testowe Fotonex 4000SL - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 3/1996Pietnaście lat temu firma Fujifilm jako jedyna rozpoczęła wytwarzanie pełnego asortymentu produktów do APS-u. W ofercie znalazły się nie tylko filmy, chemia, maszyny do obróbki materiałów światłoczułych, ale także aparaty fotograficzne. Jednym z nich był Fotonex 4000SL. To dobra konstrukcja, ale system APS mimo wsparcia reklamy i wydatkowania olbrzymich środków finasowych nie przyjął się.
Zaawansowany System Fotograficzny (APS) był próbą połączenia fotografi analogowej z cyfrową. Z badań rynkowych wynikało, że użytkownicy chcieli mieć więcej funkcji przy zachowaniu prostoty obsługi aparatu. Dlatego APS pozwalał wybrać przy wykonywaniu zdjęcia jeden z trzech formatów: standardowy mający takie same proporcje boków jak klatka filmu 35 mm (C; proporcja 2:3); panoramiczny (P; proporcja 1:3); nowy format pośredni (H; proporcja 9:16). Obraz na klatce zawsze był rejestrowany w pełnym formacie (H), a aparat zapisywał na ścieżce magnetycznej lub kodzie optycznym obok danej klatki jaki format został wybrany. Jeśli użytkownik zmienił zdanie i chciał mieć z danej klatki odbitkę w innym formacie, operator maszyny z łatwością mógł zmienić w dowolnej chwili informacje zapisane na ścieżce magnetycznej lub kodzie optycznym (bowiem na filmie zapisana jest cała klatka). Atutami modelu 4000SL były „rozsądne wymiary”, niewielka waga (484 g), 4-krotny zoom i spore możliwości pozwalajce na wyciągnięcie wniosku, że w 1996 roku system APS był gotowy do konkurowania z formatem 35 mm na polu fotografii amatorskiej. Wszystkie mechanizmy wewnątrz Fotonexa są jednocześnie mniejsze i precyzyjniejsze. Dzięki temu właśnie udało się konstruktorom upchać tak dużo w niewielkim korpusie. Tym bardziej zdumiewa jakość i jasność wbudowanego, czterokrotnego zooma 25-100 mm f/4,5-5,6. Korporacja Fujifilm od wielu lat sama produkuje szkło do obiektywów i zawsze cieszyła się sławą konstruktora lekkiej optyki wysokiej jakości. Ten obiektyw złożony jest z czterech grup optycznych z warstwami przeciwodblaskowymi Super EBC (Electron Beam Coating) skutecznie eliminującymi odblaski. Ze względu na inny format klatki ogniskowe zooma dają trochę inne kąty widzenia niż to jest w przypadku optyki do aparatów na film 35. Zakres kątów widzenia obiektywu 25-100 mm w APS odpowiada mniej więcej temu co przy 35 mm dawałby zoom 32-125 mm. Szybki system automatycznego nastawiania ostrości jest pasywny czyli działa na zasadzie wykrywania największego kontrastu a jego precyzję gwarantuje ruch obiektywu w 378 skokach. Na uwagę zasługuje ciągłe makro pozwalające robić zdjęcia już z odległości 60 cm przy zachowaniu automatycznego nastawiania ostrości i bez konieczności wchodzenia w odrębny tryb. Ekspozycja w modelu Fotonex 4000SL jest zaprogramowana z trzema wariantami tematycznymi: program do zdjęć sportowych (który tak naprawdę jest raczej trybem automatycznego doboru otworu przysłony do stałego czasu otwarcia migawki 1/2000 sek), portretowy (maksymalnie otwierający przysłonę dla wydobycia obiektu z rozmytego tła) oraz program pejzażowy (przymykający mocno przysłonę). Pomiar światła współdziała z systemem automatycznego nastawiania ostrości i odbywa się poprzez podwójny fotoelement krzemowy. Pozwala to mierzyć oddzielnie centrum i obrzeża klatki i wykryć obiekt na jasnym tle. Sprzężenie dwuelementowego pomiaru światła i systemu AF pozwala ponadto w sposób inteligentny sterować pracą wbudowanej lampy błyskowej. Gdy robi się ciemno lub obiekt jest znacznie ciemniejszy od tła użyty zostaje mocny błysk lampy. Gdy światła zastanego jest prawie dosyć dla naświetlenia zdjęcia oraz przy zdjęciach z bardzo bliska błysk jest delikatniejszy aby nie zepsuć naturalności oświetlenia. Ponadto w trybie portretu nocnego błysk jest synchronizowany z długimi czasami otwarcia migawki a w razie potrzeby można lampę w ogóle wyłączyć. Można również uruchomić redukcję efektu czerwonych oczu poprzez serię przedbłysków. Jeśli nie chcemy doświetlać obiektu znajdującego się na jasnym tle lampą, możemy posłużyć się trybem korekcji na światło tylne prześwietlającym zdjęcie o +2EV. Wszystko co dotąd opisaliśmy mogłoby równie dobrze dotyczyć lustrzanki typu bridge na film 35 mm. Ale przecież jest to kamera do APS. Po pierwsze pozwala na wybór (poprzez kod magnetyczny) jednego z trzech formatów: C (proporcje boków klatki takie, jak na filmie 35 mm czyli 2:3), H (proporcje boków klatki takie jak ekranu telewizora czyli 9:16) lub P (panoramiczny czyli 1:3). Optycznie rejestrowana jest cała klatka natomiast wizjer pokazuje taki kadr jaki znajdzie się ostatecznie na odbitce. Jedną z zalet systemu APS jest możliwość nadruku danych zarówno z przodu jak i na odwrocie odbitki. Fotonex 4000SL sprawia, że data i czas są drukowane automatycznie na odwrocie odbitki natomiast użytkownik może również zdecydować o nadruku wybranego przez siebie tekstu opisującego zdjęcie. W pamięci aparatu zakodowano ponad 30 najpopularniejszych tekstów w 12 językach (n.p.: "Urodziny" lub "Pierwszy dzie” szkoły"). Oczywiście tekst do nadruku może zostać również zmieniony lub dodany na etapie wykonywania odbitek. Fotonex 4000SL pozwala użytkownikowi zdecydować i zakodować liczbę odbitek do wykonania z danej klatki. Jeśli na przykład przy pomocy samowyzwalacza fotografujemy się z siódemką przyjaciół i wszyscy chcą mieć zdjęcie, możemy z góry wczytać żądaną liczbę 8 odbitek. Łatwo wprowadzać informacje dotyczące nadruku na odwrocie odbitki i ilości odbitek przyciskami na bocznym pulpicie sterowniczym aparatu bąd przy przy pomocy dodatkowego zdalnego sterownika ST Remote Controller. Ten male”ki pilot pozwala sterować wszystkimi funkcjami aparatu. Wymiana informacji w systemie APS oznacza, że aparat zapisuje na nośniku magnetycznym filmu dane, które po odczytaniu przez minilab zostaną wykorzystane do podniesienia jakości. Aparaty serii Fotonex kodują takie informacje jak: skala powiększenia obrazu, użycie lampy błyskowej czy dane dotyczące oświetlenia sztucznego. Firma Fujifilm opatentowała kiedyś system ładowania filmu przez jego wrzucenie, po angielsku nazwanego Drop-In Loading. Był to niewątpliwie ważny wynalazek skoro znalazł miejsce w aparatach systemu APS i nawet nazwa pozostała ta sama. Kasetkę z filmem wrzuca się do aparatu po otwarciu klapki. ładowanie i zwijanie powrotne jest bardzo szybkie i zawsze bezbłędne. Użytkownik nigdy nie ma kontaktu z samą emulsją a zatem nie ma możliwości zabrudzenia czy porysowania filmu. Z innych cech kamery Fuji należy wymienić seryjny samowyzwalacz pozwalający wykonać serię do trzech zdjęć, automatyczne ustawianie czułości w zakresie ISO 25-3200, duży i dobrze informujący o pracy aparatu wyświetlacz ciekłokrystaliczny oraz niezwykłą ekonomiczność rozwiąza” elektronicznych pozwalającą wykonać do 600 zdjęć z dwóch 3 V-ych baterii litowych. PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE Film: Film w kasetce IX240 Pole obrazowe: 16,7 x 30,2 mm Obiektyw: Zoom elektryczny Super EBC Fujinon 25 mm f/4,5 - 100 mm f/5,6; 11 elementów w 10 grupach Średnica mocowania filtrów: 46 mm Nastawianie ostrości: Automatyczne typu detekcji fazowej w zakresie 60 cm - nieskośczoność z pamięcią ostrości Migawka: Szczelinowa sterowana elektronicznie o zakresie czasów otwarcia 2-1/2000 sek. Sterowanie ekspozycją: Automatyczne z pomiarem światła przez obiektyw poprzez podwójny fotoelement SPD; zakres pomiaru (dla ISO 100): EV 3,5 - EV 20 (normalna pozycja obiektywu), EV 4 - EV 20 (pozycja tele). Zakres użytecznych czułości filmu: Czułość odczytywana z kodu IX w zakresie ISO 25-3200 Transport/zwijanie powrotne filmu: Ładowanie filmu typu Drop-In Loading; automatyczny przesuw filmu. Wbudowana lampa błyskowa: Chowana, włącza się automatycznie. Czas ładowania: 0,2 - 3,5 sek; tryby: błysk rozjaśniający, redukcja czerwonych oczu przy pomocy przedbłysków, wyłączenie lampy na stałe, portret nocny. Zasięg lampy: (Dla ISO 200) pozycja normalna (25 mm) 4,5 m, pozycja tele (100 mm) 3,5 m Samowyzwalacz: Elektroniczny z 10-sekundowym opónieniem i sygnalizacją optyczną przez diodę; tryb seryjny pozwalający wykonać do 3 zdjęć Rejestracja danych: Data/Czas, format odbitki, dane służące poprawie jakości odbitek (PQI), ilość odbitek, wybór napisu Źródło zasilania: Zestaw dwóch 3-woltowych baterii litowych (CR123A) Wymiary: 119 x 81 x 109 mm. Masa: 484 g bez baterii. Jarosław Brzeziński data dodania: 27-11-2011
godzina dodania: 14:10
odsłon: 4351
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
Samyang Remaster Slim - pierwszy na świecie modułowy obiektyw AF do Sony E 11 września 2024 r. zadebiutował Samyang Remaster Slim - nowy, przełomowy system obiektywów modułowych, który umożliwia użytkownikom przełączanie się między trzema ogniskowymi - 21 mm, 28 mm i 32 mm - za pomocą jednego zewnętrznęgo modułu obiektywu. Mocowanie układów optycznych w tubusie obiektywu odbywa się za pomocą magnesu. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 21 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród to prawie 22 tysiące zł. Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD – nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD idealnie pasuje do mających kompaktowe wymiary aparatów bezlusterkowych Nikon Z i obejmuje... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |