testowe Cyfrowy powrót do przeszłości Nikon Df. Pełny tekst z Foto-Kuriera 12/2013![]() ciąg dalszy...
![]() Nikon Df ma oczywiście, jak na prawdziwą lustrzankę przystało, wizjer optyczny [8]. Składa się on z pryzmatu pentagonalnego, który zapewnia blisko 100-procentowe pokrycie kadru i 0,7-krotne powiększenie, jak również możliwość kadrowania w formacie DX z oznaczeniem w wizjerze. Wśród oglądających aparat często zadawano pytanie dlaczego nie ma systemu wymiennych matówek. Nikt do końca nie mógł racjonalnie odpowiedzieć na to pytanie. Nam też niestety nie udało się uzyskać odpowiedzi.
![]() Klasyka w modelu Nikona „poszła” dalej. Aparat wyposażono w unikatową składaną dźwignię sprzężenia światłomierza [9], która umożliwia bezpośrednie podłączenie do aparatu nawet klasycznych obiektywów Nikkor innych niż AI [10]. Teraz posiadacze sprawdzonych starszych konstrukcji będą mogli z przyjemnością z nich skorzystać. Podczas fotografowania z użyciem obiektywu innego niż AI w trybie A (preselekcji przysłony) lub M (manualnym) Nikon Df umożliwia pomiar przy całkowicie otwartej przysłonie – tak samo jak w przypadku obiektywów AI. Parametry obiektywu, takie jak ogniskowa i maksymalny otwór przysłony, można łatwo definiować za pomocą prostych ustawień aparatu, umożliwiając rozpoznanie przez aparat ustawienia przysłony i obliczenie prawidłowej ekspozycji [11] [12]
![]()
![]() System AF
System autofocusu Nikona Df do złudzenia przypomina ten z Nikona D600 (Multi-CAM 4800). Ma 39 pól i funkcjonuje nawet przy poziomie oświetlenia -1 EV z obiektywami o otworze względnym do f/8. Dostępne są cztery tryby pól AF, w tym śledzenie 3D. Według zapewnień producenta system działa szybko i precyzyjnie na całym obszarze kadru – nawet w niekorzystnych warunkach oświetleniowych. Matryca
Sercem Nikona Df jest jednak matryca typu CMOS formatu FX (36×23,9 mm) znana ze sztandarowego Nikon D4 o rozdzielczości 16,2 mln pikseli oraz procesor przetwarzania obrazu EXPEED 3. To zestawienie gwarantujące znakomitą jakość obrazu, nawet w najtrudniejszych warunkach oświetleniowych. Patrząc na możliwości Nikona D4 nie sposób nie założyć, że w przypadku Nikona Df też tak będzie. Wydaje się, że testy laboratoryjne mogą jedynie potwierdzić tę tezę. Możliwości fotograficzne Nikon Df ma, tak samo jak D600, możliwość wykonywania zdjęć seryjnych z częstotliwością do 5,5 kl./s zarówno w formacie FX, jak i DX co umożliwia precyzyjne uchwycenie dynamicznych ujęć. Natomiast zaawansowana funkcja pomiaru punktowego balansu bieli, dwuosiowy elektroniczny wirtualny horyzont oraz tryb fotografowania z podglądem na żywo w połączeniu z opisanym wcześniej wizjerem optycznym zapewniają pełną swobodę kompozycji. Kolejny element to wzbudzający powszechną zazdrość posiadaczy konsumenckich lustrzanek imponujący wręcz zakres czułości - ISO 100–12 800 [13], rozszerzalny do wartości ISO 204 800 (H4 [14]) umożliwiający tworzenie szczegółowych zdjęć o niewielkim poziomie szumów, nawet w bardzo niekorzystnych warunkach oświetleniowych.
![]()
![]() Opracowany przez Nikona procesor obrazowy EXPEED 3 ma z łatwością radzić sobie z obsługą dużych ilości danych bez uszczerbku dla szybkości i jakości rejestracji. Natomiast 16-bitowa technologia przetwarzania obrazu ma umożliwić uzyskanie optymalnej kolorystyki, idealnego odwzorowania odcieni i maksymalną redukcję szumów na całym obszarze klatki. Ponadto, zapewnia płynne przejścia tonalne w całej skali kolorystycznej do czystej bieli, nawet na zdjęciach rejestrowanych w formacie JPEG. Mechanizm EXPEED 3 jest szybki i precyzyjny, a przy tym wyjątkowo energooszczędny, dzięki czemu aparat powinien doskonale sprawać się podczas długich sesji zdjęciowych lub w trakcie naszych podróży. Według danych producenta czas uruchamiania aparatu wynosi ok. 0,14 s, a czas opóźnienia otwarcia migawki – ok. 0,052 s. Te parametry to kolejny powód do zazdrości nie tylko przez pozostałe aparaty, ale przede wszystkim smartfony, gdzie czas startu sięga 6 i więcej sekund. Nota bene, póki tak będzie to producenci aparatów mogą spać spokojnie Nikon Df ma precyzyjną migawkę [15], przetestowaną pod kątem niezawodności działania przez 150 000 cykli. Umożliwia ona fotografowanie z czasami otwarcia od 1/4000 s i z czasem synchronizacji z błyskiem do 1/200 s. Te parametry wskazują na migawkę rodem z Nikona D610 (niestety nie udało się tego potwierdzić). Oczywiście Nikon Df umożliwia precyzyjne, ręczne ustawianie balansu bieli poprzez szybkie przypisanie punktowego balansu do obszaru kadru wybranego w podglądzie na żywo.
![]()
data dodania: 22-08-2014
godzina dodania: 13:45
odsłon: 11957
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Tadeusz Rolke nie żyje (1929-2025) - fotografował jeszcze w wieku 96 lat W wieku 96 lat zmarł Tadeusz Rolke – polski artysta fotografik, prekursor polskiej fotografii reportażowej. Początki jego twórczości przypadły na lata 50. XX w. Więziony w okresie stalinizmu. Studiował historię sztuki na KUL w Lublinie. W fotografii reportażowej starał się oddawać polską rzeczywistość, tworzyć interwencyjną fotografię reportażową. Zajmował się m.in. warunkami życia Cyganów w podwarszawskich miejscowościach. Rejestrował też życie artystyczne stolicy. Publikował w tygodnikach: „Stolica”, „Świat” i wielu innych periodykach. Ostatni raz mieliśmy przyjemność się z nim spotkać w 2023 roku na wernisażu jego wystawy w Galerii Obok ZPAF pt."Beatrycze 2", gdzie również obchodził swoje 94-te urodziny. ![]() Poza Miastem - Nie tylko na wsi to 6. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 - nowy termin - 23 lipca Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzeja Bocheńskiego, Piotra Drasa, Macieja Nowaka, Piotra Rożejowskiego, Marka Sasa, Roberta Sica i Bogusława Wójcikiewicza Oni już wgrali swoje zdjęcia. Zainspiruj się. Przedłużamy termin przyjmowania zgłoszeń do 23.07.2025 r. do godz. 23.59. Dołącz do zabawy w dowolnym momencie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |