16 nominacji. Wernisaż: 14.09.2012 (piątek), godz. 18 ![]() Wieloletni współpracownik Christophera Nolana. Autor zdjęć do filmów takich, jak m.in.: „Mroczny rycerz”, „Bezsenność”, „Batman – powrót”, „Włoska robota” „Prestiż” i wielu innych – pełna lista to ponad 40 tytułów. Członek American Society of Cinematographers (ASC) i British Society of Cinematographers (BSC). ___________________________ […]Fotografia, dzięki swym możliwościom kopiowania świata, ma jednak swoje własne obszary wizualnych atrakcji wytworzonych obrazów. Poziom owych atrakcji jest wprost proporcjonalny do stopnia przekraczania ikonicznej zgodności obrazu z zestereotypizowanym, bo upowszechnionym, doświadczeniem wizualnym. Inny obraz świata to hasło, które w prosty sposób definiuje ten problem. Inny obraz, ale obraz świata – warto pamiętać tę maksymę, oglądając także fotografie Wally’ego Pfistera. Warto jednocześnie w jego przypadku zastanowić się nad obszarem, z którego generowana jest „autorska inność”, pamiętając równocześnie o wspomnianej wyżej odrębności kulturowej kontekstu, w jakim zdjęcia te oglądamy, względem tego wszystkiego, co (często nie do końca możliwe do uświadomienia) kryje się pod nazwą „Hollywood”. ![]() Skupiając się nad zdjęciami łatwo zauważyć w nich brak jakiejś szczególnej spektakularności… Zwykłe i wydawałoby się całkowicie już wyeksploatowane struktury i faktury czy równie oczywiste wizualne refleksje nad przedmiotem-śmieciem, czy też wreszcie temat nie tyle zawsze zdjęciowo uniwersalny, co prawie zawsze interesujący na czas późny, jako dokument – słowem, temat: człowiek… Wszystkie te zdjęcia mają jednak zewnętrznie czytelne walory wizualne eksploatowane od zawsze w fotografii, walory wynikające z samego dostrzeżenia i sfotografowania… Uwagi te są uwagami określającymi sens fotografii i uzasadniającymi powody fotografowania, powinny być powszechnie znane, choć są – z pewnością – powszechnie zapomniane, gdyż dotyczą dawno wyeksploatowanej „estetyki fiapowskiej”… Rzeczywiście, oglądając te zdjęcia, można odbierać je jako staroświeckie, bo na obszarze współczesnej fotografii (cokolwiek to oznacza) trudno znaleźć przykłady tego typu aktywności. Tu interesujące jest to, że jest to aktywność oscarowego operatora, co staje się rodzajem differentia specifica tych zdjęć i paradoksalnie potwierdza ich uniwersalność. […] Cechą szczególną pracy zawodowej operatora filmowego, zwłaszcza w filmie fabularnym, jest fotografowanie rzeczywistości przygotowanej i wybranej przez scenografa, producenta, reżysera, itd. Operator filmowy, tworząc obraz, musi uwzględnić wszystkie uwarunkowania wynikające z konieczności zapewnienia czytelności narracji, ciągłości montażowej, dominacji wizualnych cech gatunkowych, itp., musi więc dokonywać tego z pozycji „jak”, a nie „co”! To jest częściowy klucz do obszarów tematycznych zdjęć Wally’ego Pfistera. Są one dokumentem odruchowej reakcji obiektywem na dostrzeżony fragment rzeczywistości, którego sfotografowanie nie jest do niczego zobowiązujące! Nie podlega żadnym zewnętrznym, wobec procesu fotografowania, uwarunkowaniom. W prezentowanym zestawie są także inne zdjęcia. Inne od powyżej scharakteryzowanych, choć również łatwe do wartościowania według reguł estetyki zdjęcia pojedynczego. Są to fotografie nacechowane silną dominacją układów kontrastów światłocieniowych. Kontrasty te stają się właściwie głównym tematem zdjęcia, gdyż dominacja światłocienia jest agresywnie pierwszoplanowa, spychając tzw. treść przedstawioną na plan dalszy. Zdjęcia te są przykładem uwarunkowań zawodowego zachowywania się autora – owym „jak”, czyli realizowaniem autorskiej ekspresji technologicznymi środkami wyrazu. Fascynacje możliwościami technologicznymi na tym obszarze deklaruje autor wręcz jako swe credo w wypowiedzi na stronie imdb: „Film has an enormous amount of exposure latitude and dynamic range, which gives us infinite creative ability in creating images. I can underexpose it by 3 stops and overexpose it by 5 stops within the same frame and see the entire spectrum on the screen”. Ten podziw nad możliwością rejestracji tak szerokiego kontrastu jest kluczem do tego zestawu zdjęć. Kluczem, który w tym przypadku jest świadectwem fascynacji elementami tworzącymi ekspresję obrazu fotograficznego, fascynacji przefiltrowanej przez zawodowe zachowania autora. Zarówno fotografie przywołane na początku tego tekstu, jak i te powyższe stanowią świadectwo wrażliwości wizualnej ich autora. Wrażliwości chciałoby się powiedzieć atawistycznej, bowiem zdjęcia te są na swój sposób reporterskie, tj. nie obciążane intelektualnymi spekulacjami, jakby „odruchowo wykonywane”. Wizualna wrażliwość atawistyczna jest przecież podstawą działania wszystkich artystów wszystkich rodzajów i gatunków obrazów. Wszak academy award jest także jej świadectwem. (fragment tekstu prof. Stefana Czyżewskiego do katalogu z wystawy) data dodania: 13-09-2012
godzina dodania: 02:05
powrót na stronę główną »
Zobacz także:![]() Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki
![]() Konica Revio Z2 - kompakt z lusterkiem Kompakt APS Koniki o symbolu REVIO Z2 wyposażony jest w specjalny lustrzany adapter, w którym osoba wykonująca sobie, przy pomocy samowyzwalacza, portret może obserwować własną mimikę. Kompakt Konica Revio Z2 wyposażony jest w... ![]() Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość w formacie do A3+ przy niskiej cenie wydruku Pierwszy raz na temat tej drukarki pisaliśmy w wydaniu specjalnym Foto-Kuriera 2/21 w grudniu 2021 roku, ale dopiero teraz ten ciekawy model 6-cio kolorowej drukarki A3+ w systemie EcoTank trafił pod nasze redakcyjne strzechy. Dzięki temu mogliśmy go przetestować, a teraz dzielimy się z Wami naszymi spostrzeżeniami. Artykuł opublikowano również w Foto-Kurierze 1-2/25. ![]() Soligor Zoom-Diaduplikator - kopiowanie slajdów za pomocą aparatu W ofercie Soligora znajduje się m.in. przystawka do kopiowania slajdów (także negatywów) z płynnie regulowaną skalą odwzorowania od 1:1 (cała klatka) do 2:1 (centrum klatki). Przy pomocy adaptera T2 urządzenie montuje się niemal do każdego... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |