Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Tam piaski śpiewają...

Autor wystawy: Anna Edyta Przybysz
Do kiedy: 11.03.2012
Miejsce prezentacji: Muzeum Ziemi Lubuskiej

Ulica: Al. Niepodległości 15 ,
Miasto: 65-048 Zielona Góra,
strona www: www.mzl.zgora.pl

Wernisaż: 13.01, godz. 17



Opowieść algierską rozpoczynają subtelne, uspokojone krajobrazy, których szerokie plany pustynnych wydm malują poblaski oświetlenia: dziennego (barwy białe i żółte), bądź zachodu słońca (barwy różowe i czerwienie). Klasycznie prostym krajobrazom artystka przeciwstawia pejzaże nasycone romantycznymi wizjami. Często wykorzystywanym środkiem wyrazu jest silnie przyciemnione niebo, niekiedy opromienione światłem słonecznym przesączającym się przez szczelinę w ciemno ołowianych chmurach. Odrealnione fotografie budują nastrój grozy i tajemniczości.




Tam piaski śpiewają...

Mieszkańcy Ziemi odbywają coraz liczniejsze podróże, a z każdej kolejnej wyprawy przywożą samodzielnie wykonane fotografie. Zdjęcia przypominają przeżyte chwile, odmienność przyrody, skarby kultury oraz ludzi napotkanych w drodze. Obrazy zapisywane są najczęściej w trakcie przejazdu grupy turystów po wyznaczonych trasach, a fotografie z reguły eksponują walory pamiątkowe. Właściciele aparatów (koniecznie cyfrowych !) utrwalają wszystko, co uda im się zauważyć w momentach postoju, a wykonane przez nich dokumentacje odznaczają się na ogół niewysokim poziomem estetycznym, a nawet technicznym. Od tych standardowych wzorów korzystnie wyróżnia się twórczość Anny Edyty Przybysz. Artystka odrzuciła schematy “ładności”, czy “poprawności” i stworzyła dzieło oparte  o osobiste związki emocjonalne z tematem.



Anna Edyta Przybysz przez kilka lat przebywała w Algierii. Zachwyciła się pustynnym krajobrazem Sahary, oceanem piasków wypełniających przestrzeń aż po kres horyzontu. Pejzaż jednostajny i nużący powtarzalnością form oraz struktur. Artystka podjęła wyzwanie i postanowiła stworzyć wizję artystyczną kraju w oparciu    o pustynne pejzaże. Związała się ze swoim, z pozoru mało zachęcającym tematem, poznała tajemnicę piaszczystej ziemi i opracowała jej wszechstronną dokumentację. Na każdym etapie pracy towarzyszyła jej dewiza, zapamiętana z lektur wieku dziecięcego: “Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”. Więc swoją przygodę z opisaniem oceanu piasków autorka poprzedziła pogłębionym wewnętrznym przeżywaniem oraz  kształtowaniem osobistej wizji poetyckiej tej niezwykłej krainy. Przywołała baśnie i legendy, a także znane jej fakty odwiecznych związków człowieka z pustynią. Cząstkę własnej świadomości twórczej związała z ulotnym tematem, który stał się bohaterem jej fotograficznej opowieści. Przeczutej i przemyślanej wizji artystycznej  nadała kształt plastyczny skonkretyzowany w formie klasycznej fotografii bromosrebrowej. 



Anna Edyta Przybysz dokumentuje ulotne cechy ziemskiego krajobrazu, maluje niuanse pastelowych barw lokalnych. Opowieść algierską rozpoczynają subtelne, uspokojone krajobrazy, których szerokie plany pustynnych wydm malują poblaski oświetlenia: dziennego (barwy białe i żółte), bądź zachodu słońca (barwy różowe i czerwienie). Klasycznie prostym krajobrazom artystka przeciwstawia pejzaże nasycone romantycznymi wizjami. Często i chętnie  wykorzystywanym środkiem wyrazu jest silnie przyciemnione niebo, niekiedy opromienione światłem słonecznym przesączającym się przez szczelinę w ciemno ołowianych chmurach. Nie zabrakło nastrojów saharyjskiej nocy, gdy światło księżyca rozjaśnia fragment grani skalnej, wydobywając rysunek wydm piaszczystych. Odrealnione fotografie budują nastrój grozy i tajemniczości.
Artystka nie poprzestaje w poszukiwaniach. W interiorze afrykańskim dostrzega i wyodrębnia prawa rządzące siłami przyrody. Symetria ustanawia ład plastyczny dzieła (z promieniami słonecznymi lub z księżycem usytuowanym w centrum kompozycji). Zwraca uwagę rytmika powtarzanych elementów plastycznych, jak na przykład okrągły kształt chmury, otaczającej wzgórze, czy niemal idealna współodpowiedniość pasmowego układu obłoków do linii kształtujących układ form terenowych. Zacierają się i stapiają  w jedność granice żywiołów: piasku, nieba     i obłoków, rozgraniczone jedynie subtelną linią horyzontu. Widz ma świadomość udziału w spektaklu wyreżyserowanym przez kosmos piaskowy.  
Liczna grupa fotografii przywołuje obraz wirtualnego świata “biblijnego”. To właśnie taka, jak na zdjęciu, wyniosłość, ostaniec skalny mógł wypełnić funkcję góry mojżeszowej, co zostało skutecznie potwierdzone rozbłyskiem słonecznym w ciemnej, masywnej chmurze. Grupa skalnych ostańców pod zachmurzonym niebem, do złudzenia przypomina ruiny starożytnego miasta. W znakomitej interpretacji fotografia  ukazała autorską twarz krainy z tysiąca i jednej nocy. Taka jest Algieria, powołana z piaskowej pustki i nicości, przez poetycką wrażliwość Anny Edyty Przybysz.

Paweł Pierściński 

Anna Edyta Przybysz (ur. 1978 roku) absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L Schillera w Łodzi (fotografia) oraz Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie (architektura krajobrazu). Członek Związku Polskich Artystów Fotografików oraz UNAC (Union Nationale des Arts Cultureles).  Od 2008r. członek władz naczelnych ZPAF. Fotografią zajmuje się od 1993 roku, swoje zainteresowania kieruje głównie na człowieka, jego charakter i osobowość. Jej pasją jest także szeroko rozumiany pejzaż. Ponadto publikuje artykuły z zakresu fotografii oraz tworzy projekty graficzne (okładki, pocztówki, kalendarze, katalogi, strony www. itp.) Na swoim koncie ma również zrealizowane projekty filmowe i teatralne. W latach 2004-2006 prowadziła warsztaty fotograficzne dla młodzieży algierskiej (w ramach UNAC).  Prowadzi działalność społeczną wspomagając artystycznie fundacje oraz szkoły i przedszkola.
 
data dodania: 13-01-2012
 
godzina dodania: 04:00
powrót na stronę główną »

Zobacz także:

fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC 1/25 - wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 3/25 on-line, a od 12 marca w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Wszystkiego najlepszego z okazji dnia kobiet - 15162 kwiaty dla Was
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 3/25 wkrótce on-line
fotografia
Let’s Blend Kalendarz Lavazza 2025 ze zdjęciami Omara Victora Diopa
fotografia
Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki
fotografia
Wysłany do prenumeratorów FOTO-KURIER 1-2/25 zaprasza do najlepszych salonów prasowych
fotografia
Foto-Kurier - FK 1-2/25 dostępny on-line - wkrótce w salonach prasowych
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 1-2/25 wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 12/24 dostępny on-line i w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Pakiet Foto-Kuriera 3/24 dostępny tylko w wybranych salonach prasowych Empik i on-line
fotografia
Ingrid Pollard Hasselblad Awards 2024 - wystawa czynna do 25 stycznia 2025 r. - artykuł z FK 11/24
fotografia
Kalendarz Foto-Kuriera 2025 w limitowanej edycji i do bezpłatnego pobrania
fotografia
Wysłany do prenumeratorów FOTO-KURIER 12/24 zaprasza do najlepszych salonów prasowych
fotografia
World Unseen - wystawa, której można nie widzieć - ale warto ją obejrzeć - tylko do 21 grudnia
fotografia
Prezentujemy najnowszą okładkę Foto-Kuriera - FK 12/24 wkrótce on-line
fotografia
Ingrid Pollard - laureatka Hasselblad Awards 2024
fotografia
Foto-Kurier 11/24 wysłany do prenumeratorów - od jutra w najlepszych salonach prasowych


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2025
zdjęcie miesiąca
© fot. Piotr Mańczak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.059) / 0.049

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |