testowe Zapiecek, Rybaki, Kanonie…,![]() Do kiedy: 02.09.2012 Miejsce prezentacji: Fotoplastikon Warszawski Ulica: Aleje Jerozolimskie 51 , Miasto: Warszawa, Zdjęcia autorstwa Zdzisława Marcinkowskiego ukazują stolicę z początku XX wieku. Fotografie zostały wykonane aparatem stereoskopowym i większość z nich prezentowana będzie po raz pierwszy. Jest to niewielka cześć spuścizny tego fotografa, którą tworzy ją ponad 3500 przedwojennych zdjęć, w tym ponad 150 stereoskopowych. Wernisaż: 26.07.2012 (czwartek),godz. 19 ![]() Na zdjęciach pozywanych na wystawie widać malownicze i nieistniejące zakamarki warszawskiej Starówki, uroczystości patriotyczne na Rynku Starego Miasta, tramwaje przed kościołem Świętej Anny na Krakowskim Przedmieściu, czy zdejmowanie pomnika Paskiewicza przed Pałacem Namiestnikowskim. ![]() Zdzisław Marcinkowski opisywał świat za pomocą aparatu, prezentował niejako własne widzenie rzeczywistości, obserwując zaś otoczenie decydował o określonym porządku fotografowanych elementów. Można więc pokusić się o nazwanie fotografa kronikarzem zapisującym obrazem „teraźniejszość”, która za chwilę będzie „przeszłością”. ![]() Zdzisław Marcinkowski urodził się 6 listopada 1880 roku w Warszawie w domu przy ulicy Bednarskiej 13. Sztuki fotografowania uczył się sam. Fotografował przede wszystkim miasto w którym się urodził i spędził całe życie. Uwieczniał pomniki, gmachy, budynki, ulice i place, ważne wydarzenia i zwykłe scenki z życia miasta. Nie stronił od jego brzydoty, nie omijał małych, zaniedbanych uliczek, odrapanych budynków, ponurych podwórek. Stworzył kapitalne portrety mieszkańców, staromiejskich straganiarzy, rzemieślników, żebraków przed kościołami, sprzedawców „pańskiej skórki”, cwaniaczków przy karcianych stolikach. Ze szczególną pieczołowitością obfotografował Stare Miasto, którego kamieniczki, kościoły, małe biedne sklepiki, zaułki, sienie, bramy, podcienia, podwórka, uwiecznił na setkach fotografii. Szczególne zaś miejsce wśród staromiejskich fotografii zajmuje Rynek. Dzięki szczegółowemu zapisowi fotograficznemu możemy prześledzić zmiany zachodzące w jego wyglądzie na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Przeglądając fotografie z tych lat możemy dostrzec również drobne, ale jakże charakterystyczne zmiany dotyczące handlu prowadzonego na terenie Rynku. Przyglądając się sklepowym szyldom stwierdzamy, że niemalże w każdej kamienicy mieścił się jakiś sklep. Również napisy na szyldach ulegały pewnym przemianom. Pasja fotograficzna Marcinkowskiego pozwala nam na nowo odkrywać dzieje Starego Miasta a zwłaszcza tętniącego życiem Rynku Staromiejskiego. Dzięki swej pasji fotografowania stworzył niepowtarzalny cykl zdjęć poświęcony Katedrze św. Jana. Jego fotografie znalazły się w publikacjach książkowych: „Polska w krajobrazie i zabytkach”; „Warszawa – księga pamiątkowa Magistratu Warszawy”; „Morze i Pomorze”; „Śląsk”; „Warszawa”. czasie okupacji pozostał w Warszawie. Nie zaprzestał fotografowania, zmienił tylko tematykę wykonywanych zdjęć, „fabrykował” dokumenty dla żołnierzy konspiracji, ciesząc się że jego umiejętności mogą się przydać słusznej sprawie. Wybuch Powstania Warszawskiego zastał go w domu. 8 sierpnia 1944 roku został zatrzymany z grupą mężczyzn w domu przy Bednarskiej 13 i wywieziony z Warszawy do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu, gdzie otrzymał numer obozowy 191706. Dorobek fotograficzny Marcinkowskiego jest cennym dokumentem czasów minionych, jest kopalnią wiedzy dla każdego kogo choć trochę interesuje historia Warszawy. Jest też subiektywnym i nieco bezkrytycznym spojrzeniem na miasto dzieciństwa i młodości. Dla Marcinkowskiego Warszawa była miastem bez wad, miastem ukochanym, którego tak naprawdę nigdy nie opuścił. data dodania: 25-07-2012
godzina dodania: 02:05
powrót na stronę główną »
Zobacz także:![]() Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki
![]() Konica Revio Z2 - kompakt z lusterkiem Kompakt APS Koniki o symbolu REVIO Z2 wyposażony jest w specjalny lustrzany adapter, w którym osoba wykonująca sobie, przy pomocy samowyzwalacza, portret może obserwować własną mimikę. Kompakt Konica Revio Z2 wyposażony jest w... ![]() Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość w formacie do A3+ przy niskiej cenie wydruku Pierwszy raz na temat tej drukarki pisaliśmy w wydaniu specjalnym Foto-Kuriera 2/21 w grudniu 2021 roku, ale dopiero teraz ten ciekawy model 6-cio kolorowej drukarki A3+ w systemie EcoTank trafił pod nasze redakcyjne strzechy. Dzięki temu mogliśmy go przetestować, a teraz dzielimy się z Wami naszymi spostrzeżeniami. Artykuł opublikowano również w Foto-Kurierze 1-2/25. ![]() Soligor Zoom-Diaduplikator - kopiowanie slajdów za pomocą aparatu W ofercie Soligora znajduje się m.in. przystawka do kopiowania slajdów (także negatywów) z płynnie regulowaną skalą odwzorowania od 1:1 (cała klatka) do 2:1 (centrum klatki). Przy pomocy adaptera T2 urządzenie montuje się niemal do każdego... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |