testowe Pentax Z-70 – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 4/1995![]() Popularność aparatów z automatycznym nastawieniem ostrości i narastająca konkurencja zmusza producentów do nieustannego wypuszczania nowych modeli. W połowie lat dziewięćdziesiątych firma Asahi Optical Co., Ltd, wyprodukowała nowy model dla amatorów o symbolu Z-70. Wbrew oczekiwaniom nie przyniósł on żadnych nowości.
Typowy dla nowych rozwiązań w amatorskich lustrzankach jest podział na dwa poziomy ustalania parametrów ekspozycji (np: tryb prosty i zaawansowany w Nikonie F50). Pentax Z-70 ma 5 trybów dla poczatkujących (Picture Modes) oraz 5 trybów dla bardziej zaawansowanego użytkownika (Full-Spec Modes). Tym samym włącznik główny aparatu ma trzy pozycje: OFF (wyłączone), ON (tryby dla zaawansowanych użytkowników) oraz PICT (programy dla pstrykaczy).
![]() Wygląda na to, że system automatycznego nastawiania ostrości pozostał bez zmian, za co należy niewątpliwie skrytykować producenta. System AF firmy Pentax jest dość szybki i dokładny ale nie dorównuje najlepszym rozwiązaniom na rynku. Ponadto pojedyńczy, poziomy i niezbyt szeroki sensor umieszczony pośrodku zmusza użytkownika do trzymania obiektu, na który chce nastawić ostrość, w centrum kadru a obiekty składające się wyłącznie z linii poziomych i mało kontrastowe sprawiają, że system AF zaczyna błądzić. Słowo, które nieźle określa ten system to "nerwowy". Obiektyw szybko zmienia ustawienie polując na coś, na co możnaby nastawić ostrość. Charakterystyczny dla lustrzanek Pentax przełącznik trybu nastawiania ostrości ma dwie pozycje: MF (ręczny) i AF (automatyczny) bez podziału na AF pojedyńczy i ciągły. Jednakże w trybie AF, gdy system wykryje ruch obiektu, automatycznie zostaje uruchmiony tryb Predictive AF, przewidujący gdzie obiekt będzie się znajdował w chwili wyzwolenia migawki. ![]() Z-70 wyposażono we wbudowaną lampę błyskową, która działa również w typowy dla lustrzanek Pentax sposób. Lampa nie jest nigdy uruchamiana automatycznie; gdy aparat wykryje, że poziom światła zastanego spadł poniżej pewnej wartości EV lub obiekt znajduje się na znacznie jaśniejszym od niego tle, na wyświetlaczu wewnętrznym i zewnętrznym zaczyna migać symbol błyskawicy informując użytkownika, że aparat zaleca użycie flesza. Lampa wbudowana o liczbie przewodniej 12 (ISO 100) kryje kąt widzenia obiektywu 28 mm ale trzeba pamiętać, że niektóre obiektywy (szczególnie zoomy 28-80 czy 28-105) mogą przy ogniskowej 28 mm dawać winietowanie spowodowane częściowym rozproszeniem światła lampy na ich długich tubusach. Lampę wyposażono w funkcję redukcji efektu "czerwonych oczu" poprzez pojedyńczy przedbłysk oraz logarytm zmniejszający intensywność błysku przy niewielkich odległościach od obiektu w celu uniknięcia ostrego, kontrastowego oświetlenia. Można ponadto synchronizować błysk z długimi czasami otwarcia migawki. Natomiast nie wyposażono lampy w reflektor wspomagający system AF przy niskim poziomie oświetlenia i małym kontraście, ani w możliwość synchronizacji błysku z drugą lamelką migawki. Kolejną typową cechą Pentaxów z wbudowanymi lampami błyskowymi jest przesunięcie saneczek mocujących z pryzmatu (gdzie znajduje się wyświetlacz) na prawą stroną aparatu (od strony użytkownika), co pozwala stosować jednocześnie lampę wbudowaną i dodatkową. Lampy AF330FTZ i AF500FTZ są wyposażone w reflektor wspomagający system AF i dają możliwość synchronizacji z drugą lamelką migawki, a przy użyciu wężyka Extension Cord F 5P i adaptera Hot Shoe Adapter F można je stosować poza aparatem zachowując pomiar błysku typu TTL. Ponadto w makrofotografii można użyć flesza pierścieniowego AF140C Macro Flash. ![]() Wszystkie funkcje Z-70 można wykorzystać z obiektywami serii KAF2; seria KAF nie ma zelektryzowanych zoomów; seria A nie daje automatycznego nastawiania ostrości a seria K jeszcze dodatkowo nie pozwala stosować pomiaru wielosegmentowego, automatyki przysłon oraz ekspozycji zaprogramowanej. Używając adaptera SMC-F 1,7 x można nastawić automatycznie ostrość z obiektywami serii A i K (o jasności nie mniejszej niż f/2,8). Wzorem innych producentów tanich, prostych lustrzanek (Minolta, Sigma) Pentax użył jako systemu celowniczego w Z-70 pryzmatu składającego się z luster zamiast szklanego srebrzonego z zewnątrz. Obraz w celowniku jest przez to ciemniejszy za to zmniejszono rozmiary i wagę aparatu. Aparat był również sprzedawany w wersji Z-70 Panorama Date dającej modny format panoramiczny. Podsumowując: prosty aparat dla amatorów z kilkoma bardziej zaawansowanymi trybami ekspozycji, nie zaskakujący żadną nową lub niezwykłą funkcją. Jeśli cena będzie przystępna, może stanowić atrakcyjną propozycję dla osób chcących mieć troszkę fajnej elektroniki w małym i lekkim pudełku. Wybrane dane techniczne: System nastawiania ostrości: Zakres działania: EV 0 - EV 18 (ISO 100/21<198>; obiektyw 50 mm f/1,4). Tryby: (1) Automatyczny AF-Single (możliwa blokada nastawienia oraz AF przewidujący) (2) Ręczny. Sterowanie ekspozycją: System pomiaru światła: pomiar wielosegmentowy przez fotoelement krzemowy, sprzężony z informacją z obiektywu i systemu AF. Zakres pomiaru: EV 1 - EV 21 (ISO 100/21<198>; 50 mm f/1,4). Tryby: Tryby Dla Pstrykaczy (Picture Modes) - (1) Green Operation Mode (Tryb Zielony); (2) Portrait Program Mode (Program Portretowy); (3) Landscape Program Mode (Program Pejzażowy); (4) Action Program Mode (Program Sportowy); (5) Close-up Program Mode (Program Do Zdjęć z Bliska). Tryby dla bardziej zaawansowanego użytkownika (Full-Spec Modes): (1) Hyper Manual (ręczne ustalanie parametrów ekspozycji z możliwością błyskawicznego odtworzenia kombinacji proponowanej przez automatyczny system ustalania warunków ekspozycji aparatu i możliwością zapamiętania wartości EV); (2) Programmed AE with Program Shift Option (Ekspozycja Zaprogramowana z możliwością przesunięcia pary czas otwarcia migawki-przysłona). (3) Aperture-Priority AE (Automatyka czasów). (4) Shutter Priority AE (Automatyka Przysłon). (5) Bulb (czasy dowolnie długie; aparat wyposażono w gniazdko dla wężyka spustowowego Cable Switch F). TTL Programmed Auto Flash (Program naświetlenia lampą błyskową z pomiarem typu TTL). Wielosegmentowy system pomiaru światła dokonuje automatycznej poprawki naświetlenia; możliwe jest też ręczne wprowadzenie poprawki w zakresie +/- 3 EV (co 1/2 EV). Migawka: Zakres czasów otwarcia: 1/2000 - 30 sek + B; synchronizacja błysku w zakresie: 1/100-30 sek + B. Transport filmu: Automatyczne ładowanie i zwijanie powrotne (możliwe również w dowolnej chwili). Transport pojedyńczy lub ciągły (około 1,8 klatki/sek). Czułość filmu odczytywana jest automatycznie z kodu DX w zakresie ISO 25 - 5000. Zasilanie: Jedna bateria litowa 6V (typ 2CR5) Rozmiary: 146,0 (szerokość) x 93 (wysokość) x 66,5 (głębokość) mm. Waga: 430 g bez baterii Jarosław Brzeziński data dodania: 27-05-2011
godzina dodania: 23:35
odsłon: 8143
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() TEST Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD - kultowe zbliżenie 26 września 2024 r. zadebiutował nowy Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw makro przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Obiektyw ma charakteryzować się wysoką jakością obrazu i ma skalę odwzorowania 1:1, a zatem powinien idealnie sprawdzić się w fotografii zbliżeniowej i portretowej. Pod koniec listopada zawitał do naszej redakcji, dzięki czemu mogliśmy przyjrzeć mu się nieco bliżej. Do testu wykorzystaliśmy aparaty Sony A7 III oraz Sony A7C R. ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Konkurs EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. Tylko do 15 maja. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |