Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23

ciąg dalszy...

Nikon Z f dynamika

Dynamika

Zakres dynamiki testowanego Nikona Z f wynosi 6 i 1/3 EV, co uważamy za dobry wynik. Przy tej rozpiętości tonalnej przetwornika jesteśmy w stanie zachować na zdjęciach wykonanych z kontrastowym oświetleniem dość dużą ilość szczegółów zarówno w ciemnych jak i jasnych partiach obrazu.

 

Nikon Z f dynamika

Charakterystyka dynamiki jest odrobinę przesunięta w stronę niedoświetleń. Za dynamikę przyznajemy 5,15 punktu.

 

Nikon Z f odwzorowanie

 

Odwzorowanie barwne

Nikon Z f tak jak Z 6II ma aż osiem rodzajów trybów balansu bieli w tym trzy rodzaje AWB. Ponadto temperaturę barwową można ustawić w Kelvinach oraz ustawić balans bieli na tzw. białą kartkę. W przypadku tego ostatniego dużą zaletą jest to, że możemy zapisać sześć różnych presetów, między którymi można się szybko przełączać. Dodatkowo każdy ustawiony tryb balansu bieli (czy to dedykowany czy ręczny) można ręcznie skorygować  – jest to duża zaleta. Nikon Z f bardzo dobrze, podobnie jak Z 6II radzi sobie z odwzorowaniem barw.

 
Za odwzorowanie barwne przyznajemy 5,6 punktu.

 

Nikon Z f wizjer

Wizjer

W Nikonie Z f zastosowano analogiczny wizjer do tego co w Z 6 II. Jest to wizjer elektroniczny typu OLED o rozdzielczości około 3,69 mln punktów (Quad VGA), który pokrywa kadr w 100% w pionie i w poziomie. Ma on aż 0,8-krotne powiększenie. Pomiędzy naszymi oczyma, a matrycą ekranu umieszczono specjalny układ optyczny, który umożliwia wygodne wyświetlanie wyraźnych podglądów porównywalnych do tych oferowanych przez wizjery optyczne. Niestety, tak jak w każdym innym wizjerze elektronicznym tak i w Z 6II (i w Z 6) możemy sporadycznie zaobserwować delikatne „mrowienie”, kaszkę aberracji chromatycznej na ekranie np. przy fotografowaniu w ciemnych pomieszczeniach.

 

Przy fotografowaniu skomplikowanych drobnych detali sporadycznie mogą się pojawić w wizjerze różne artefakty tj. mora (12). Wizjer elektroniczny  wyłącza się automatycznie w celu oszczędzania energii, gdy odchylimy monitor, aby fotografować w trybie podglądu na żywo.

 

Nikon Z f - czarno-biały wizjer

 

Nowością w Z f w stosunku do Z6 II jest to, że w trybie fotografowania czarno-białego wizjer też zmienia się na monochromatyczny (13). Wizjer ma możliwość skorygowania dioptrażu w zakresie od -4 do +2 dpt i ma dość wysoki punkt oczny wynoszący 21 mm.

 

Ponadto aparat stwarza możliwość efektywnej obsługi podczas fotografowania w kadrze pionowym dzięki odtwarzaniu zdjęć w orientacji pionowej i wyświetlaniu menu podczas odtwarzania. Nikon Z f to pierwszy model z serii Z wyposażony w funkcję dotykowego Fn do regulowania ustawień aparatu podczas kadrowania zdjęć w wizjerze typu OLED o rozdzielczości 3,69 mln punktów i przekątnej 1/27 cm (powiększenie 0,8×). Obraz w wizjerze stwarza dużą przyjemność korzystającym z niego.

 
Wizjer EVF oceniamy bardzo wysoko na 5,9 punktu. Nadal naszym ulubionym rozwiązaniem, choć unikatowym, pozostaje ekran hybrydowy, optyczno-elektroniczny stosowany m.in. w aparatach Fujifilm X-Pro2. Trzeba przyznać, że gdyby tego typu rozwiązanie zastosowano w Z f to byłoby coś pasującego do dezignu FM2, ale wtedy cena modelu byłaby zdecydowanie wyższa. Marzyć zawsze można.


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 26-04-2024
 
godzina dodania: 00:01
 
odsłon: 4136
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Canon RF 24–105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
fotografia
Test Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS - w jeszcze lepszej cenie - artykuł z Foto-Kuriera 8-9/2019
fotografia
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
fotografia
Samsung ViewFinity S9 - test monitora 5K - do pracy i rozrywki - artykuł z Foto-Kuriera 4/24
fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.107) / 0.098

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |