Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Sony a500 i a550 - druga faza "nalotu" rozpoczęta. Pełna wersja artykułu opublikowanego w Foto-Kurierze 10/2009

ciąg dalszy...

 

Tego typu działania mogą być np. pomocne podczas fotografowania krajobrazu, gdy chcemy mieć ładne zarówno niebo z białymi chmurami, jak i szczegóły w dolnej partii zdjęcia. Obok przedstawiamy kilka zdjęć wykonanych a550, na których widzimy różne efekty działania tej funkcji. Przy korzystaniu z trybu HDR należy unikać fotografowania obiektów znajdujących się w ruchu, gdyż w takim przypadku na obrazie widoczne będą przesunięcia konturów fotografowanych motywów. Choć z drugiej strony, dla niektórych fotografów tego typu błędy mogą okazać się inspiracją do tworzenia tzw. nowego artystycznego wyrazu zdjęcia.

 

Bez HDR

Bez HDR

Auto HDR

Auto HDR

Najlepsze efekty zastosowania funkcji HDR uzyskujemy przy fotografowaniu nieruchomych obiektów.

fot.: K.Patrycy

 

D-Range Optimizer

Funkcja D-Range Optimizer, udostępniona w poprzednich lustrzankach cyfrowych Sony, została rozbudowana w celu zapewnienia jeszcze lepszych rezultatów podczas wykonywania podświetlanych z tyłu portretów oraz innych trudnych zdjęć z wysokim kontrastem. Bardzo wydajny procesor BIONZ optymalizuje teraz dane obrazu w czasie rzeczywistym, nawet w trybie zdjęć seryjnych, przetwarzając parametry jasności i kontrastu w poszczególnych obszarach o różnym naświetleniu w celu zapewnienia zrównoważonych, naturalnie wyglądających zdjęć. Optymalizację można również wybrać ręcznie z 5 poziomów przetwarzania.
Do wspomagania fotografowania w słabych warunkach oświetleniowych można w a550 wykorzystać również wbudowaną lampę błyskową, o takich samych parametrach co w a350, a poprzez dedykowaną stopkę możliwe jest również skorzystanie z zewnętrznej dedykowanej lampy błyskowej.

 

Opracowana przez Sony technologia interpolacji położenia wykrywa zmiany położenia obiektu przy łączeniu obrazów, w trybie HDR, umożliwiając precyzyjne złożenie zdjęć. Z lewej obraz symulowany. Umożliwia to wykonywanie HDR-ów z ręki.

Opracowana przez Sony technologia interpolacji położenia wykrywa zmiany położenia obiektu przy łączeniu obrazów, w trybie HDR, umożliwiając precyzyjne złożenie zdjęć. Z lewej obraz symulowany. Umożliwia to wykonywanie HDR-ów z ręki.

 

Autofocus

W modelach Sony a550 i a500, podobnie jak w a350, zastosowano system Quick AF Live View. Przypomnijmy, że przy jego konstrukcji wykorzystano dodatkowy czujnik Live View, umieszczony w górnej części korpusu, w ten sposób, że sczytuje on informację obrazową o rejestrowanym obrazie dostarczaną poprzez zmodyfikowany układ luster wizjera optycznego, w którym jedno z luster jest ruchome (patrz zdjęcie i schemat na str. 34). Układ ten umożliwia ustawianie ostrości w trybie Live View z szybkością detekcji fazowej TTL, z możliwością wykonywania zdjęć seryjnych. Ten sam co w a350 9-polowy system AF z centralnym czujnikiem krzyżowym przyspiesza działanie i zwiększa dokładność automatycznego nastawiania ostrości zarówno w trybie Live View, jak i podczas fotografowania z użyciem wizjera optycznego.

 

a550 z uchwytem pionowym VG-B50 AM

a550 z uchwytem pionowym VG-B50 AM

 

Co ciekawe, przy użyciu dodatkowej, wspomnianej wyżej matrycy, w trybie Live View w przekazywaniu informacji bierze udział aż 1200 pikseli. Są one pomocne nie tylko w ustawianiu ostrości, ale też w doborze właściwych parametrów ekspozycji. Zastosowanie szybko działającego  procesora obrazu BIONZ umożliwiło wykonywanie zdjęć seryjnych w trybie Live View z częstotliwością rzędu 4 kl./s, a w przypadku wizjera optycznego nawet do 5 kl./s. W modelu a550 zastosowano też nowy tryb Speed Priority umożliwiający fotografowanie z częstotliowością  do 7 kl./s. Należy jednak pamiętać, że przy wyborze tego trybu ostrość i parametry ekspozycji są dobierane do pierwszego zdjęcia, a następnie z tymi parametrami wykonywana jest cała seria zdjęć. Trzeba przyznać, że w porównaniu z a350 (2,5 kl./­s), Sony wraz z nowymi osiągnięciami a550 wykonało olbrzymi krok do przodu.

 

1/400 s; ISO 400; f/9; f=160 mm

Par. eksp.: 1/400 s; ISO 400; f/9; f=160 mm
Alfa 550 „uzbrojona” w obiektyw 70-300 mm to bardzo dobry zestaw do fotografowania z ręki szybko poruszających się i odległych obiektów.

fot.: K. Patrycy

 

Funkcje multimedialne

W Sony a350 obraz zapisywany był na kartach typu CF, a poprzez opcjonalny adapter możliwe było zastosowanie kart rodziny MS Duo. W modelach a500 i a550 zastosowano dwa gniazda kart pamięci: SD/SDHC i MS Duo/Pro-HG Duo, a przełączamy je bardzo prosto, mechanicznie, za pomocą przełącznika suwakowego umieszczonego pod pokrywą skrywającą sloty kart. Obydwie lustrzanki po zakończonym procesie fotografowania można podpiąć do telewizora BRAVIA™ za pomocą interfejsu HDMI (wymaga to opcjonalnego kabla) w celu obejrzenia zdjęć na dużym ekranie. Aparaty automatycznie przełączają się w tryb PhotoTV HD, umożliwiając zoptymalizowane odtwarzanie zdjęć z  dużą ilością szczegółów, odpowiednim kolorem i czystością obrazu. Funkcja BRAVIA Sync umożliwia wygodne sterowanie pokazami slajdów za pomocą pilota do telewizora. Niestety, aparatów nie wyposażono w coraz częściej występującą w lustrzankach, funkcję filmowania. Nie powinno nas to dziwić. To Sony jest liderem na rynku kamer wideo i, być może, z tego powodu nie chciano wytwarzać niepotrzebnej konkurencji wewnątrz firmy, Sony najzwyczajniej w świecie nie było jeszcze gotowe na wprowadzenie na rynek tego typu konstrukcji. Prawdopododbnie dopiero przyszły rok przyniesie nam modele aparatów wyposażone w funkcję filmowania.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 08-09-2011
 
godzina dodania: 09:27
 
odsłon: 27005
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
fotografia
Canon RF 70-200 mm f/2,8L IS USM Z – kolejne obiektywy do sytemu R - cena i dostępność
fotografia
Fujinon XF 500 mm f/5,6 R LM OIS WR - nowy obiektyw do matryc APS-C - cena i dostępność
fotografia
Fujifilm instax WIDE 400 – do natychmiastowych zdjęć grupowych – cena i dostępność
fotografia
Kultowy obiektyw makro Tamron 90 mm powraca - do Sony i Nikona - cena i dostępność
fotografia
Nikon wprowadza nowe tabele LUT dla formatu N-LOG - efekty współpracy z firmą RED
fotografia
Samyang Remaster Slim - pierwszy na świecie modułowy obiektyw AF z mocowaniem Sony E
fotografia
Sigma 28-105 mm f/2,8 DG DN | Art – uniwersalny zoom, ze stałą jasnością - dostępność i cena
fotografia
Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
fotografia
Projektor BenQ GP100 - przenośny bezprzewodowy, przekątna obrazu do 120" - cena i dostępność
fotografia
Canon EOS C400 pierwsza kamera z mocowaniem RF i obiektywem CN7x17 KAS T - cena i dostępność
fotografia
Sigma 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary - pierwszy zoom z mocowaniem Canon RF - cena i dostępność
fotografia
Canon EOS VR System: RF-S 3,9 mm f/3,5 STM DUAL FISHEYE - do tworzenia wirtualnej treści
fotografia
Panasonic LUMIX S9 - kreatywnie na wakacjach z kompaktowym Lumix S5 II - prawie jak test


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.140) / 0.127

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |