Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Minolty serii XD - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 2/1994

Trzon tej niewielkiej - choć o ogromnym dla rozwoju techniki produkcji aparatów fotograficznych znaczeniu rodziny, stanowi Minolta XD-7. Wchodząc na rynek w lutym 1978 roku była to pierwsza na świecie kamera posiadająca jednocześnie automatykę czasu i przysłony, a także możliwość pracy programowanej. Ponadto aparat dysponował pełnym manualem. Wyposażona w nowoczesny system komputerowy, lekka i cicha w działaniu, była czymś wyjątkowym na ówczesnym rynku. 

Minolta XD-7

to jednoobiektywowa lustrzanka małoobrazkowa (SLR) z pomiarem światła przez obiektyw TTL realizowanym w sposób integralny z uwypukleniem środka pola. W modelu tym zastosowano dwa elementy pomiarowe. Pierwszy oparty na siarczku kadmu CdS dokonuje pomiaru wartości ekspozycji przy otwartej przysłonie i podaje tę, wartość jako informację dla fotografującego w wizjerze. Drugi element, krzemowy SPD ostatecznie sprawdza i ewentualnie koryguje to wskazanie przy przysłoniętym już do wartości roboczej obiektywie, tuż przed dokonaniem naświetlenia błony. System taki eliminuje błędy wynikające z niedokładnego przymknięcia przysłony w "przepracowanych" obiektywach.



Minolta XD-7 posiada elektronicznie sterowaną, metalową migawkę o przebiegu pionowym z czasami otwarcia od 1 do 1/1.000 sek w każdym trybie, chociaż nasz model redakcyjny "trzyma" w preselekcji przysłony czasy do 7 sek. Jedną z wielu cech profesjonalnego sprzętu jest możliwość zastosowania czasu mechanicznego w przypadku, gdy wyczerpią się nam baterie. Minolta XD-7 posiada taką możliwość. Przełączając pokrętło nastawienia czasów otwarcia migawki w położenie 0 otrzymujemy mechaniczne wyzwolenie migawki przy czasie 1/100 sek. Czas B (Bulb) realizowany jest także w sposób mechaniczny. Najkrótszy czas synchronizacji z lampą błyskową (oznaczenie X) wynosi 1/100 sek i podczas współpracy z fleszem może być zamiennie stosowany z czasem mechanicznym.



Muszę stwierdzić, że stosując jako czas synchronizcji czas 1/125 sek. nastawiany pokrętłem czasów, otrzymuje się poprawne, całkowite naświetlenie klatki negatywu, stąd można również używać tego nieco krótszego czasu.

Systemy ekspozycji

Ręczny M

Zmiana położenia przełącznika trybu pracy w położenie M pociąga za sobą zmianę rodzaju informacji w celowniku, co zostanie omówione za chwilę. Następnie fotografujący nastawia ręcznie dowolną wartość czasu i przysłony. W celowniku otrzymuje informację o proponowanym przez kamerę czasie ekspozycji dla ustawionej wcześniej przysłony.

Preselekcja przysłony A

Fotografujący nastawia dowolną wartość przysłony i przesuwa przełącznik trybu pracy w położenie A. Kamera informuje w celowniku o dobranym czasie ekspozycji.

Preselekcja czasu S

Fotografujący nastawia tryb S oraz wybrany przez siebie czas otwarcia migawki. Przysłonę nastawia na maksymalną wartość oznaczoną w obiektywach typu MD kolorem zielonym. Aparat dobiera odpowiednią w danych warunkach przysłonę a o jej wartości informuje w celowniku.

W rozwiązaniu tego typu automatyki Minolta poszła znacznie dalej niż inne w owym czasie firmy. Zaopatrzyła swój najnowszy model w system Automatycznej Kompensacji Czasu (ASC), który jeżeli zaistniały warunki naświetleniowe wykraczające - przy nastawionym czasie migawki - poza zakres dostępnej w obiektywie skali przysłon, zmieniał jego wartość umożliwiając tym samym poprawne naświetlenie klatki. System ASC był więc pierwszym krokiem w poszukiwaniu automatyki programowanej w dzisiejszym tego słowa znaczeniu.

Automatyka programowana

W trybie tym fotografujący nastawia przysłonę na największą, oznaczoną kolorem zielonym wartość oraz oznaczony również na zielono (dla ułatwienia) czas 1/125 sek. Aparat samodzielnie dobiera przysłonę i odpowiedni czas. Po raz pierwszy w lustrzankach małoobrazkowych pojawił się nowy tryb pracy automatycznej, w którym fotografujący nic nie nastawia i otrzymuje zdjęcia prawidłowo naświetlone. Ponieważ nie mogłem nigdzie doszukać się nomogramu tego programu wszystko wskazuje na to, iż program ten ma również charakter kompensacyjny typu ASC, tzn. działa tak jak w trybie S przy nastawionym czasie 1/125 sek. W tym rodzaju automatyki aparat informuje tylko o dobranej do warunków ekspozycji przysłonie (podobnie jak w trybie S).

Celownik

Informacja w celowniku jest pełna i niezwykle ciekawie rozwiązana. W zależności od nastawionego dźwignią znajdującą się przy kole czasów trybu pracy kamery mechanicznie zmienia nam się w celowniku skala wartości przysłon czy czasów oraz znika lub pojawia się okienko z nastawionym czasem otwarcia migawki. Ponadto znajduje się tam drugie okienko, które informuje nas o wartości nastawionej na obiektywie przysłony (podgląd optyczny).



Tak więc podczas pracy w automatyce czasu (preselekcja przysłony) w wizjerze mamy po prawej stronie informację o dobranym czasie, a pod okienkiem celownika wartość nastawionej przysłony. Podczas pracy w automatyce przysłony (preselekcja czasu) w odpowiednich miejscach mamy informację o wartości dobranej przez automatykę kamery przysłony oraz w odsłoniętym teraz okienku pod celownikiem wartość nastawionego czasu. Dodatkowo, w okienku z podglądem optycznym przysłony możemy sprawdzić czy pracując w tym trybie prawidłowo nastawiliśmy przysłonę na największą jej wartość. Podczas stosowania manualu informacja obejmuje nastawiony czas i przysłonę oraz na skali pionowej - proponowany przez kamerę czas.

Skalę przysłon i czasów stanowią przezroczyste liczby umieszczone na czarnym obrzeżu kadru. Obok każdej z wartości znajduje się odpowiadająca jej dioda LED. Skala przysłon obejmuje zakres od f/1.4 do f/32. W celowniku widoczny jest także symbol prześwietlenia i niedoświetlenia. Nastawienie czasu synchronizacji X, czasu mechanicznego 0 czy czasu B jest sygnalizowane w celowniku zapaleniem się diody-strzałki symbolizującej prześwietlenie.

Sam celownik jest bardzo jasny dzięki zastosowaniu przez Minoltę po raz pierwszy w swych kamerach optycznego rozjaśnienia celownika systemem Acute Matte nadającym specjalną strukturę powierzchni matówki. Pozwoliło to na wzrost jasności obrazu aż o 50% w stosunku do matówek konwencjonalnych. Technologia ta była kontynuowana w modelach serii XG, a obecnie w Minoltach serii X. Uzyskanie jasnego i kontrastowego obrazu na matówce sprawia, że nastawianie ostrości odbywa się szybko i nie nastręcza trudności.


Obiektywy

Wszystkie obiektywy Minolty oznaczone symbolem MD umożliwiają pracę we wszystkich trybach automatycznych i ręcznym. Są to obiektywy Minolta MD i Rokkor MD. Obiektywy Rokkor MC umożliwiają pracę w preselekcji przysłony oraz w manualu. Obiektywy Auto Rokkor umożliwiają również pracę w preselekcji przysłony i manualu, z tym że pomiaru dokonuje się przy przysłonie roboczej.

Pozostałymi cechami świadczącymi o profesjonalnym przeznaczeniu kamery tu opisywanej jest solidna, bardzo wytrzymała obudowa oraz metalowe podzespoły znajdujące się w jej wnętrzu. Nasz redakcyjny model po kilkunastu latach użytkowania nie wykazuje odchyłek w wartościach nastawionych ręcznie czasów ekspozycji. Od początku migawka działa z niezwykłą precyzją, co kilkukrotnie sprawdzaliśmy przy pomocy oscyloskopu.

Ciąg dalszy na następnej stronie...

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 17-09-2010
 
godzina dodania: 22:59
 
odsłon: 19781
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - uniwersalny, jasny telezoom - cena, dostępność i pierwsze zdjęcia
fotografia
Lexar ARMOR Gold - wodoodporne i super wydajne karty w złotej odsłonie - cena i dostępność
fotografia
Canon PowerShot V1 i Canon EOS R50 V – nowe aparaty oraz 2 nowe obiektywy - cena i dostępność
fotografia
FUJIFILM GFX100RF – średnioformatowy kompakt ze 102-milionową matrycą - dostępność i cena
fotografia
Sigma 300-600 mm f/4 DG OS | Sports – pierwszy na świecie zoom ze światłem f/4 i ogniskowej 600 mm
fotografia
Pierwsze kamery filmowe RED z serii Z cinema: RED V-RAPTOR [X] Z Mount oraz RED KOMODO-X Z Mount
fotografia
Canon RF 70-200 mm f/2,8L IS USM Z – kolejne obiektywy do sytemu R - cena i dostępność
fotografia
Fujinon XF 500 mm f/5,6 R LM OIS WR - nowy obiektyw do matryc APS-C - cena i dostępność
fotografia
Fujifilm instax WIDE 400 – do natychmiastowych zdjęć grupowych – cena i dostępność
fotografia
Kultowy obiektyw makro Tamron 90 mm powraca - do Sony i Nikona - cena i dostępność
fotografia
Nikon wprowadza nowe tabele LUT dla formatu N-LOG - efekty współpracy z firmą RED
fotografia
Samyang Remaster Slim - pierwszy na świecie modułowy obiektyw AF z mocowaniem Sony E
fotografia
Sigma 28-105 mm f/2,8 DG DN | Art – uniwersalny zoom, ze stałą jasnością - dostępność i cena


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2025
zdjęcie miesiąca
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.188) / 0.175

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   

Serwis Foto-Kurier.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania znajdziesz w Polityce cookies