Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Monidło - wstępna próba rehabilitacji

Autor wystawy:
Do kiedy: 25.03.2011
Miejsce prezentacji: STOP! Galeria. Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”

Ulica: Krakowskie Przedmieście 39 ,
Miasto: 20-076 Lublin,
strona www: www.1.rozdroza.com.pl/

STOP! Galeria zaprasza na finisaż wystawy „Monidło - wstępna próba rehabilitacji”. Poświęcona jest ona fenomenowi kolorowanych portretów fotograficznych, zgromadzono około 30 oryginalnych prac pochodzących z archiwów prywatnych osób. Nawiązano kontakt z osobami zajmującymi się wytwarzaniem i sprzedażą kolorowanych portretów (tzw. monideł), które wypożyczyły bądź też bezpośrednio włączyły się w działania wokół wystawy. 



Kolorowany portret ślubny powstawał po znacznym upływie czasu. Nie powstawał z wielu powodów w dniu ślubu: ekonomicznych, znacznej odległości od zakładów fotograficznych, braku na miejscu fotografa czy też aparatu w rodzinie. Tych powodów szczególnie w Polsce było więcej. Co rusz czas wojen i pożóg oraz chroniczne ubóstwo.



Ta idea „odtworzenia” ślubu wydaje się zamierzeniem sentymentalnym i romantycznym. Zamówienie monidła ślubnego odbywało się często po kilkunastu latach. Znane są przypadki, gdy zamawiały takie portrety osoby owdowiałe. W takiej postawie widzimy ducha idealizowania związku dwojga ludzi. Jeżeli mówimy o portrecie ślubnym, to ma on być zgodny z aktem ślubnym, sakramentalnym braniem siebie „na dobre i na złe”. Staje się obrazem uniwersalnego dobra, zamiaru bycia doskonałym w znaczeniu wręcz ewangelicznym. Znając swoje grzechy i przywary, słabości i ułomności, małżonkowie pragną utrwalić siebie w obrazie idealnym. I takim obrazem stało się monidło. Za sprawą wprawnego fotografa wygładzającego i upiększającego zmęczonych pracą na roli bohaterów. Spróbujmy popatrzeć na to monidło oczami i marzeniami tych ludzi.



Od pewnego czasu istnieje dość wyraźne zainteresowanie techniką, formą i swoistym urokiem obrazów fotograficznych retuszowanych i kolorowanych, powstałych w odeszłej epoce. Oczywiście tego zainteresowania nie wykazują w dalszym ciągu etnografowie, lecz młodzi twórcy – plastycy, fotograficy. Zdarza się jednak nader często, że monidłem, czy ideą monidła są określane dziwne i kuriozalne obrazy lub sytuacje artystyczno-obyczajowe (np. dekoracje lokali gastronomicznych).
Czego bym się bał zdecydowanie, to, że przy sentymentalnym powracaniu i stylizowaniu pod estetykę określaną mianem „monidła”, może się to odbywać z obciążeniem owego wcześniej ukutego pejoratywnego znaczenia. Tym samym idea pierwotna retuszowanego (w dobrej wierze) portretu, w nowej sytuacji powoływania się na tamtą estetykę, myśląc lekceważąco czy też kpiąco, jest nadużyciem. Nie przysługuje się w żadnej mierze naukowej rehabilitacji monidła. To, że techniką monidła zafascynowana jest młoda generacja fotografików może z jednej strony świadczyć, że fotografia artystyczna dzisiejszego oblicza atelier rzemieślniczego, maniery fotograficzne współczesnych zakładów usługowych, jest również traktowana dziś jako zły gust. Współczesne wielkoformatowe reklamy, wiszące billboardy z podobiznami polityków lub celebrytów, mają wygładzane, podkolorowane wizerunki. Zmęczeni praktykami rodem z Photoshopu, zaczynamy z sentymentem powracać do manualnych opracowań zdjęć. A z drugiej strony jest ogólna tendencja powracania do dawnych technik, momentami ułomnych (z punktu widzenie idealnego obrazu cyfrowego) jak fotografia otworkowa, koloidowa itp. A ta sytuacja stawia nas o krok od rehabilitacji, właściwego zrozumienia idei i sensu „monidła”.

Wszystko zdaje się wskazywać, że monidło zostało ukute w środowisku szemranym – może warszawskim? Przemawia za tym użycie tej nazwy w opowiadaniu Jana Himilsbacha z lat 60. pod znamiennym tytułem Monidło. Wydaje się również, że nieomal za przyczyną literata, kamieniarza nagrobnego, Jana Himilsbacha ugruntowało się wyłącznie pejoratywne znaczenie tego pojęcia, dla wielu utożsamianego z kiczem.

Andrzej Różycki

 
data dodania: 19-03-2011
 
godzina dodania: 22:40
powrót na stronę główną »

Zobacz także:

fotografia
Foto-Kurier 6-7/25 wysłany do prenumeratorów - od 26 czerwca w salonach prasowych
fotografia
Foto-Kurier 6-7/25 dostępny on-line - wkrótce w salonach prasowych
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 6-7/25 wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kuriera i Lavazza - prenumerata z kawą Lavazza - decyzja należy do Ciebie
fotografia
Grand Press Photo 2025 i tytuł zdjęcia roku dla pracy Katarzyny Ewy Żak
fotografia
Zmarł Sebastiao Salgado - wielki, wrażliwy, świetny fotograf i miły człowiek
fotografia
Foto-Kurier 5/25 wysłany do prenuemratorów - zapraszamy on-line i do salonów prasowych
fotografia
Foto-Kurier 5/25 - on -line, wkrótce w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Fotograficzna dieta - Przejdź na jasną Dietę 2025
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera 5/25 - wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 4/25 on-line i w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Wydanie Specjalne Foto-Kurier EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC 1/2025 (3)
fotografia
Wesołych Świąt Wielkanocnych
fotografia
Foto-Kurier 4/25 wysłaliśmy 11 kwietnia do prenumeratorów, jest dostępny on-line i...
fotografia
Foto-Kurier 3/25 on-line, a od 12 marca w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 4/25 wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC 1/25 - dostępny on-line
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC 1/25 - wkrótce on-line
fotografia
Wszystkiego najlepszego z okazji dnia kobiet - 15162 kwiaty dla Was
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 3/25 wkrótce on-line


Zdjęcie miesiąca
Lipiec 2025
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.049) / 0.040

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   

Serwis Foto-Kurier.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania znajdziesz w Polityce cookies