testowe Olympus na każdą okazję – od szerokiego kąta 17 mm f/1,2 po krótkie tele 45 mm f/1,2 - TEST Olympus Foto-Kurier 6/18![]() ![]() TEST: M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1,2 PRO, ED 25 mm f/1,2 PRO i ED 45 mm f/1,2 PRO to najjaśniejsze obiektywy ze „stajni” Olympusa do systemu Micro 4/3. Ponadto, jak cała linia z serii PRO, mają mieć solidną konstrukcję o dobrych parametrach optycznych. Aby to sprawdzić wszystkie trzy modele poddaliśmy procedurom testowym. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami testu jakże ciekawych obiektywów.Linia obiektywów serii PRO zadebiutowała na początku września 2013 roku przy okazji premiery Olympusa OM-D E-M1 modelem M.Zuiko Digital 12–40 mm f/2,8 ED PRO. Zaprezentowany na targach Photokina 2016 M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1,2 PRO [1] zapoczątkował nową serię obiektywów o dużej jasności – f/1,2. Rok po premierze „dwudziestkipiątki” (w październiku 2017) pojawiły się dwa kolejne modele o tej samej jasności: szerokokątny M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1,2 PRO [2] i portretowy M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1,2 PRO [3]. Te trzy modele pokrywają dość szeroki zakres ogniskowych – od szerokiego kąta po niewielkie tele. W teście nie porównujemy ich względem siebie, tylko sprawdzamy możliwości i funkcjonalności każdego z nich.
Mechanika i ergonomia
Obiektywy mają po jednym, metalowym, karbowanym pierścieniu (szerokość ok. 30 mm [8]) do ustawiania ostrości. Przełączenie pomiędzy trybami AF i MF wykonuje się poprzez przesuwanie pierścienia przód/tył wzdłuż tubusu [9]. Gdy przesuniemy je w kierunku bagnetu AF się wyłączy i naszym oczom ukazuje się skala odległości [10], pierścienie wtedy zaczynają pracować mechanicznie. Praca ich jest płynna i odbywa się z właściwym oporem. Kąt obrotu pierścienia w każdym modelu to ok. 100°.
Mógłby
być on trochę większy. Trzeba pamiętać o tym, że podczas przełączania
w tryb MF poprzez przesunięcie pierścienia, ostrość zostanie ustawiona
na taką odległość, na jaką będzie ustawiony pierścień, mimo ówczesnego
ustawiania ostrości poprzez system AF. Uważajmy podczas wkładania
i wyjmowania obiektywu z torby transportowej, pierścień może się wtedy
przesunąć samoczynnie w pozycję M i możemy być zaskoczeni, że system AF
nie działa.
data dodania: 22-11-2018
godzina dodania: 13:35
odsłon: 4600
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic Lumix S 18, 24, 35, 50, 85 mm f/1,8 i 100 mm f/2,8 - bezkompromisowa szóstka z Osaki W ofercie firmy Panasonic od listopada 2020 roku do dzisiaj pojawiło się, w rożnych momentach czasu, aż 6 pełnoklatkowych obiektywów stałoogniskowych o dużej jasności, które przeznaczone są do aparatów LUMIX i które zamknięto w korpusach o tej samej wielkości 73,6×82 mm. Przyglądamy się tej grupie produktów i sprawdzamy co je łączy, a co dzieli. ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |