Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST: Panasonic FZ1000 II kompaktowy superzoom z 1-calową matrycą - test z Foto-Kuriera 6/19

ciąg dalszy...

 

Obiektyw
Panasonic LUMIX FZ1000 II to kompakt klasy superzoom i dlatego wyposażono go w niewymienny 16‑krotny zoom optyczny LEICA DC VARIO-ELMARIT o ogniskowych 25–400 mm (dla 35 mm przy proporcjach kadru 3:2) o zmiennej jasności (f/2,8–4) [2]. Jego układ optyczny składa się z 15 elementów rozmieszczonych w 11 grupach, w tym z: 4 soczewek ED i 5 soczewek asferycznych z 8 powierzchniami asferycznymi. Pierwsza grupa czterech soczewek umieszczonych z przodu minimalizuje aberrację chromatyczną, szczególnie w ustawieniu wąskokątnym (dla długiej ogniskowej). Wydawać by się mogło, że to ta sama konstrukcja co w FZ1000. Tak byłoby faktycznie, gdyby nie fakt, że powiększono do f/11, w porównaniu do FZ1000 (f/8) zakres przysłon przez co zwiększono też możliwości kreatywne użytkowników aparatu.

 

TEST: Panasonic FZ1000 II kompaktowy superzoom z 1-calową matrycą - test z Foto-Kuriera 6/19

 

Obiektyw w pozycji spoczynkowej ma wysokość 6,5 cm, która zwiększa się do 8,9 cm przy szerokim kącie (25 mm) i 12,8 mm przy najdłuższej ogniskowej. Tym razem, żeby zmienić ogniskową w zakresie 25 mm – 400 mm potrzebujemy niecałych 3 sekund. To nadal zdecydowanie dłużej niż przy ręcznej zmianie ogniskowych, ale pamiętajmy, że elektroniczny system zmiany ogniskowej jest konieczny, gdy chcemy zdalnie sterować ogniskową za pomocą np. smartfonu.

 

Przykładowy zakres ogniskowych obiektywu

Przykładowy zakres ogniskowych obiektywu, przesuń kursor nad obrazek.

 

Zmiana kąta widzenia obiektywu może odbywać się na dwa sposoby: za pomocą przełącznika umieszczonego wokół spustu migawki [3] lub też za pośrednictwem solidnie wykonanego pierścienia (ok. 2 cm szerokości) na obiektywie [4]. Zmiana w budowie obiektywu dotyczy też rozmieszczenia przycisków funkcyjnych znajdujących się z lewej strony obiektywu. Teraz znalazły się tam 3 przyciski funkcyjne Fn 1-3, przy czym Fn 3 skrywa pod sobą domyślną funkcję asystenta komponowania powiększenia (zoomowania). Przypomnijmy, że funkcja Zoom Compose Assist ułatwia szybko ponownie odnaleźć obiekt, kiedy podczas fotografowania teleobiektywem stracimy go z oczu.

 

TEST: Panasonic FZ1000 II kompaktowy superzoom z 1-calową matrycą - test z Foto-Kuriera 6/19

 

Wspomniany pierścień zmiany ogniskowych może nam też posłużyć do ręcznego ustawiania ostrości, które wspomagane jest przez powiększenie fragmentu centralnego pola w wizjerze. Tryb pracy pierścienia zmieniany jest skutecznie i szybko za pomocą przełącznika AF zlokalizowanego z prawej strony wizjera elektronicznego. Zewnętrzny tubus obiektywu wykonano z solidnego stopu metalu powleczonego miłym w dotyku czarnym lakierem proszkowym. Obiektyw w połączeniu z matrycą umożliwia uzyskanie bardzo dobrej rozdzielczości rejestracji obrazu zarówno przy fotografowaniu, jak i filmowaniu co widać na zamieszczonych obok zdjęciach oraz przy pomiarach. Ten uniwersalny zoom to jeden z najważniejszych elementów tego aparatu. Jego wymiary miały dość istotny wpływ na wielkość końcową Panasonica Lumix FZ 1000 II, która jest zbliżona do poprzedniego modelu (patrz tabela). Sam aparat jest o ok. 20 g lżejszy od poprzednika i waży 810 g (z akumulatorem i kartą pamięci).
Za ergonomię przyznajemy 5,25 punktu, za estetykę wykonania 5,5, a za intuicyjność obsługi 5,75 punktu.
 

Hiszpania, fragment atlantyckiej plaży. Dzięki 1-calowej matrycy możemy uzyskać zadowalające rozmycie tła. Par. eksp.: 1/1600 s; ISO 125; f/4; f=250 mm

Hiszpania, fragment atlantyckiej plaży. Dzięki 1-calowej matrycy możemy uzyskać zadowalające rozmycie tła. Par. eksp.: 1/1600 s; ISO 125; f/4; f=250 mm

 

Ekran LCD 

Lumix FZ 1000 II ma nowy, 3-calowy, odchylany, osadzony na przegubie, tylny ekran dotykowy [5] o rozdzielczości 1240 tys. punktów (FZ 1000 miał 921 tys.). Można go obracać o 180° w bok i przechylać o 270° w górę i w dół. Ekran można zabezpieczyć przed przypadkowym uszkodzeniem w transporcie odwracając go plecami do tyłu. Zastosowanie statycznego systemu sterowania dotykowego umożliwia użytkownikom ustawianie ostrości na obiekcie, poprzez dotknięcie ekranu, które umożliwia również wyzwolenie migawki. Docelowy punkt ostrości można dowolnie i łatwo powiększyć opuszkami palców w celu uzyskania precyzyjnego ogniskowania. Za pomocą opuszków palców możemy też „przewijać” zdjęcia lub zmieniać ich stopień powiększenia. Choć ekran ma sporą rozdzielczość to nie kasujmy zdjęć z karty przed upewnieniem się na dużym ekranie zewnętrznym co do finalnej jakości zarejestrowanych zdjęć. Bardzo często to co wydaje nam się na ekranie aparatu ostre, w rzeczywistości jest nieostre lub poruszone, a czasami jest też odwrotnie. To typowe zjawisko dla każdego aparatu cyfrowego.
Za ekran LCD przyznajemy 5,75 punktu.

 

Więcej w Foto-Kurierze 6/19
Całe wydanie możesz przejrzeć tutaj

Pełna treść artykułu jest również dostępna na zasadach przedstawionych poniżej

Osoby, które mają wykupioną prenumeratę z dostępem do e-wydań mają dostęp również do wszystkich płatnych artykułów na www.foto-kurier.pl


Wniesienie opłaty umożliwia Ci
pełny dostęp do danego artykułu przez 2 dni.
Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania
tekstów i materiałów ilustracyjnych.

Zamawiany artykuł zawiera:
Liczba zdjęć: 37 ; Liczba tabel i ilustracji: 3 ;
Liczba znaków: 25501

Wybierz formę płatności

Płatność Online / Płatność kartą

Skorzystaj z szybkiego przelewu przez internet lub płatności kartą. Kod autoryzacyjny zostanie dostarczony pocztą elektroniczną.



Gdy otrzymasz kod upewnij się czy masz włączoną obsługę plików cookie. Po zalogowaniu się wpisz kod tutaj:

Email:
Kod:


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 19-12-2019
 
godzina dodania: 12:29
 
odsłon: 7786
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość w formacie do A3+ przy niskiej cenie wydruku
fotografia
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
fotografia
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
fotografia
Test Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS - w jeszcze lepszej cenie - artykuł z Foto-Kuriera 8-9/2019
fotografia
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
fotografia
Samsung ViewFinity S9 - test monitora 5K - do pracy i rozrywki - artykuł z Foto-Kuriera 4/24
fotografia
Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23
fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023


Zdjęcie miesiąca
Lipiec 2025
zdjęcie miesiąca
© fot. Adam Kot
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.084) / 0.071

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   

Serwis Foto-Kurier.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania znajdziesz w Polityce cookies