testowe Minolty serii XD - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 2/1994![]() Trzon tej niewielkiej - choć o ogromnym dla rozwoju techniki produkcji aparatów fotograficznych znaczeniu rodziny, stanowi Minolta XD-7. Wchodząc na rynek w lutym 1978 roku była to pierwsza na świecie kamera posiadająca jednocześnie automatykę czasu i przysłony, a także możliwość pracy programowanej. Ponadto aparat dysponował pełnym manualem. Wyposażona w nowoczesny system komputerowy, lekka i cicha w działaniu, była czymś wyjątkowym na ówczesnym rynku.
Minolta XD-7 ![]() Minolta XD-7 posiada elektronicznie sterowaną, metalową migawkę o przebiegu pionowym z czasami otwarcia od 1 do 1/1.000 sek w każdym trybie, chociaż nasz model redakcyjny "trzyma" w preselekcji przysłony czasy do 7 sek. Jedną z wielu cech profesjonalnego sprzętu jest możliwość zastosowania czasu mechanicznego w przypadku, gdy wyczerpią się nam baterie. Minolta XD-7 posiada taką możliwość. Przełączając pokrętło nastawienia czasów otwarcia migawki w położenie 0 otrzymujemy mechaniczne wyzwolenie migawki przy czasie 1/100 sek. Czas B (Bulb) realizowany jest także w sposób mechaniczny. Najkrótszy czas synchronizacji z lampą błyskową (oznaczenie X) wynosi 1/100 sek i podczas współpracy z fleszem może być zamiennie stosowany z czasem mechanicznym. ![]() Muszę stwierdzić, że stosując jako czas synchronizcji czas 1/125 sek. nastawiany pokrętłem czasów, otrzymuje się poprawne, całkowite naświetlenie klatki negatywu, stąd można również używać tego nieco krótszego czasu. Systemy ekspozycji Ręczny M Zmiana położenia przełącznika trybu pracy w położenie M pociąga za sobą zmianę rodzaju informacji w celowniku, co zostanie omówione za chwilę. Następnie fotografujący nastawia ręcznie dowolną wartość czasu i przysłony. W celowniku otrzymuje informację o proponowanym przez kamerę czasie ekspozycji dla ustawionej wcześniej przysłony. Preselekcja przysłony A Fotografujący nastawia dowolną wartość przysłony i przesuwa przełącznik trybu pracy w położenie A. Kamera informuje w celowniku o dobranym czasie ekspozycji. Preselekcja czasu S Fotografujący nastawia tryb S oraz wybrany przez siebie czas otwarcia migawki. Przysłonę nastawia na maksymalną wartość oznaczoną w obiektywach typu MD kolorem zielonym. Aparat dobiera odpowiednią w danych warunkach przysłonę a o jej wartości informuje w celowniku. W rozwiązaniu tego typu automatyki Minolta poszła znacznie dalej niż inne w owym czasie firmy. Zaopatrzyła swój najnowszy model w system Automatycznej Kompensacji Czasu (ASC), który jeżeli zaistniały warunki naświetleniowe wykraczające - przy nastawionym czasie migawki - poza zakres dostępnej w obiektywie skali przysłon, zmieniał jego wartość umożliwiając tym samym poprawne naświetlenie klatki. System ASC był więc pierwszym krokiem w poszukiwaniu automatyki programowanej w dzisiejszym tego słowa znaczeniu.
Automatyka programowana ![]() Tak więc podczas pracy w automatyce czasu (preselekcja przysłony) w wizjerze mamy po prawej stronie informację o dobranym czasie, a pod okienkiem celownika wartość nastawionej przysłony. Podczas pracy w automatyce przysłony (preselekcja czasu) w odpowiednich miejscach mamy informację o wartości dobranej przez automatykę kamery przysłony oraz w odsłoniętym teraz okienku pod celownikiem wartość nastawionego czasu. Dodatkowo, w okienku z podglądem optycznym przysłony możemy sprawdzić czy pracując w tym trybie prawidłowo nastawiliśmy przysłonę na największą jej wartość. Podczas stosowania manualu informacja obejmuje nastawiony czas i przysłonę oraz na skali pionowej - proponowany przez kamerę czas. Skalę przysłon i czasów stanowią przezroczyste liczby umieszczone na czarnym obrzeżu kadru. Obok każdej z wartości znajduje się odpowiadająca jej dioda LED. Skala przysłon obejmuje zakres od f/1.4 do f/32. W celowniku widoczny jest także symbol prześwietlenia i niedoświetlenia. Nastawienie czasu synchronizacji X, czasu mechanicznego 0 czy czasu B jest sygnalizowane w celowniku zapaleniem się diody-strzałki symbolizującej prześwietlenie. Sam celownik jest bardzo jasny dzięki zastosowaniu przez Minoltę po raz pierwszy w swych kamerach optycznego rozjaśnienia celownika systemem Acute Matte nadającym specjalną strukturę powierzchni matówki. Pozwoliło to na wzrost jasności obrazu aż o 50% w stosunku do matówek konwencjonalnych. Technologia ta była kontynuowana w modelach serii XG, a obecnie w Minoltach serii X. Uzyskanie jasnego i kontrastowego obrazu na matówce sprawia, że nastawianie ostrości odbywa się szybko i nie nastręcza trudności. Obiektywy Wszystkie obiektywy Minolty oznaczone symbolem MD umożliwiają pracę we wszystkich trybach automatycznych i ręcznym. Są to obiektywy Minolta MD i Rokkor MD. Obiektywy Rokkor MC umożliwiają pracę w preselekcji przysłony oraz w manualu. Obiektywy Auto Rokkor umożliwiają również pracę w preselekcji przysłony i manualu, z tym że pomiaru dokonuje się przy przysłonie roboczej. Pozostałymi cechami świadczącymi o profesjonalnym przeznaczeniu kamery tu opisywanej jest solidna, bardzo wytrzymała obudowa oraz metalowe podzespoły znajdujące się w jej wnętrzu. Nasz redakcyjny model po kilkunastu latach użytkowania nie wykazuje odchyłek w wartościach nastawionych ręcznie czasów ekspozycji. Od początku migawka działa z niezwykłą precyzją, co kilkukrotnie sprawdzaliśmy przy pomocy oscyloskopu. Ciąg dalszy na następnej stronie...
data dodania: 17-09-2010
godzina dodania: 22:59
odsłon: 19781
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Najlepsze z Najlepszych 2025 - luty 2025 r. - obejrzyj szczęśliwą siódemkę w Foto-Kurierze 4/25 Wgraj zdjęcie do serwisu foto-kurier.pl i bądź aktywny, a być może już wkrótce jedno z nich lub cała seria znajdzie się w papierowej wersji Foto-Kuriera - jako jedno z najlepszych wgranych do serwisu w danym miesiącu. Zobacz kto wygrał lutową rywalizację i dołącz do wybranych. ![]() TEST Fujifilm GFX100RF - kompaktowy średni format 20 marca 2025 r. koncern FUJIFILM, w rok po premierze Fujifilm X100 VI (20 lutego '24), zaprezentował średnioformatowy kompakt ze 102-milionową matrycą z wbudowanym obiektywem o ogniskowej 35 mm f/4 (odpowiednik 28 mm dla małego obrazka). Jest to średnioformatowa wersja kompaktu Fujifilm X100VI i dlatego w dalszej części, tam gdzie to będzie uzasadnione, porównujemy oba modele. Dostępny od kwietnia 2025 r. Fujifilm GFX100RF to... ![]() TEST Canon RF 14-30 mm f/4-6,3 IS STM PZ - jasny, szerokokątny, pierwszy zintegrowany power zoom serii RF - za rozsądną cenę 26 marca 2025 roku Canon zaprezentował trzy nowe produkty zaprojektowane, by zapewnić użytkownikom jeszcze doskonalsze możliwości nagrywania wideo. Są to: kompaktowy Canon PowerShot V1, bezlusterkowiec Canon EOS R50 V oraz pierwszy power zoom w ofercie Canona serii RF o symbolu RF-S 14-30 mm f/4-6,3 IS STM PZ. Ten budżetowy zoom trafił do naszej redakcji na tydzień przed premierą, dzięki czemu powstał ten test. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |