testowe TEST Nikon D3000 vs Sony a230 „Lusterka” dla każdego - artykuł opublikowano w FK 11/2009![]() ciąg dalszy...
Oba aparaty są bardzo proste i intuicyjne w obsłudze. Uproszczono je do granic przyzwoitości, i nikt nie powinien mieć problemów z ich obsługą. Podsumowując, oba korpusy wykonano dość solidnie. Sony wygrywa stylistycznie, ale lepszy design pokutuje nienajlepszą ergonomią. Za estetykę przyznajemy 5 punktów Nikonowi i 5,5 punktu dla Sony. Za intuicyjność po 5,5 punktu, a za ergonomię 5 w przypadku Nikona, i niestety tylko 4 w przypadku Sony. Sony a230
![]() Nikon D3000
![]() Nikon D3000
![]() Aparaty są naprawdę bardzo intuicyjne. Ilustrowane menu „prowadzi za rączkę” użytkownika, objaśniając każdą funkcję i ustawienie. W Nikonie przybrało to nawet postać wbudowanego samouczka, aktywowanego z poziomu pokrętła sterowania.
Test
Pomiary możliwości przetwornika wykonaliśmy w redakcyjnym studiu. Do oświetlenia tablicy testowej GretagMacbeth użyliśmy dwóch lamp Bowens Esprit 500 z nałożonymi softboxami Elfo 50×90 cm (temp. barwowa ok. 5200 K). Do testów przy oświetleniu ciągłym (2900 K) wykorzystaliśmy żarówki pilotujące lampy Halolux 230 W. Parametry oświetlenia dobieraliśmy korzystając ze światłomierza Minolta Auto Meter IVF. Niestety ani Sony a230, ani Nikon D3000, podobnie jak większość lustrzanek konsumenckich, nie dają możliwości ręcznego doboru wartości temperatury barwowej. Wykonując zdjęcia z błyskiem wybraliśmy profil balansu bieli dla lampy błyskowej. Podobnie, wykonując zdjęcia ze światłem ciągłym, wybraliśmy profil „światło żarowe”. Test przeprowadzono z wykorzystaniem kart pamięci SDHC SanDisk Extreme III 16 GB (6 class).
Dynamika rejestracji Oba aparaty wyposażono w matryce światłoczułe typu CCD, formatu APS-C (23,6×15,8 mm), o efektywnej rozdzielczości 10 mln pikseli. Można spekulować, że jest to ten sam produkowany przez Sony przetwornik, a różnice w jakości obrazu wynikają z zastosowanego oprogramowania. A różnice są faktycznie dosyć znaczne. Podobnie jak w poprzedniej serii i modelach a200 i a300, tak samo a230 charakteryzuje się świetną dynamiką kształtującą się na poziomie 6 2/ 3 EV (w poprzedniej „rodzinie” zakres przekraczał nawet 7 EV!). Wynik Nikona to zaledwie 5 1/3 EV (choć przetworniki typu CMOS często nie przekraczają nawet granicy 5 EV).
![]() Przetwornik Sony a230 „oferuje” zdecydowanie lepszą dynamikę rejestracji, choć w „cieniach” to Nikon okazał się nieznacznie lepszy.
Sony jest tu niekwestionowanym liderem w zakresie tolerancji na prześwietlenie – przesunięcie wykresu w stronę „świateł” jest bardzo widoczne. Nikon nie najlepiej poradzi sobie w jasnych partiach; ale lepiej od Sony, choć nieznacznie, poradzi sobie z odwzorowaniem szczegółów w ciemnych partiach obrazu. W tej sytuacji za dynamikę Sony otrzymuje 5,5 punktu a Nikon 4,5 punktu.
Szumy Zdjęcia testowe wykonaliśmy osobno dla światła błyskowego i żarowego, zarówno z włączoną, jak i wyłączoną funkcją redukcji szumów. Oba aparaty „dysponują” podstawowym zakresem czułości ISO 100–3200. Od razu trzeba powiedzieć, że ani jeden, ani drugi aparat nie „rzuca na kolana” wynikami. Lepiej w pomiarach wypada jednak Sony a230.
data dodania: 21-03-2012
godzina dodania: 22:07
odsłon: 57824
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Nikkor Z 35 mm f/1,2 i Nikon Coolpix 1100 - niespodziewany debiut, dwie potęgi w różnych kategoriach - znamy cenę 5 lutego 2025 r. Nikon zaprezentował dwa skrajnie różne produkty. Jednym z nich jest superjasny, pełnoklatkowy Nikkor Z 35 mm f/1,2 S, a drugim kompaktowy superzoom Nikon Coolpix 1100. Czyli od dzisiaj można szerzej rozmywać świat i podróżować po Księżycu bez lotu w kosmos. ![]() Hanna Kantor zdobywa nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 4 lutego 2025 r. firma Sony Europe poinformowała, że nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 otrzymała Hanna Kantor. Publikujemy pierwsze wrażenia wyróżnionej i listę zwycięzców z pozostałych krajów. ![]() Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD - również w wersji do Nikona Z 26 września 2024 r. Tamron zaprezentował nowego Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |