Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Tessina - "Perła z lamusa" – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/1995

Naszym myśleniem o świecie w znacznej mierze rządzą stereotypy. Jeśli zwrócilibyśmy się dzisiaj do osób fotografujących z pytaniem jak wyglądają lustrzanki dwuobiektywowe i z jakim krajem im się kojarzą, znaczna część nie potrafiłaby nam udzielić odpowiedzi a pozostali mówiliby zapewne o ogromnym i ciężkim pudełku wyprodukowanym w Niemczech lub Japonii. 

Na szczęście co pewien czas natykamy się na produkty, które odświeżają nasze spojrzenie zaprzeczając wszelkim stereotypom. Tak jest z Tessiną. Bo czyż można uznać za stereotypową lustrzankę dwuobiektywową kamerę mniejszą od paczki papierosów i do tego wyprodukowaną w Szwajcarii?



Nie jest to jedyny fotograficzny produkt ze Szwajcarii. Wystarczy przypomnieć sobie znakomitą linię lustrzanek jednoobiektywowych Alpa lub niezwykły aparat Compass. Tessinę wyprodukowała firma Concava chociaż idea, na której aparat jest oparty narodziła, się w Anglii. Tam właśnie pod koniec lat 40-tych tego stulecia niejaki Dr Steineck stworzył aparat ABC do noszenia na nadgarstku jak zegarek. ABC był bardzo ascetycznie wyposażonym modelem. Tessina zbudowana została w opraciu o późniejszy projekt konstrukcyjny Dr Steinecka, również z myślą o noszeniu na nadgastku dzięki odłączalnemu paskowi.



Jest to płaski aparat o zaokrąglonych krawędziach zazwyczaj ze srebrnym wykończeniem chociaż w jej najlepszych latach można było spotkać Tessinę czerwoną, czarną lub złotą. Na górnej płycie umieszczono tabelkę naświetlań oraz zmatowioną płytę szklaną do nastawiania ostrości, do której można dołączyć komin i lupę powiększającą. Dodatkowo na górze znajdują się dwa małe pokrętła: jedno służy do nastawiania wartości otworu przysłony a drugie - ostrości. W środku pierwszego z pokręteł umieszczono licznik klatek a na drugim skalę głębi ostrości.Po przewróceniu Tessiny "na brzuszek" zdejmujemy dolną płytę, by założyć film. Obraz jaki nam się ukazuje jest złudzeniem optycznym: mamy wrażenie, że patrzymy przez płaszczyznę, w której porusza się film, na tylną część obiektywu, jak to jest w większości lustrzanek po zdjęciu płyty w celu założenia filmu. Tymczasem obiektyw, zamiast bezpośrednio przed powierzchnią filmu, czyli na górnej płycie, znajduje się z przodu aparatu pod kątem 90o do płaszczyzny filmu. Zatem zakładając film widzimy w istocie odbicie obiektywu w małym, srebrzonym z przodu, lusterku.

dalszy ciąg na następnej stronie
ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 05-08-2011
 
godzina dodania: 08:43
 
odsłon: 6557
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - uniwersalny, jasny telezoom - cena, dostępność i pierwsze zdjęcia
fotografia
Lexar ARMOR Gold - wodoodporne i super wydajne karty w złotej odsłonie - cena i dostępność
fotografia
Canon PowerShot V1 i Canon EOS R50 V – nowe aparaty oraz 2 nowe obiektywy - cena i dostępność
fotografia
FUJIFILM GFX100RF – średnioformatowy kompakt ze 102-milionową matrycą - dostępność i cena
fotografia
Sigma 300-600 mm f/4 DG OS | Sports – pierwszy na świecie zoom ze światłem f/4 i ogniskowej 600 mm
fotografia
Pierwsze kamery filmowe RED z serii Z cinema: RED V-RAPTOR [X] Z Mount oraz RED KOMODO-X Z Mount
fotografia
Canon RF 70-200 mm f/2,8L IS USM Z – kolejne obiektywy do sytemu R - cena i dostępność
fotografia
Fujinon XF 500 mm f/5,6 R LM OIS WR - nowy obiektyw do matryc APS-C - cena i dostępność
fotografia
Fujifilm instax WIDE 400 – do natychmiastowych zdjęć grupowych – cena i dostępność
fotografia
Kultowy obiektyw makro Tamron 90 mm powraca - do Sony i Nikona - cena i dostępność
fotografia
Nikon wprowadza nowe tabele LUT dla formatu N-LOG - efekty współpracy z firmą RED
fotografia
Samyang Remaster Slim - pierwszy na świecie modułowy obiektyw AF z mocowaniem Sony E


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.080) / 0.071

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   

Serwis Foto-Kurier.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania znajdziesz w Polityce cookies