testowe Nikon F50 - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 4/1994Modelem tym Nikon stworzył nową kategorię lustrzanek małoobrazkowych przeznaczonych dla amatorów fotografii. Początkujący fotograf będzie używał go podobnie jak aparatu typu kompakt stosując jedynie cztery podstawowe programy automatyki ekspozycji, a z czasem, poznając tajniki sztuki fotografowania może wykorzystywać szerokie jego możliwości i zagłębiać się w zawiłości fotografii kreatywnej.
Ta nowa filozofia zapisana jest w systemie sterowania nowym Nikonem. Po lewej stronie górnej pokrywy króluje przełącznik ADVANCED/SIMPLE, którego położeniem aparat informuje fotografującego: ,,naciśnij spust migawki i nie wtrącaj się'' w trybie prostym ( SIMPLE ), albo: ,,pomyśl zanim zrobisz zdjęcie'' w trybie zaawansowanym ( ADVANCED ).
W trybie pracy SIMPLE dysponujemy oprócz programu uniwersalnego trzema programami przedmiotowymi ułatwiającymi fotografowanie motywów typu: KRAJOBRAZ, PORTRET, ZBLIŻENIE ( MAKRO ). W tych trybach pracy aparat sam dobiera czas naświetlania i przysłonę w zależności od czułości filmu, oświetlenia, parametrów obiektywu ( ogniskowa, otwór względny ) tak, by przedmiot zdjęcia był prawidłowo sfotografowany. Gdy używane są programy przedmiotowe, parametry ekspozycji korygowane są tak, by zapewnić jak najlepsze ujęcie głównego motywu np. zmniejszenie otworu przysłony w celu zapewnienia możliwie dużej głębi ostrości przy zdjęciach krajobrazu, bądź przeciwnie otworzenie przysłony nawet do wartości otworu względnego by zmniejszyć strefę ostrości przy portrecie. Tryb pracy ADVANCED podzielony jest na trzy ,,warstwy''. W pierwszej z nich ( i zarazem najłatwiej dostępnej ) umieszczone są oprócz tych wspomnianych powyżej, dodatkowe cztery programy: - SPORTOWY - stosujący krótkie czasy naświetlania; - SYLWETKOWY - pierwszy plan pozostaje ciemny przy jasnym tle; - NOCNY - delikatne rozświetlenie pierwszego planu błyskiem flesza przy wykorzystaniu słabego oświetlenia zastanego planów dalszych; - EFEKT RUCHU - wydłużenie czasu naświetlania w celu osiągnięcia rozmazania tła przy ,,ciągnięciu'' aparatem za obiektem będącym w ruchu. W drugiej warstwie umieszczonej pod pierwszą dostępne są tryby automatyki czasu i przysłony oraz ręczne ustawianie parametrów ekspozycji. W warstwie najgłębszej schowane są funkcje wykorzystywane jedynie przez ambitnych fotografów: korekcja ekspozycji, ręczne ustawianie czułości filmu, tryb ciągły pracy układu ustawiania ostrości, możliwość zapamiętania jednego z trybów automatyki naświetlania w celu jego szybkiego przywołania bez konieczności przekopywania kolejnych warstw trybu ADVANCED. W trybie tym stosując program uniwersalny można użyć funkcji SHIFT dowolnie zmieniając dobraną przez automatykę aparatu parę czas, przysłona. Pamięć pomiaru ekspozycji działa natomiast we wszystkich trybach pracy aparatu. Od strony technicznej Nikon F50 jest amatorską wersją modelu F90. Podobnie jak jego starszy brat wykorzystuje obiektywy typu D do pomiaru odległości motywu zdjęcia, ale niestety tylko przy oświetleniu ciągłym. Posiada równie czuły układ ustawiania ostrości i matrycę pomiaru światła ciągłego i błyskowego ( 6 pól pomiarowych ). Pomiar integralny z uwypukleniem środka pola dostępny jest jedynie w trybie ręcznego ustawiania parametrów ekspozycji. Migawka ma węższy zakres czasów - tylko do 1/2000 s, a najkrótszy czas synchronizacji błysku wynosi 1/125 s. Silnik przewija film z prędkością 1 kl/s. Nikon F50 posiada wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 13 i oświetlającej pole widzenia obiektywu 35 mm. W żadnym z trybów automatyki naświetlania lampa nie uruchamia się sama, a jedynie sygnalizuje w celowniku że jej użycie byłoby wskazane. W odróżnieniu od F90, F50 zawsze pracuje w trybie priorytetu ostrości, zarówno przy użyciu Single AF jak i Continous AF dostępnego jedynie w trybie ADVANCED. Wskazania w celowniku w trybie SIMPLE są dość ubogie i obejmują jedynie sygnalizację ustawienia ostrości, parametrów ekspozycji, ostrzeżenie o możliwości ,,poruszenia'' zdjęcia przy zbyt długim czasie naświetlania, oraz sygnalizację celowości użycia lampy błyskowej. W trybie ADVANCED dodatkowo wyświetlany jest czas ekspozycji, zastosowana przysłona i wartość korekcji ekspozycji. Podsumowując, Nikon F50 to dobrze zaprojektowany aparat. Może nim fotografować zarówno użytkownik kompaktów jak i ambitny fotograf. Co najważniejsze jednak: umożliwia on uczenie się fotografowania od pierwszych kroków bez konieczności zmiany sprzętu na coraz bardziej skomplikowany. Dane techniczne: Mocowanie obiektywu: typu Nikon F; stosuje się obiektywy AF Nikkor i AI-P Nikkor; Ustawianie ostrości: ręczne albo automatyczne, AF: wykorzystuje system detekcji fazowej używając modułu AM 200, zakres działania -1 do 19 EV, tryby Single Servo i Continous Servo ( ten ostatni tylko w trybie ADVANCED ), możliwość blokady ustawienia ostrości w trybie Single Servo AF, śledzenie obiektów ruchomych włącza się automatycznie; Ekspozycja: matrycowy system pomiaru oświetlenia dla wszystkich trybów automatyki ekspozycji, pomiar integralny z uwypukleniem środka dla trybu ręcznego, zakres pomiaru 1 do 20 EV ( film 100 ASA, obiektyw o jasności 1.4 ), pamięć pomiaru, korekcja ekspozycji ( tylko w trybie ADVANCED ) +/- 5 EV co 0.5 stopnia, zakres czułości filmów 25 ASA do 5000 ASA dla filmów z kodem DX, 6 ASA do 6400 ASA przy ręcznym wprowadzaniu czułości w trybie ADVANCED, tryby automatyki ekspozycji wymieniono powyżej; Migawka: sterowana elektronicznie o przebiegu pionowym, wyzwalanie elektromagnetyczne, zakres czasów 1/2000 s do 30 s i czas T ( ten ostatni tylko w trybie ADVANCED ), najkrótszy czas synchronizacji błysku 1/125 s; Celownik: niewymienny pryzmat pentagonalnym i niewymienna matówka obejmuje 90 % pola widzenia obiektywu, oświetlenie wskazań na wyświetlaczu w celowniku włącza się jednocześnie z włączeniem pomiaru ekspozycji; Przesuw filmu: automatyczne ustawienie na pierwszej klatce filmu, samoczynne przewinięcie na następną klatkę po wykonaniu zdjęcia, automatyczne zwinięcie do kasety po skończeniu filmu, możliwość zwinięcia filmu przed jego końcem; Samowyzwalacz elektroniczny: z 10 sekundowym opóźnieniem; Zasilanie: 6 V baterią litową 2CR5, wydajność baterii w temp. 20 stopni C: 80 filmów 36 - klatkowych bez użycia wbudowanej lampy błyskowej, 15 filmów z jej użyciem przy 50% zdjęć; Wymiary korpusu aparatu: 149 x 96 x 70 mm; Masa: 580 g. Paweł Baldwin data dodania: 18-10-2010
godzina dodania: 00:04
odsłon: 20579
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
Samyang Remaster Slim - pierwszy na świecie modułowy obiektyw AF do Sony E 11 września 2024 r. zadebiutował Samyang Remaster Slim - nowy, przełomowy system obiektywów modułowych, który umożliwia użytkownikom przełączanie się między trzema ogniskowymi - 21 mm, 28 mm i 32 mm - za pomocą jednego zewnętrznęgo modułu obiektywu. Mocowanie układów optycznych w tubusie obiektywu odbywa się za pomocą magnesu. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 21 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród to prawie 22 tysiące zł. Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD – nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD idealnie pasuje do mających kompaktowe wymiary aparatów bezlusterkowych Nikon Z i obejmuje... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |