testowe Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend![]() ciąg dalszy...
![]() Nocny widok na Betlejemkę, Tatry. fot. Karol Nienartowicz
F.K.: Czy zamiast dźwigania ciężkiego sprzętu, obiektywów i statywu nie lepiej byłoby zrobić zdjęcie dużo lżejszym smartfonem? Przecież smartfony „robią” najlepsze zdjęcia świata. Czy to prawda?
K.N.: Prawda. Na małym ekranie i do pokazania znajomym wystarczy telefon. „Surowe” zdjęcia z telefonu zawsze pobiją na głowę RAW-a z aparatu, który z natury jest nieostry, blady i bez wyrazu. Soft, który obecnie mają topowe smartfony doskonale wyciąga barwy i rozpiętość tonalną, a przy tym robi to bez użycia filtrów. Jednak do celów profesjonalnych to jeszcze jest za mało – przynajmniej w pejzażu, gdzie liczy się jakość. Ale przyszłość fotografii mobilnej jest duża i wielu fotografów, którzy zajmują się zdjęciami hobbystycznie mogłoby się przerzucić na telefon lub już to zrobili. Ale z doświadczenia i kontaktu z innymi fotografami wiem, że dla wielu aparat jest po prostu przyjemniejszy w użyciu, bardziej się go czuje. Mamy większą kontrolę nad efektem, możliwość manipulacji filtrami dla uzyskania efektu i jest zupełnie inny fun. A w krajobrazie chyba właśnie ten fun jest kluczowy.
![]() Widok na Sulowskie Skały, Góry Strażowskie, Słowacja.
![]() Bazaltowy kanion w północno-wschodniej Islandii.
F.K.: W przypadku fotografii krajobrazowej dość przydatny wydaje się odpowiedni statyw. Z jednej strony powinien być duży i stabilny, a z drugiej wygodny, niewielki i poręczny. Jak sobie radzisz z tymi przeciwieństwami? Czy zawsze masz statyw ze sobą? Co ci daje jego posiadanie w górach i przy wykonywaniu krajobrazów, a w czym przeszkadza?
K.N.: Jestem zwolennikiem tych ciężkich i dużych. Wygodny, lekki i poręczny się w górach nie sprawdza. Oczywiście nie znaczy to, że się nie da zrobić zdjęcia posiadając mniejszy statyw, bo to nieprawda. Jest to jednak w wielu sytuacjach znacznie bardziej uciążliwe. Ostatnio mój podstawowy statyw Manfrotto 055 był w naprawie, więc zastępczo zabrałem w góry mniejszy model Befree GT, który też trochę waży, ale jest wyraźnie mniejszy i mniej stabilny. Plener w śniegu, na niestabilnym podłożu podczas wiatru był uciążliwy – zamiast odczuwać przyjemność z fotografowania walczyłem ze sprzętem. Mały statyw przydaje się podczas niedługich łatwych plenerów w komfortowych warunkach. Zimą, podczas wiatru i na długich wypadach mały statyw to prawdziwe utrapienie, które potrafi zepsuć całą przyjemność fotografowania.
![]()
Poranek w Rapadalen, Park Narodowy Sarek, Góry Skandynawskie, Szwecja.
![]()
Jaskinia lodowcowa na Islandii. Fot. Karol Nienartowicz
F.K.: Czy masz swoje ulubione zdjęcie wykonane przez innego fotografa? Kto cię inspiruje pod względem fotograficznym?
K.N.: Przez ostatnie 20 lat podziwiałem właściwie tylko kilku fotografów. Rzadko skupiałem się na nazwiskach, raczej lubiłem dobre zdjęcia – niezależnie od tego kto był autorem. Tak pozostało do dziś. Nie mam jednak jakiegoś ulubionego zdjęcia, ale blisko mi do topowych fotografów jak Arnar Kristjansson, Daniel Kordan czy Max Rive, którzy uważają, że za dobrymi zdjęciami stoi przygoda. Myślę tak samo.
data dodania: 01-12-2022
godzina dodania: 23:01
odsłon: 7443
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
![]() Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
![]() Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
![]() Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
![]() Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
![]() Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
![]() "Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |