Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Linhof Technorama 617 S III - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 2/2001

Zbudowanie panoramicznej kamery średnioformatowej o jakości zarezerwowanej dla kamer wielkoformatowych było założeniem konstruktorów Linhofa. Powstała konstrukcja hybrydowa, której korpus od zwykłych aparatów dalmierzowych różnił się tylko proporcjami długości i wysokości, a obiektywy i technika pracy zostały przejęte z kamer większego formatu.

Dzięki temu została osiągnięta mobilność średniego formatu z jakością obrazu kamery wielkoformatowej. Przy założonej proporcji boków obrazu 3:1, na błonie zwojowej typu 120 można wykonać 4 zdjęcia formatu 6 x 17 cm, błona zwojowa 220 pozwala na wykonanie 8 zdjęć. Jest idealną kamerą do wykonywania szybkiej fotografii krajobrazu, architektury, fotografii przemysłowej oraz nieocenionym narzędziem w kreatywnej fotografii. 



Technorama 617 S III jest kamerą systemową z 4 wymiennymi obiektywami oraz  specjalnymi celownikami. Jest to wersja rozwojowa modelu Technorama 617 S o takim samym formacie zdjęciowym, ale ze stałym, niewymiennym obiektywem Super Angulon 5,6/90 mm i efektywnym kącie widzenia dla tego formatu po przekątnej obrazu równym 89 stopni. Sposób wymiany obiektywów został wykonany podobnie do wcześniejszej wersji Technoramy 612 PC II, nowe obiektywy Schneidera pozwoliły na dalsze rozszerzenie możliwości kamery.




W Technoramie 617 S III wykorzystane są obiektywy: Super Angulon  XL 5,6/72 mm o efektywnym kącie widzenia 105o dla przekątnej formatu i średnicy pola obrazowego 226 mm. Ponadto możliwe jest stosowanie Super Angulon XL 5,6/90 mm (stosowanym w Technoramie 617 S) o kącie widzenia 90o i średnicy pola obrazowego 236 mm oraz obiektywu Apo-Symmar o kącie widzenia 53o i średnicy pola obrazowego 263 mm. Najnowszym obiektywem jest Tele-Arton S 5,6/250 mm o kącie widzenia 39o i średnicy pola obrazowego 190 mm. Wszystkie obiektywy mają migawkę centralną o czasach otwarcia T, B, 1 s - 1/500 s (dwa ostatnie obiektywy mają najkrótszy czas otwarcia migawki równy 1/400 s. Zakres przysłon 5,6 - 45 (180-tka ma najmniejszą przysłonę 64).



Obiektywy z wbudowaną migawką Copal montowane są do tubusu z pierścieniem nastawczym odległości, ten zaś do panelu dystansowego. Wielkość panelu dystansowego zależna jest od ogniskowej obiektywu. Obiektywy Super Angulon XL 5,6/72 i 5,6/90 charakteryzują się spadkiem jasności na  brzegu pola obrazowego, wyrównanie jasności obrazu umożliwia stosowanie stopniowanego centralnego filtru szarego.  Zmiana obiektywu jest nadzwyczaj prosta: odkręcamy dwie śrubki mocujące panel z obiektywem  do korpusu i na jego miejsce montujemy odpowiadający danemu ujęciu inny panel. Zmiana obiektywu wymaga zmiany celownika. W celowniku (system Albada) ramki świetlne pokazują widziany kadr, świecące się cyfry informują o ogniskowej obiektywu,  nad obrazem widoczne jest odbicie poziomnicy, wskazującej położenie kamery. Przy pochyleniu kamery pęcherzyk powietrza poziomnicy przemieszcza się w lewo od dwóch pionowych linii, przy podniesieniu do góry pęcherzyk wędruje na prawą stronę, położenie środkowe jest informacją o wypoziomowaniu kamery.



Ten drobny wynalazek znakomicie ułatwia pracę i pozwala uniknąć zbieżności linii pionowych przy wykonywaniu zdjęć wysokich obiektów architektonicznych. Wyzwolenie migawki następuje przez wężyk spustowy, który mocowany jest do panelu dystansującego.








 
data dodania: 16-03-2013
 
godzina dodania: 15:22
 
odsłon: 9497
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Kentmere PAN 200 - nowy, wszechstronny i uniwersalny film analogowy - cena i dostępność
fotografia
Tamron 16-30 mm f/2,8 Di III VXD G2 – zoom nowej generacji do Sony i Nikona – dostępność i cena
fotografia
Fujifilm X half - kompakt cyfrowy z analogową duszą - cena i dostępność
fotografia
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
fotografia
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - uniwersalny, jasny telezoom - cena, dostępność i pierwsze zdjęcia
fotografia
Lexar ARMOR Gold - wodoodporne i super wydajne karty w złotej odsłonie - cena i dostępność
fotografia
Canon PowerShot V1 i Canon EOS R50 V – nowe aparaty oraz 2 nowe obiektywy - cena i dostępność
fotografia
FUJIFILM GFX100RF – średnioformatowy kompakt ze 102-milionową matrycą - dostępność i cena
fotografia
Sigma 300-600 mm f/4 DG OS | Sports – pierwszy na świecie zoom ze światłem f/4 i ogniskowej 600 mm
fotografia
Pierwsze kamery filmowe RED z serii Z cinema: RED V-RAPTOR [X] Z Mount oraz RED KOMODO-X Z Mount
fotografia
Canon RF 70-200 mm f/2,8L IS USM Z – kolejne obiektywy do sytemu R - cena i dostępność
fotografia
Fujinon XF 500 mm f/5,6 R LM OIS WR - nowy obiektyw do matryc APS-C - cena i dostępność


Zdjęcie miesiąca
Sierpień 2025
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.121) / 0.111

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   

Serwis Foto-Kurier.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania znajdziesz w Polityce cookies