Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Józef Robakowski. Istota idei

Autor wystawy: Józef Robakowski
Do kiedy: 03.11.2012
Miejsce prezentacji: Muzeum Narodowe w Gdańsku - Pałac Opatów

Ulica: Cystersów 18 ,
Miasto: Gdańsk Oliwa,

Wątek przewodni ekspozycji stanowi problematyka konceptualnego charakteru postawy twórczej Józefa Robakowskiego, Jego relacji z otaczającą rzeczywistością oraz analizy szeroko pojętych mediów, w obrębie których krystalizowały się najbardziej istotne dla Niego wartości.

Wernisaż: 7.09.2012 (piątek), godz.  18



Intelektualno-laboratoryjna postawa artysty względem sztuki przejawia się w prezentowanych pracach między innymi prowokacyjną „obecnością” polemiki z tradycyjną estetyką czysto wizualną. Mając świadomość siły twórczej wyzwalającej się z połączenia samoanalizy percepcyjnej oraz technologii Józef Robakowski poddaje wnikliwej obserwacji nie tylko otaczające go zjawiska natury, ale także relacje formalno-znaczeniowe medium fotografii, filmu, wideo. Świadczą o tym chociażby pokazywane na wystawie dzieła Fotografia obiektywna czy film Idę.



Celem wystawy jest wyróżnienie szczególnie znaczących, przełomowych aspektów twórczości Józefa Robakowskiego w kontekście działalności o podłożu konceptualnym. Wybrane do ekspozycji prace obejmują szeroki zakres mediów stosowanych przez artystę: fotografie, fotoobiekty interaktywne, filmy eksperymentalne, asemblingowe i found footage’owe, videoperformances. Obok cieszących się od lat sławą dzieł, takich jak Durszlak, Dmuchana głowa, Sztuka to potęga!, „przestrzeń mentalną” wystawy poszerzają mniej znane, a równie interesujące wczesne fotografie z przełomu lat 50. i 60. oraz liczne prace z cyklu Fotografia analityczno-konceptualna.



Wystawie towarzyszyć będą prelekcje zaproszonych gości: prof. Witosława Czerwonki, prof. Leszka Brogowskiego, prof. Zbigniewa Rybczyńskiego, prof. Ryszarda Kluszczyńskiego. Mają one służyć wymianie poglądów środowiska naukowego na temat świadomości i ewolucji dyskursów konceptualnych w polskich kręgach artystycznych ostatnich dziesięcioleci.

Na czas trwania wystawy przygotowano również interdyscyplinarną ofertę edukacyjną dla wszystkich generacji zwiedzających indywidualnie i w grupach środowiskowych. Została ona zaplanowana  z myślą o wadze przybliżenia, nie zawsze łatwych w odbiorze, zagadnień polskiej sztuki współczesnej.


Józef Robakowski jest artystą intermedialnym, historykiem sztuki, animatorem życia artystycznego, nauczycielem akademickim m.in. PWSFTViT w Łodzi. Jego twórczość obejmuje: fotografie, rysunki, projekty oraz obiekty konceptualne, filmy eksperymentalne i dokumentalne, zapisy wideo, instalacje, działania performance, akcje multimedialne. Zajmuje się również działalnością teoretyczno-krytyczną w zakresie sztuki XX i początku XXI w. Kurator lub współkurator kilkudziesięciu wystaw problemowych, inicjator różnego typu interwencji, spektakli audiowizualnych, ważnych zdarzeń artystycznych. Wydawca i edytor publikacji oraz programów edukacyjnych poświęconych sztuce najnowszej. Mieszka i pracuje w Łodzi.  Urodzony 20 lutego 1939 r. w Poznaniu. Absolwent Zabytkoznawstwa i Muzealnictwa na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Współtwórca eksperymentalnej grupy fotograficznej Oko (1960), Studenckiego Twórczego Klubu Filmowego „Pętla” (1960–1966), toruńskiej grupy fotograficznej Zero-61 (1961-1969). Członek wielodyscyplinarnego stowarzyszenia artystycznego Krąg (1965-1967) oraz ZPAF. W latach 1970-1981 wykładowca, następnie kierownik Zakładu Fotografii i Reklamy Wizualnej w PWSFTViT w Łodzi. Współzałożyciel Warsztatu Formy Filmowej – multidyscyplinarnej formacji artystycznej, zainicjowanej jako koło naukowe przy PWSFTViT w Łodzi (1970–1977). Od początku lat 70. bierze udział w licznych wystawach międzynarodowych, np. „Fotografowie Poszukujący” w Kolonii (1972), „Polska ’73. Wystawa Sztuki Współczesnej” w Buenos Aires (1973), V Międzynarodowy Festiwal Filmów Eksperymentalnych w Knokke-Heist (1974). Jako członek Warsztatu Formy Filmowej współorganizator transmedialnej Akcji „Warsztat” (1973) oraz pierwszej międzynarodowej, progresywnej imprezy artystyczno-filmowej „Kinolaboratorium” (1973). W 1978 r. wraz z Małgorzatą Potocką zakłada prywatną galerię sztuki aktualnej pod nazwą GALERIA WYMIANY — EXCHANGE GALLERY - swoisty „węzeł komunikacyjny” artystów z całego świata, miejsce wymiany twórczych inicjatyw, organizacji pokazów wideo, wystaw, spotkań autorskich, a także archiwum o imponujących zbiorach. Animator i uczestnik wystaw m.in.: „70–80. Nowe zjawiska w sztuce polskiej lat siedemdziesiątych” w sopockim BWA, międzynarodowej łódzkiej „Konstrukcji w Procesie” (obie w 1981); przeglądów filmu niezależnego „Nieme Kino I” i „Nieme Kino II” (1983, 1984), imprezy „Pierwszy Międzynarodowy Festiwal Video-Art-Clips” (1987, kolejne edycje 1988 i 1989), dużej wystawy zbiorowej „Lochy Manhattanu” (1989). Współpracuje ze stacją OTV Łódź przy produkcji cyklu programów telewizyjnych o międzywojennej awangardzie i współczesnej neoawangardzie działającej w progresywnym podziemiu artystycznym oraz współtworzy eksperymentalną Telewizyjną Grupę Twórczą STACJA „Ł” (1991–1992). Działalność tę kontynuuje pod nazwą ART-NOCY w ogólnopolskim II Programie TVP. Obecnie prowadzi Pracownię Działań Multimedialnych PWSFTViT w Łodzi. Jest również wykładowcą Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (2001–2006) oraz  prywatnej Szkoły Fotograficznej Mariana Schmidta w Warszawie. Ostatnie indywidualne wystawy twórczości artysty mają miejsce m.in. w: Muzeum Sztuki w Łodzi (2007), w Ludlow 38 w Nowym Jorku (2011), CSW Zamku Ujazdowskim w Warszawie (2012). Jego dzieła kolekcjonowane są w wielu polskich oraz zagranicznych instytucjach publicznych i prywatnych.
 
data dodania: 06-09-2012
 
godzina dodania: 14:20
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC 1/25 - wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 3/25 on-line, a od 12 marca w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Wszystkiego najlepszego z okazji dnia kobiet - 15162 kwiaty dla Was
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 3/25 wkrótce on-line
fotografia
Let’s Blend Kalendarz Lavazza 2025 ze zdjęciami Omara Victora Diopa
fotografia
Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki
fotografia
Wysłany do prenumeratorów FOTO-KURIER 1-2/25 zaprasza do najlepszych salonów prasowych
fotografia
Foto-Kuriera - FK 1-2/25 dostępny on-line - wkrótce w salonach prasowych
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 1-2/25 wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 12/24 dostępny on-line i w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Pakiet Foto-Kuriera 3/24 dostępny tylko w wybranych salonach prasowych Empik i on-line
fotografia
Ingrid Pollard Hasselblad Awards 2024 - wystawa czynna do 25 stycznia 2025 r. - artykuł z FK 11/24
fotografia
Kalendarz Foto-Kuriera 2025 w limitowanej edycji i do bezpłatnego pobrania
fotografia
Wysłany do prenumeratorów FOTO-KURIER 12/24 zaprasza do najlepszych salonów prasowych
fotografia
World Unseen - wystawa, której można nie widzieć - ale warto ją obejrzeć - tylko do 21 grudnia
fotografia
Prezentujemy najnowszą okładkę Foto-Kuriera - FK 12/24 wkrótce on-line
fotografia
Ingrid Pollard - laureatka Hasselblad Awards 2024
fotografia
Foto-Kurier 11/24 wysłany do prenumeratorów - od jutra w najlepszych salonach prasowych


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.069) / 0.059

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |