Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Chodząc po ziemi

Autor wystawy: Aleksander Jałosiński
Do kiedy: 20.05.2012
Miejsce prezentacji: Dom Spotkań z Historią

Ulica: Karowa 20a ,
Miasto: Warszawa,

Ekspozycja, prezentowana w Domu Spotkań z Historią, pokazuje tajniki pracy fotoreportera w PRL-u; stanowi nie tylko wyjątkowy portret minionej epoki, to również osobiste spojrzenie fotografa na kraj i ludzi poprzez kolejne dziesięciolecia Polski Ludowej.


Warszawa, 1967. Warszawskie Zakłady Farmaceutyczne „Polfa”, króliki używane do testowania leków. Fot. Aleksander Jałosiński/FORUM

Zostaną pokazane wielkie budowy socjalizmu, zakłady przemysłowe, kopalnie, prowincjonalne miasteczka i wsie, portrety wybitnych artystów, pisarzy i polityków (m.in. Ida Kamińska, Stanisław Grochowiak, Jerzy Andrzejewski, Ryszard Kapuściński, Melchior Wańkowicz, Witold Małcużyński, Wanda Wiłkomirska, Lech Wałęsa) i „zwykłych” ludzi. Fotografiom towarzyszą barwne opowieści Autora, relacjonującego okoliczności wykonania zdjęć, metody realizacji tematów fotograficznych, czy kulisy wykonywania zawodu fotografa.


Stacja Misie, 1962. Transport turbiny do elektrowni w Turoszowie, trasa kolejowa Terespol-Turoszów. Fot. Aleksander Jałosiński/FORUM

Aleksander Jałosiński był fotoreporterem m.in. dla „Expressu Wieczornego”, „Sztandaru Młodych”, „Polski”, „Kobiety i Życia”, „Kultury”, „Szpilek”, „Polityki”, „Rzeczpospolitej”, „Teatru”, wiele podróżował po Polsce; zgromadził olbrzymi, liczący kilkaset tysięcy zdjęć zbiór, z których wyłania się wielowymiarowy obraz PRL-u.



Wrocław, 1972. Urząd Miejski, interesantka przed okienkiem z napisem: „Proszę pukać i czekać”. Fot. Aleksander Jałosiński/FORUM

Aleksander Jałosiński: „Pierwsze spojrzenie, pierwszy błysk były najważniejsze. Wchodziłem do zakładu pracy, przebiegałem hale czy inne pomieszczenia i albo miałem temat, albo nie było go w ogóle. Najlepsze były te fotografie, kiedy wszyscy byli tak zajęci, że nikt mnie nie zauważył. Gdybym usiadł, długo rozmawiał, wypytywał – to temat zacząłby się rozmywać. Interesowali mnie ludzie. Wdrapywałem się pod sufit, żeby zrobić ogólny widok hali, a potem już skupiałem się na  twarzach, pracy, relacji między ludźmi”.


Transport pomnika „Nike”. Fot. Aleksander Jałosiński/FORUM

Joanna Paszkiewicz-Jagers, krytyk sztuki: „Zdjęcia Jałosińskiego łączą odnotowanie faktu i jego interpretację, kondensują je. To działanie odbywa się w sposób wyważony – autor nie przeciąga go ani na ciepłą stronę emocji, ani chłodną – intelektu. Jałosiński mówi: Istotą fotografowania w prasie jest wielki realizm. Sam starał się ukształtować to realistyczne widzenie. Podróże po kraju nazywa „wielką szkołą realizmu”. Nagromadził, przez długie lata, pewien kapitał wiedzy o Polsce i być może wykształcił sposób jej widzenia, w którym trzeźwe myślenie i refleksja, czasem humor, stapiają się ze sobą, mieszają. Cechy te w najwyższym stopniu występują w zdjęciach pojedynczych. W tym trudnym gatunku ujawniają się największe, najcenniejsze cechy fotografii Jałosińskiego – umiejętność kondensowania znaczeń, skrótowego wyrażania uczuć i myśli, tworzenie eseju wizualnego”.


Aleksander Jałosiński: „Fotografią zacząłem się poważniej interesować w gimnazjum, kiedy ojciec ofiarował mi aparat – Exaktę ze wspaniałym obiektywem Biotar. W Bibliotece Narodowej, w której pracowałem od 1954 roku, zetknąłem się po raz pierwszy z ciemnią i laboratorium fotograficznym, gdzie mikrofilmowano starodruki. W końcu musiałem wybrać między fotografią a pracą naukową. Pomyślałem, że jako fotoreporter zachowam margines wolności, niezależności. Będę żył w tym zniewolonym, zamkniętym kraju, nie będąc elementem ustroju. Poza tym szybko się zorientowałem, że fotografii prasowych nie cenzuruje się. Z czysto technicznych powodów; do cenzury szły „szczotki” gazet z pustymi miejscami na zdjęcia. Zostałem więc fotoreporterem. To była ciężka praca, ale i wielka frajda, i przygoda. Wyjeżdżając z Warszawy nigdy nie wiedziałem, kogo poznam, na co trafię i co mnie spotka. I to było clou tego zawodu, ta wieczna przygoda”.

Aleksander Jałosiński urodził się w 1931 roku w Płocku. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim, pracował naukowo w Bibliotece Narodowej. Uczestnicząc w badaniach poziomu czytelnictwa sporo podróżował po kraju, jednocześnie pisał reportaże i coraz więcej fotografował. Fotografią prasową zajął się zawodowo w 1957 roku. Pracował w redakcjach m.in. pism: „Express Wieczorny”, miesięcznik „Polska” (1961–1964), „Sztandar Młodych (1964–1969), tygodnik „Kultura” (1961–1978), tygodnik  „Perspektywy” (1978–1981), „Rzeczpospolita” (1981–1989), Przegląd Tygodniowy (1989–1991), tygodnik „Kobieta i Życie” (1992–1993), dziennik „Nowa Europa – Prawo i Gospodarka” (1997–2003).  Na dorobek twórczości Aleksandra Jałosińskiego składa się ponad 20 tysięcy filmów, stanowiących jedno z najobszerniejszych i najlepiej uporządkowanych kolekcji fotoreporterskich w Polsce. Od lat jest sukcesywnie digitalizowane przez autora, który jako jeden z pierwszych fotografów swojego pokolenia docenił i wdrożył cyfrowe techniki obróbki i archiwizacji zdjęć.
 
data dodania: 21-01-2012
 
godzina dodania: 16:30
powrót na stronę główną »

Zobacz także:

fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC 1/25 - wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 3/25 on-line, a od 12 marca w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Wszystkiego najlepszego z okazji dnia kobiet - 15162 kwiaty dla Was
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 3/25 wkrótce on-line
fotografia
Let’s Blend Kalendarz Lavazza 2025 ze zdjęciami Omara Victora Diopa
fotografia
Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki
fotografia
Wysłany do prenumeratorów FOTO-KURIER 1-2/25 zaprasza do najlepszych salonów prasowych
fotografia
Foto-Kurier - FK 1-2/25 dostępny on-line - wkrótce w salonach prasowych
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 1-2/25 wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 12/24 dostępny on-line i w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Pakiet Foto-Kuriera 3/24 dostępny tylko w wybranych salonach prasowych Empik i on-line
fotografia
Ingrid Pollard Hasselblad Awards 2024 - wystawa czynna do 25 stycznia 2025 r. - artykuł z FK 11/24
fotografia
Kalendarz Foto-Kuriera 2025 w limitowanej edycji i do bezpłatnego pobrania
fotografia
Wysłany do prenumeratorów FOTO-KURIER 12/24 zaprasza do najlepszych salonów prasowych
fotografia
World Unseen - wystawa, której można nie widzieć - ale warto ją obejrzeć - tylko do 21 grudnia
fotografia
Prezentujemy najnowszą okładkę Foto-Kuriera - FK 12/24 wkrótce on-line
fotografia
Ingrid Pollard - laureatka Hasselblad Awards 2024
fotografia
Foto-Kurier 11/24 wysłany do prenumeratorów - od jutra w najlepszych salonach prasowych


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.066) / 0.052

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |