Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23

ciąg dalszy...

Tamron 20-40 Synaj

                Egipt, gdzieś na pustyni na półwyspie Synaj. fot. K. Patrycy

System AF

Autofocus jest szybki i dokładny i cichy. Zastosowano w nim mechanizm ustawiania ostrości z silnikiem liniowym VXD. Łączy w sobie szybkość i precyzję działania, umożliwiając szybkie i dokładne śledzenie ostrości w całym zakresie zoomu. Dotyczy zarówno fotografowania obiektów statycznych jak i będących w ruchu.

Tamron 20-40 system AF

Firmware aktualizujemy poprzez wodoodporne złącze USB-C, a sam obiektyw jest kompatybilny z oprogramowaniem Tamrons Lens Utility, które umożliwia dostosowanie obiektywu do naszych preferencji i doboru odpowiednich dla nas takich parametrów.


Rozdzielczość

Nie wykonywaliśmy pomiarów rozdzielczości układu obiektyw + aparat, gdyż podczas testu korzystaliśmy jedynie z korpusu Sony A7 III, a przy matrycy o rozdzielczości 24 mln pikseli obraz zarówno w środku kadru jak i na brzegach zachowuje jednakowo wysoką jakość i szczegółowość, co widać na załączonych zdjęciach. Dopiero przy A7R IV lub V mogły by być widoczne różnice między środkiem, a brzegiem.

Tamron 20-40 Winietowanie

Winietowanie (11)

Winietowanie to popularna wada obiektywów szerokokątnych o dużym otworze względnym. Tak jest i w przypadku testowanego obiektywu. Przy szerokim kącie winieta znika po przymknięciu przysłony do wartości f/6,3. Można oczywiście próbować ją usunąć w postprodukcji.

Dystorsja 

Obiektyw ma widoczne niewielkie zniekształcenia beczkowate przy ogniskowej 20 mm. Przy 40 mm towarzyszy już nam dystorsja poduszkowata. Jej obecność widać, ale nie jest to zjawisko dramatyczne, można ją skorygować w procesie postprodukcji.

Pod światło

Podczas prób pod światło w plenerze fotografując pod ostre, letnie słońce obiektyw radził sobie bardzo dobrze bez względu na użytą przysłonę. Obiektyw nie ma problemu z ustawianiem ostrości pod słońce i dobrze przenosi kontrasty i odwzorowuje detale przy fotografowaniu pod „ostre” światło.

Tamron 20-40 Aberracja Chromatyczna

Aberracja chromatyczna (12)


Niestety aberracja chromatyczna istnieje, w szczególności na krawędziach. Przymykanie przysłony zmniejsza ją nieznacznie, ale nawet po przymknięciu do f/22 aberracja chromatyczna nie znika co widać na załączonych przykładach. Przy oglądaniu zdjęć z daleka nie będzie nam to przeszkadzało.

Tamron 20-40 Foto-Kurier Poleca
Podsumowanie

Testowany model to konstrukcja solidnie wykonana, nie widać aby, któraś z okładzin odchodziła czy wycierała się, ale oczywiście, żeby być tego pewnym trzeba poprzebywać z obiektywem trochę dłużej. W komplecie z 20-40 mm otrzymujemy dekielki i osłonę przeciwsłoneczną. Sprzedaż obiektywu rozpoczęła się jesienią 2022 roku. Jego cena w momencie oddawania artykułu do druku zaczynała się od ok. 3800 zł. Obiektyw można polecić podróżującym, którzy fotografują w aglomeracjach miejskich i często zmieniają swoje punkty widzenia – od szczegółu do ogółu. To również ciekawa oferta dla filmujących i twórców kontentu, którzy pracują na gimbalu i tworzą relacje ze swoją osobą w roli głównej. Ta ostatnia grupa osób może używać z tego zoomu jako standardowy.


Krzysztof Patrycy


Obiektyw do testu dostarczyła firma Focus Nordic Polska



 
data dodania: 14-01-2024
 
godzina dodania: 00:01
 
odsłon: 3613
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Canon RF 24–105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
fotografia
Test Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS - w jeszcze lepszej cenie - artykuł z Foto-Kuriera 8-9/2019
fotografia
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
fotografia
Samsung ViewFinity S9 - test monitora 5K - do pracy i rozrywki - artykuł z Foto-Kuriera 4/24
fotografia
Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23


Zdjęcie miesiąca
Wrzesień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Maria Galimska
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.116) / 0.106

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |