testowe TEST: Jasne pięćdziesiątki Canon 50 mm, Nikkor 50 mm, Sigma 50 mm, Sony 50 mm - test z Foto-Kuriera 7/13![]() ![]() „Pięćdziesiątka” to standardowy obiektyw wybierany przez bardzo wiele osób nie tylko korzystających z lustrzanek pełnoklatkowych, ale także i z „cropów”. Z tego powodu postanowiliśmy wykonać test porównawczy 4 obiektywów ze światłem f/1,4 – Canon EF 50 mm f/1,4 USM , AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G, Sigma 50 mm f/1,4 EX DG HSM i Sony Zeiss Planar T* 50 mm, f/1,4, ZA SSM – oraz jednego Nikkor AF-S 50 mm f/1,8G. Zapraszamy do lektury.
Wygląd zewnętrzny, mechanika i ergonomia
Standardowe obiektywy (z ogniskową 50 mm), tak jak
napisaliśmy we wstępie, to bardzo popularne „szkła” nie tylko wśród
posiadaczy „pełnych klatek”. Dzieje się tak dlatego, bo oprócz tego,
że konstrukcje te są przeważnie bardzo solidne i zwarte (niezależnie
od producenta), to po podpięciu ich do aparatów z matrycami typu crop
kąt widzenia zawęża się. Tworzy się wtedy standardowy portretowy zestaw.
Przetestowaliśmy je z pełnoklatkowymi aparatami biorąc pod uwagę
zachowanie ich po podpięciu do „cropów”.
Przednia soczewka w Canonie 50 mm f/1,4, podczas ustawiania ostrości, zmienia swoje położenie zmieniając jednocześnie wymiary obiektywu. Przy minimalnej odległości ustawiania ostrości obiektyw powiększa swoją wysokość o ok. 8 mm.
W „pięćdziesiątce”
f/1,4 zastosowano ultradźwiękowy silnik autofocusu USM. Dzięki temu
ustawianie ostrości nie zabiera czasu, a do tego odbywa się to niemal
bezgłośnie.
AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G to pierwsza „pięćdziesiątka”
Nikkora z silnikiem autofocusu AF-S. Konstrukcja ta miała premierę
we wrześniu 2008 r. Niewielkie wymiary, 73,5×54,2 mm, sprawiają,
że zaliczamy go obok testowanych Canona i Nikkora f/1,8 do kompaktowych
konstrukcji. Waga obiektywu jest identyczna jak Canona – 290 g.
Z pełnoklatkowym Nikonem D600 waży poniżej 1,2 kg. Tak więc, jeśli dla
kogoś zestaw ten może być zbyt ciężki, do dłuższej pracy to pretensje
trzeba mieć do wagi „puszki”, a nie „szkła”.
Podczas ustawiania ostrości przednia soczewka Nikkora
50 mm f/1,4 zmienia swoje położenie. Nie wysuwa się jednak poza obręb
tubusu, przez co nie zmienia przy tym wysokości obiektywu. Reasumując, AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G to zwarta konstrukcja, przyjemnie się z nią pracuje. Za mechanikę i ergonomię otrzymuje, tak jak Canon 50 mm f/1,4, 5,25 punktu.
data dodania: 27-03-2019
godzina dodania: 15:06
odsłon: 12724
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() TEST Fujifilm GFX100RF - kompaktowy średni format 20 marca 2025 r. koncern FUJIFILM, w rok po premierze Fujifilm X100 VI (20 lutego '24), zaprezentował średnioformatowy kompakt ze 102-milionową matrycą z wbudowanym obiektywem o ogniskowej 35 mm f/4 (odpowiednik 28 mm dla małego obrazka). Jest to średnioformatowa wersja kompaktu Fujifilm X100VI i dlatego w dalszej części, tam gdzie to będzie uzasadnione, porównujemy oba modele. Dostępny od kwietnia 2025 r. Fujifilm GFX100RF to... ![]() TEST Canon RF 14-30 mm f/4-6,3 IS STM PZ - jasny, szerokokątny, pierwszy zintegrowany power zoom serii RF - za rozsądną cenę 26 marca 2025 roku Canon zaprezentował trzy nowe produkty zaprojektowane, by zapewnić użytkownikom jeszcze doskonalsze możliwości nagrywania wideo. Są to: kompaktowy Canon PowerShot V1, bezlusterkowiec Canon EOS R50 V oraz pierwszy power zoom w ofercie Canona serii RF o symbolu RF-S 14-30 mm f/4-6,3 IS STM PZ. Ten budżetowy zoom trafił do naszej redakcji na tydzień przed premierą, dzięki czemu powstał ten test. ![]() Sony FE 50-150 mm f/2 GM - uniwersalny, jasny telezoom - cena, dostępność i pierwsze zdjęcia 22 kwietnia 2025 r. firma Sony zaprezentowała pierwszy na świecie teleobiektyw zmiennoogniskowy o maksymalnej ogniskowej 150 mm i stałej jasności f/2 do profesjonalnego fotografowania i filmowania ślubów, sportów halowych i portretów. Jest to kolejna konstrukcja z rodziny G Master, czyli obiektyw klasy premium. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |