testowe ![]() Test Tamrona 28–75 mm f/2,8 Di III VXD G2 - uniwersalny, jasny zoom, test z Foto-Kuriera 4/22![]() Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III VXD G2 to jasny standardowy zoom, który ma szerokie zastosowanie. Sprawdzi się w wielu sytuacjach, zarówno przy wykonywaniu krajobrazów, kreowaniu street photo jak również podczas tworzenia portretów z małą głębią ostrości.
![]()
Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III VXD G2 został zaprezentowany 30 września 2021 roku i jest to druga generacja obiektywu Tamrona o takich parametrach z mocowaniem Sony E. Firma ma jeszcze jedną konstrukcję o takim samym zakresie ogniskowych i jasności, ale przeznaczona jest ona do lustrzanek. Kilka analogicznych obiektywów przedstawiamy w tabeli w dalszej części artykułu.
![]() Mechanika i ergonomia Tamron 28–75 mm f/2,8 Di III VXD G2 został zarówno zaprojektowany jak i wyprodukowany w Japonii. Ma uszczelniony tubus (1), co umożliwia używanie obiektywu w trudnych warunkach atmosferycznych minimalizując dostawanie się do środka wilgoci i zanieczyszczeń. Model ten waży 540 g i ma wymiary 75,8 × 117,6 mm przy ogniskowej 28 mm. Przy 75 mm tubus wydłuża się o ok. 18 mm.
Testowany obiektyw ma bagnet mocujący wykonany ze stopu metalu otaczający 10 styków komunikacyjnych (2). Tuż za bagnetem jest mała, biała kreska ułatwiająca odpowiednie zamocowanie obiektywu do aparatu. Następnie znajduje złącze USB typu C (3) . Dzięki niemu można, za pomocą programu TAMRON Lens Utility, z którym ten model jest kompatybilny, indywidualnie konfigurować różne funkcje, a także aktualizować oprogramowanie sprzętowe obiektywu. Kolejny element to ok. 17-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości w trybie ręcznym pokryty gumowaną (4), radełkowaną okładziną. Podczas ostrzenia nie stawia on żadnego oporu po osiągnięciu minimalnej i maksymalnej odległości ustawienia ostrości. W wizjerze aparatu i na jego ekranie LCD jest wyświetlany pasek wskazujący gdzie w danej chwili ostrość jest ustawiona. Kąt obrotu pierścienia uzależniony jest od szybkości jego obracania. Czym wolniej będziemy go obracać tym ostrość będziemy mogli precyzyjniej dopasować. Kolejny element tubusu to szeroki, ok. 36-milimetrowy pierścień zmiany ogniskowej (5), z czego 29 milimetrów pokryte są gumowaną, radełkowaną okładziną. Pierścień ten zatrzymuje się po osiągnięciu skrajnych wartości ogniskowych.
![]()
Testowany Tamron kończy się elementem, na którym można zamontować filtry o średnicy 67 mm i osłonę przeciwsłoneczną (6).
![]() Przednia soczewka nie rotuje, co ułatwia stosowanie filtrów połówkowych czy polaryzacyjnych. Na tubusie nie ma żadnych przełączników, takich jak np. AF/MF czy blokady przed samoistnym wysunięciem się – choć podczas testowania nie zdarzyło się, żeby tubus sam się wysunął. Może po prostu ten drugi nie jest potrzebny, ale to się okaże po dłuższym użytkowaniu. Znajdziemy jedynie przycisk (8), do którego można przypisywać różne funkcje za pomocą programu TAMRON Lens Utility lub z aparatu, jeśli ma taką możliwość (np. w A7 III poprzez opcję w menu „Przyciski własne”). Testowany model to konstrukcja solidnie wykonana, nie widać aby, któraś z okładzin odchodziła czy wycierała się. W komplecie z obiektywem otrzymujemy dekielki zakrywające i osłonę przeciwsłoneczną. Przewód do podłączenia obiektywu do komputera dostępny jest opcjonalnie. Za mechanikę i ergonomię przyznajemy 5,25 pkt.
![]()
![]() Optyka Budowa optyczna Tamrona 28–75 mm f/2,8 Di III VXD G2 składa się z 17 elementów rozmieszczonych w 15 grupach (9). Wśród nich są soczewki LD (Low Dispersion) i GM (Glass Molded Aspherical). Wewnątrz tubusu znajduje się 9-listkowa przysłona (10), którą możemy przymknąć do f/22.
![]()
data dodania: 01-06-2022
godzina dodania: 18:01
odsłon: 8382
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Tadeusz Rolke nie żyje (1929-2025) - fotografował jeszcze w wieku 96 lat W wieku 96 lat zmarł Tadeusz Rolke – polski artysta fotografik, prekursor polskiej fotografii reportażowej. Początki jego twórczości przypadły na lata 50. XX w. Więziony w okresie stalinizmu. Studiował historię sztuki na KUL w Lublinie. W fotografii reportażowej starał się oddawać polską rzeczywistość, tworzyć interwencyjną fotografię reportażową. Zajmował się m.in. warunkami życia Cyganów w podwarszawskich miejscowościach. Rejestrował też życie artystyczne stolicy. Publikował w tygodnikach: „Stolica”, „Świat” i wielu innych periodykach. Ostatni raz mieliśmy przyjemność się z nim spotkać w 2023 roku na wernisażu jego wystawy w Galerii Obok ZPAF pt."Beatrycze 2", gdzie również obchodził swoje 94-te urodziny. ![]() Poza Miastem - Nie tylko na wsi to 6. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 - nowy termin - 23 lipca Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzeja Bocheńskiego, Piotra Drasa, Macieja Nowaka, Piotra Rożejowskiego, Marka Sasa, Roberta Sica i Bogusława Wójcikiewicza Oni już wgrali swoje zdjęcia. Zainspiruj się. Przedłużamy termin przyjmowania zgłoszeń do 23.07.2025 r. do godz. 23.59. Dołącz do zabawy w dowolnym momencie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |