testowe TEST Panasonic S5 - najmniejszy bezlusterkowiec w portfolio - artykuł z Foto-Kuriera 11/20![]() ![]() 2 września 2020 roku, czyli ponad półtora roku po premierze Lumix’a S1 (1.02.2019), firma Panasonic zaprezentowała nowy, najmniejszy w swoim portfolio, pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy – Lumix S5. Ma on matrycę CMOS o rozdzielczości 24,28 miliona, która charakteryzuje się szerokim zakresem dynamicznym i wysoką czułością. Na początku października model ten trafił do naszej redakcji. W teście, tam gdzie to miało sens, odnosimy się do Panasonica Lumix S1 (patrz FK 3/19), starszego i większego brata modelu S5 oraz do modeli konkurencyjnych.
![]() Wiżajny, okolice trójstyku granic. Panasonic S5 + 70-200 mm f/2,8; par. eksp.: 1/5000 s; ISO 400; f/2,8; f=200 mm; fot. K. Patrycy
Panasonic Lumix S5 jest czwartym w ofercie tej marki pełnoklatkowym bezlusterkowcem, który łączy w sobie wiele cech starszych braci. Obecnie dostępne są cztery modele w serii Lumix S: S1R (do zdjęć w wysokiej rozdzielczości), S1 (do filmowania i fotografowania), S1H (stworzony by filmować przez duże F) oraz najnowszy S5 (najmniejszy łączący funkcje foto i wideo). Wprowadzając model S5 Panasonic wpisał się w trend, zapoczątkowany przez Canona w ubiegłym roku (model RP), tj. wprowadzania na rynek pełnoklatkowych bezlusterkowców o niewielkich wymiarach i od dość bogatych możliwościach, zarówno fotograficznych jak i filmowych. W tym roku do grupy tej dołączył też Nikon Z5 i Sony A7C (porównanie najważniejszych cech tych modeli przedstawiamy w tabeli pod koniec artykułu).
![]()
Przypomnijmy jedynie, że bezlusterkowce rodziny Lumix S, mają system mocowania obiektywów typu L-Mount, który umożliwia stosowanie obiektywów i adapterów firm: Leica, Panasonic i Sigma i co wpływa na ich wymiary zewnętrzne.
![]()
Gdy spojrzymy na niego od frontu to od razu zauważymy wiele podobieństw w wyglądzie zarówno do modelu S1 jak i S1R. W wyglądzie, ale nie w wielkości, gdyż S5 jest mniejszy (patrz porównanie) i lżejszy (714 g vs 899 g) od S1, a zatem doskonale wpisuje się we wspomniany na wstępie trend do miniaturyzacji. Jego wielkość jest bardzo zbliżona do wielkości Sony A7III, z którym zapewne wielu potencjalnych nabywców będzie go porównywało i … słusznie. Pomimo podobieństwa szybko dostrzeżemy też spore różnice w budowie między S1 i S5. Szczegóły są dokładnie widoczne na załączonych obok zdjęciach. W dalszej części zwracamy uwagę jedynie na najważniejsze z nich. Patrząc na przednią część korpusu od razu zauważymy, że S5 ma nieco mniejszy od S1 uchwyt z prawej strony aparatu, jest on płytszy, ale i tak nie jest aż tak płytki jak w nowym Sony A7C. Pomimo zmian wielkościowych nadal dobrze się układa w dłoni, choć większe ręce będą wolały obcować z modelem S1. W tylnej część korpusu zmian jest już naprawdę sporo. Jest nowy ekran dotykowy, wreszcie osadzony na przegubie (patrz dalej), który wymusił pewne zmiany konstrukcyjne. Przycisk nagrywania filmów przeniesiono, wzorem S1H, na górę korpusu [2], ale na szczęście nie zrezygnowano, jak w Sony A7C, z mini joysticka na tylnej ściance korpusu [3].
![]()
![]()
Wprawne oko zauważy też, że zmieniono kształt wizjera elektronicznego. Ten w S5 [4] wydaje się być lepiej wyprofilowany. Najwięcej zmian poczyniono w górnej części korpusu, z której zniknął wyświetlacz, a w jego miejscu pojawiło się koło wyboru trybów pracy [5]. Przednie pokrętło wyboru funkcji znalazło teraz swoje miejsce wokół spustu migawki [A]. Wszystkie zmiany wydają się być dobrze przemyślane i umożliwiają szybką przesiadkę z modeli bardziej zaawansowanych na S5 i odwrotnie, co jest dużym plusem testowanego modelu.
![]()
![]()
Praca w słabych warunkach oświetleniowych
data dodania: 05-12-2020
godzina dodania: 09:00
odsłon: 7094
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Casio WQV-1 - pierwszy zegarek z wbudowanym aparatem cyfrowym Na przełomie lipca i sierpnia w ofercie firmy Casio pojawił się pierwszy zegarek kwarcowy z wbudowanym aparatem fotograficznym Wirst Camera WQV-1. Podczas prezentacji urządzenia Gary Rado, prezydent Casio Inc, powiedział: ...“ Casio WQV-1 powinien trafić do sprzedaży w sugerowanej cenie... ![]() Kentmere PAN 200 - nowy, wszechstronny i uniwersalny film analogowy - cena i dostępność 9 maja 2025 roku firma Harman Technology wprowadizła na rynek nowy, czarno-biały film negatywowy Kentmere PAN 200. Jest on dostępny w dwóch formatach, jako średnioformatowy w szpulkach typu 120 oraz małoobrazkowy typu 135. Cena nowych materiałów wydaje się akceptowalną. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |