testowe Tam piaski śpiewają...![]() Do kiedy: 11.03.2012 Miejsce prezentacji: Muzeum Ziemi Lubuskiej Ulica: Al. Niepodległości 15 , Miasto: 65-048 Zielona Góra, strona www: www.mzl.zgora.pl Wernisaż: 13.01, godz. 17 ![]() Opowieść algierską rozpoczynają subtelne, uspokojone krajobrazy, których szerokie plany pustynnych wydm malują poblaski oświetlenia: dziennego (barwy białe i żółte), bądź zachodu słońca (barwy różowe i czerwienie). Klasycznie prostym krajobrazom artystka przeciwstawia pejzaże nasycone romantycznymi wizjami. Często wykorzystywanym środkiem wyrazu jest silnie przyciemnione niebo, niekiedy opromienione światłem słonecznym przesączającym się przez szczelinę w ciemno ołowianych chmurach. Odrealnione fotografie budują nastrój grozy i tajemniczości. ![]() Tam piaski śpiewają... Mieszkańcy Ziemi odbywają coraz liczniejsze podróże, a z każdej kolejnej wyprawy przywożą samodzielnie wykonane fotografie. Zdjęcia przypominają przeżyte chwile, odmienność przyrody, skarby kultury oraz ludzi napotkanych w drodze. Obrazy zapisywane są najczęściej w trakcie przejazdu grupy turystów po wyznaczonych trasach, a fotografie z reguły eksponują walory pamiątkowe. Właściciele aparatów (koniecznie cyfrowych !) utrwalają wszystko, co uda im się zauważyć w momentach postoju, a wykonane przez nich dokumentacje odznaczają się na ogół niewysokim poziomem estetycznym, a nawet technicznym. Od tych standardowych wzorów korzystnie wyróżnia się twórczość Anny Edyty Przybysz. Artystka odrzuciła schematy “ładności”, czy “poprawności” i stworzyła dzieło oparte o osobiste związki emocjonalne z tematem. ![]() Anna Edyta Przybysz przez kilka lat przebywała w Algierii. Zachwyciła się pustynnym krajobrazem Sahary, oceanem piasków wypełniających przestrzeń aż po kres horyzontu. Pejzaż jednostajny i nużący powtarzalnością form oraz struktur. Artystka podjęła wyzwanie i postanowiła stworzyć wizję artystyczną kraju w oparciu o pustynne pejzaże. Związała się ze swoim, z pozoru mało zachęcającym tematem, poznała tajemnicę piaszczystej ziemi i opracowała jej wszechstronną dokumentację. Na każdym etapie pracy towarzyszyła jej dewiza, zapamiętana z lektur wieku dziecięcego: “Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”. Więc swoją przygodę z opisaniem oceanu piasków autorka poprzedziła pogłębionym wewnętrznym przeżywaniem oraz kształtowaniem osobistej wizji poetyckiej tej niezwykłej krainy. Przywołała baśnie i legendy, a także znane jej fakty odwiecznych związków człowieka z pustynią. Cząstkę własnej świadomości twórczej związała z ulotnym tematem, który stał się bohaterem jej fotograficznej opowieści. Przeczutej i przemyślanej wizji artystycznej nadała kształt plastyczny skonkretyzowany w formie klasycznej fotografii bromosrebrowej. ![]() Anna Edyta Przybysz dokumentuje ulotne cechy ziemskiego krajobrazu, maluje niuanse pastelowych barw lokalnych. Opowieść algierską rozpoczynają subtelne, uspokojone krajobrazy, których szerokie plany pustynnych wydm malują poblaski oświetlenia: dziennego (barwy białe i żółte), bądź zachodu słońca (barwy różowe i czerwienie). Klasycznie prostym krajobrazom artystka przeciwstawia pejzaże nasycone romantycznymi wizjami. Często i chętnie wykorzystywanym środkiem wyrazu jest silnie przyciemnione niebo, niekiedy opromienione światłem słonecznym przesączającym się przez szczelinę w ciemno ołowianych chmurach. Nie zabrakło nastrojów saharyjskiej nocy, gdy światło księżyca rozjaśnia fragment grani skalnej, wydobywając rysunek wydm piaszczystych. Odrealnione fotografie budują nastrój grozy i tajemniczości. Artystka nie poprzestaje w poszukiwaniach. W interiorze afrykańskim dostrzega i wyodrębnia prawa rządzące siłami przyrody. Symetria ustanawia ład plastyczny dzieła (z promieniami słonecznymi lub z księżycem usytuowanym w centrum kompozycji). Zwraca uwagę rytmika powtarzanych elementów plastycznych, jak na przykład okrągły kształt chmury, otaczającej wzgórze, czy niemal idealna współodpowiedniość pasmowego układu obłoków do linii kształtujących układ form terenowych. Zacierają się i stapiają w jedność granice żywiołów: piasku, nieba i obłoków, rozgraniczone jedynie subtelną linią horyzontu. Widz ma świadomość udziału w spektaklu wyreżyserowanym przez kosmos piaskowy. Liczna grupa fotografii przywołuje obraz wirtualnego świata “biblijnego”. To właśnie taka, jak na zdjęciu, wyniosłość, ostaniec skalny mógł wypełnić funkcję góry mojżeszowej, co zostało skutecznie potwierdzone rozbłyskiem słonecznym w ciemnej, masywnej chmurze. Grupa skalnych ostańców pod zachmurzonym niebem, do złudzenia przypomina ruiny starożytnego miasta. W znakomitej interpretacji fotografia ukazała autorską twarz krainy z tysiąca i jednej nocy. Taka jest Algieria, powołana z piaskowej pustki i nicości, przez poetycką wrażliwość Anny Edyty Przybysz. Paweł Pierściński Anna Edyta Przybysz (ur. 1978 roku) absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L Schillera w Łodzi (fotografia) oraz Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie (architektura krajobrazu). Członek Związku Polskich Artystów Fotografików oraz UNAC (Union Nationale des Arts Cultureles). Od 2008r. członek władz naczelnych ZPAF. Fotografią zajmuje się od 1993 roku, swoje zainteresowania kieruje głównie na człowieka, jego charakter i osobowość. Jej pasją jest także szeroko rozumiany pejzaż. Ponadto publikuje artykuły z zakresu fotografii oraz tworzy projekty graficzne (okładki, pocztówki, kalendarze, katalogi, strony www. itp.) Na swoim koncie ma również zrealizowane projekty filmowe i teatralne. W latach 2004-2006 prowadziła warsztaty fotograficzne dla młodzieży algierskiej (w ramach UNAC). Prowadzi działalność społeczną wspomagając artystycznie fundacje oraz szkoły i przedszkola. data dodania: 13-01-2012
godzina dodania: 04:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:![]() Wywiad Miesiąca - KAT PIWECKA - jej DNA to fotografia i podróże – prawda o zawodzie fotografa/fotografki
![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Nowe kompakty Praktica Dwa nowe aparaty kompaktowe Praktica wyposażone są w obiektywy zmiennoogniskowe, w których zastosowano najnowsze technologie: soczewek asferycznych i szkła o ultraniskiej dyspersji. Praktica Super Zoom 105AF wyposażona jest w obiektyw Prakticar Aspherical Lens Zoom 38-105 mm f/5-12,7, a Praktica Super Zoom 1450AF w... ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2023 - II etap pt. "Droga" - zgłoszenia tylko do 17 marca Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bochenski, Xenia Chowaniec, Piotr Grochala, Maciej Nowak, Marek Sas, Robert Sic, Ryszard Warchoł i Bogusław Wójcikiewicz. Oni już wgrali swoje zdjęcia. Zainspiruj się. Zapraszamy do rywalizacji. Łączna pula nagród wzrosła do ok. 20 tys. zł. Dołącz do zabawy na dowolnym etapie konkursu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |