testowe Józef Robakowski. Istota idei![]() Do kiedy: 03.11.2012 Miejsce prezentacji: Muzeum Narodowe w Gdańsku - Pałac Opatów Ulica: Cystersów 18 , Miasto: Gdańsk Oliwa, Wątek przewodni ekspozycji stanowi problematyka konceptualnego charakteru postawy twórczej Józefa Robakowskiego, Jego relacji z otaczającą rzeczywistością oraz analizy szeroko pojętych mediów, w obrębie których krystalizowały się najbardziej istotne dla Niego wartości. Wernisaż: 7.09.2012 (piątek), godz. 18 ![]() Intelektualno-laboratoryjna postawa artysty względem sztuki przejawia się w prezentowanych pracach między innymi prowokacyjną „obecnością” polemiki z tradycyjną estetyką czysto wizualną. Mając świadomość siły twórczej wyzwalającej się z połączenia samoanalizy percepcyjnej oraz technologii Józef Robakowski poddaje wnikliwej obserwacji nie tylko otaczające go zjawiska natury, ale także relacje formalno-znaczeniowe medium fotografii, filmu, wideo. Świadczą o tym chociażby pokazywane na wystawie dzieła Fotografia obiektywna czy film Idę. ![]() Celem wystawy jest wyróżnienie szczególnie znaczących, przełomowych aspektów twórczości Józefa Robakowskiego w kontekście działalności o podłożu konceptualnym. Wybrane do ekspozycji prace obejmują szeroki zakres mediów stosowanych przez artystę: fotografie, fotoobiekty interaktywne, filmy eksperymentalne, asemblingowe i found footage’owe, videoperformances. Obok cieszących się od lat sławą dzieł, takich jak Durszlak, Dmuchana głowa, Sztuka to potęga!, „przestrzeń mentalną” wystawy poszerzają mniej znane, a równie interesujące wczesne fotografie z przełomu lat 50. i 60. oraz liczne prace z cyklu Fotografia analityczno-konceptualna. ![]() Wystawie towarzyszyć będą prelekcje zaproszonych gości: prof. Witosława Czerwonki, prof. Leszka Brogowskiego, prof. Zbigniewa Rybczyńskiego, prof. Ryszarda Kluszczyńskiego. Mają one służyć wymianie poglądów środowiska naukowego na temat świadomości i ewolucji dyskursów konceptualnych w polskich kręgach artystycznych ostatnich dziesięcioleci. Na czas trwania wystawy przygotowano również interdyscyplinarną ofertę edukacyjną dla wszystkich generacji zwiedzających indywidualnie i w grupach środowiskowych. Została ona zaplanowana z myślą o wadze przybliżenia, nie zawsze łatwych w odbiorze, zagadnień polskiej sztuki współczesnej. Józef Robakowski jest artystą intermedialnym, historykiem sztuki, animatorem życia artystycznego, nauczycielem akademickim m.in. PWSFTViT w Łodzi. Jego twórczość obejmuje: fotografie, rysunki, projekty oraz obiekty konceptualne, filmy eksperymentalne i dokumentalne, zapisy wideo, instalacje, działania performance, akcje multimedialne. Zajmuje się również działalnością teoretyczno-krytyczną w zakresie sztuki XX i początku XXI w. Kurator lub współkurator kilkudziesięciu wystaw problemowych, inicjator różnego typu interwencji, spektakli audiowizualnych, ważnych zdarzeń artystycznych. Wydawca i edytor publikacji oraz programów edukacyjnych poświęconych sztuce najnowszej. Mieszka i pracuje w Łodzi. Urodzony 20 lutego 1939 r. w Poznaniu. Absolwent Zabytkoznawstwa i Muzealnictwa na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Współtwórca eksperymentalnej grupy fotograficznej Oko (1960), Studenckiego Twórczego Klubu Filmowego „Pętla” (1960–1966), toruńskiej grupy fotograficznej Zero-61 (1961-1969). Członek wielodyscyplinarnego stowarzyszenia artystycznego Krąg (1965-1967) oraz ZPAF. W latach 1970-1981 wykładowca, następnie kierownik Zakładu Fotografii i Reklamy Wizualnej w PWSFTViT w Łodzi. Współzałożyciel Warsztatu Formy Filmowej – multidyscyplinarnej formacji artystycznej, zainicjowanej jako koło naukowe przy PWSFTViT w Łodzi (1970–1977). Od początku lat 70. bierze udział w licznych wystawach międzynarodowych, np. „Fotografowie Poszukujący” w Kolonii (1972), „Polska ’73. Wystawa Sztuki Współczesnej” w Buenos Aires (1973), V Międzynarodowy Festiwal Filmów Eksperymentalnych w Knokke-Heist (1974). Jako członek Warsztatu Formy Filmowej współorganizator transmedialnej Akcji „Warsztat” (1973) oraz pierwszej międzynarodowej, progresywnej imprezy artystyczno-filmowej „Kinolaboratorium” (1973). W 1978 r. wraz z Małgorzatą Potocką zakłada prywatną galerię sztuki aktualnej pod nazwą GALERIA WYMIANY — EXCHANGE GALLERY - swoisty „węzeł komunikacyjny” artystów z całego świata, miejsce wymiany twórczych inicjatyw, organizacji pokazów wideo, wystaw, spotkań autorskich, a także archiwum o imponujących zbiorach. Animator i uczestnik wystaw m.in.: „70–80. Nowe zjawiska w sztuce polskiej lat siedemdziesiątych” w sopockim BWA, międzynarodowej łódzkiej „Konstrukcji w Procesie” (obie w 1981); przeglądów filmu niezależnego „Nieme Kino I” i „Nieme Kino II” (1983, 1984), imprezy „Pierwszy Międzynarodowy Festiwal Video-Art-Clips” (1987, kolejne edycje 1988 i 1989), dużej wystawy zbiorowej „Lochy Manhattanu” (1989). Współpracuje ze stacją OTV Łódź przy produkcji cyklu programów telewizyjnych o międzywojennej awangardzie i współczesnej neoawangardzie działającej w progresywnym podziemiu artystycznym oraz współtworzy eksperymentalną Telewizyjną Grupę Twórczą STACJA „Ł” (1991–1992). Działalność tę kontynuuje pod nazwą ART-NOCY w ogólnopolskim II Programie TVP. Obecnie prowadzi Pracownię Działań Multimedialnych PWSFTViT w Łodzi. Jest również wykładowcą Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (2001–2006) oraz prywatnej Szkoły Fotograficznej Mariana Schmidta w Warszawie. Ostatnie indywidualne wystawy twórczości artysty mają miejsce m.in. w: Muzeum Sztuki w Łodzi (2007), w Ludlow 38 w Nowym Jorku (2011), CSW Zamku Ujazdowskim w Warszawie (2012). Jego dzieła kolekcjonowane są w wielu polskich oraz zagranicznych instytucjach publicznych i prywatnych. data dodania: 06-09-2012
godzina dodania: 14:20
powrót na stronę główną »
Zobacz także:![]() Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki
![]() Konica Revio Z2 - kompakt z lusterkiem Kompakt APS Koniki o symbolu REVIO Z2 wyposażony jest w specjalny lustrzany adapter, w którym osoba wykonująca sobie, przy pomocy samowyzwalacza, portret może obserwować własną mimikę. Kompakt Konica Revio Z2 wyposażony jest w... ![]() Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość w formacie do A3+ przy niskiej cenie wydruku Pierwszy raz na temat tej drukarki pisaliśmy w wydaniu specjalnym Foto-Kuriera 2/21 w grudniu 2021 roku, ale dopiero teraz ten ciekawy model 6-cio kolorowej drukarki A3+ w systemie EcoTank trafił pod nasze redakcyjne strzechy. Dzięki temu mogliśmy go przetestować, a teraz dzielimy się z Wami naszymi spostrzeżeniami. Artykuł opublikowano również w Foto-Kurierze 1-2/25. ![]() Soligor Zoom-Diaduplikator - kopiowanie slajdów za pomocą aparatu W ofercie Soligora znajduje się m.in. przystawka do kopiowania slajdów (także negatywów) z płynnie regulowaną skalą odwzorowania od 1:1 (cała klatka) do 2:1 (centrum klatki). Przy pomocy adaptera T2 urządzenie montuje się niemal do każdego... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |