testowe Ricoh XR-X - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 11/1993![]() Ricoh XR-X to jednoobiektywowa lustrzanka małoobrazkowa z ręcznym nastawianiem ostrości i wbudowanym silnikiem do automatycznego przesuwu błony. Przeznaczony jest dla zaawansowanych fotoamatorów, którym nie jest potrzebny do pracy system autofocus. Zastosowanie rozpowszechnionego bagnetu typu K powoduje, że oferta obiektywów wymiennych jest ogromna. Do aparatu może być przyłączany z boku mały flesz o liczbie przewodniej 12, stanowiący jakby jego część.
Zastępuje on powszechnie teraz stosowaną, wbudowaną w pryzmat lampę błyskową. Do modelu tego dostępne są także dwie tylne ścianki o różnym stopniu złożoności, kilka fleszy i (ciekawostka!) - wymienny pojemnik na baterie R6 lub R3.
![]() Dzięki wbudowanemu interwalometrowi możemy regulować czas opóźnienia oraz przerwy pomiędzy zdjęciami seryjnymi w przedziale od 1 sek. do 1 godziny. Samowyzwalcz po ustawieniu na 0 sek. zmienia się w spust wyzwalany lewą ręką. Poza kodem DX Ricoh XR - X odczytuje także z kasetki liczbę klatek i np. po 36 zdjęciu cofa film automatycznie. Nie istnieje więc niebezpieczeństwo wyrwania filmu i zniszczenia migawki. Wystrój zewnętrzny i obsługa Korpus wykonany jest z ciemnoszarego tworzywa i z przodu pokryty jest gumą. Wyświetlacz LCD i wizjer zapewniają pełną informację o bieżących parametrach pracy. Pod palcami prawej ręki, wygodnie obejmującej uchwyt, mamy wyłącznik główny i akustyczny, przyciski regulacyjne, przełącznik programów oraz transportu filmu (S/C). Lewa ręka obsługuje wybór systemów pomiaru oświetlenia, pamięć pomiaru, przycisk kontroli głębii ostrości, funkcje interwalometru, czułości błony nastawianej ręcznie i korekcji ekspozycji. ![]() Tryb naświetlania: 1) Programy: P, Pa i Pd, 2) preselekcja przysłony, 3) preselekcja czasu w trzech programowanych wariantach, 4) manual (drabinka czasów w celowniku), 5) unikalny program do czystych zdjęć ekranu TV we wszystkich systemach nadawczych i monitorach komputerowych. Automatyka z preselekcją czasu Nastawiony przez użytkownika czas może być w razie potrzeby (zaistnienie odpowiednich warunków naświetleniowych) skrócony lub przedłużony. Tak więc, jeżeli czas migawki nastawiony jest np. na 250, to przy wzrastającym poziomie oświetlenia fotografowanego obiektu będzie on wybrany pomiędzy 1/250 sek. a 1/2000 sek. zgodnie z dobranym programem (wykres 2). Rzeczywisty czas migawki, jak i wynikająca z niego przysłona, będą pokazane na wyświetlaczu. Jeżeli oświetlenie danego obiektu przy całkowicie otwartej przysłonie byłoby niewystarczające przy zastosowanym czasie migawki, to w celu skorygowania wartości ekspozycji automatycznie zostanie przedłużony czas otwarcia migawki. Możliwe są trzy warianty zmian czasu ekspozycji wg nomogramów Pd, P oraz Pa, co pokazano na wykresie 2. Pomiar światła 1) Integralny z uwypukleniem środka pola (0-18 EV;ISO 100, f/1.4) 2) Punktowy (centrum kadru, 4% klatki) 3) ABLC (Auto Back Light Correction), czyli automatyczna korekcja przy wykonywaniu zdjęć pod słońce. Pomiar ten jest rewelacyjnie precyzyjny, nawet ze słońcem w kadrze. Pozostałe dane techniczne: Migawka: lamelkowa, pionowa; Zakres czasów otwarcia migawki: czasy dobierane automatycznie: 30 - 1/2000 sek.; czasy nastawiane ręcznie: 16 - 1/2000 sek.; czas „B” z możliwością nastawienia od 1 sek. do 1 godz. Informacje na wyświetlaczu LCD: nastawianie czułości błony (ręcznie lub automatycznie - kod DX), wykonywanie zdjęć pojedynczych lub seryjnych, licznik zdjęć, kontrola stanu baterii, ilość klatek na filmie, rodzaj programu i systemu naświetlenia Transport filmu: zdjęcia pojedyncze (S), seryjne (C ) z prędkością 3 kl./sek.; automatyczne naprowadzanie filmu na pierwszą klatkę; przewijanie powrotne automatyczne lub wcześniejsze przy pomocy przycisku w razie potrzeby. Zakres ISO: 12 do 6400, ustawiany automatycznie lub ręcznie. Współpraca z lampą błyskową: 1) programowana, 2) z preselekcją przysłony, 3) doświetlanie (przy zdjęciach „pod słońce”), 4) manualna. Dynamiczny pomiar światła błysku (TTL): czas synchronizacji 1/100 sek. Korekcja naświetlenia: +/- 4 EV, co 1/3 stopnia. Zasilanie: 4 ogniwa typu AA lub AAA. Wymiary: 151 x 91 x 51 mm. Masa: 510 g Uwagi końcowe Aparat pracuje stosunkowo cicho, szczególnie miękko, bez wstrząsów pracuje lustro. Zakładanie filmu jest bardzo proste i praktycznie nie ma szans aby był on źle transportowany. Trochę twardo „chodzi” spust, pomimo że jest elektroniczny. Wężyk spustowy zrobiłem sam z małego „dżeka”, przewodu elektrycznego i mikrowyłącznika. Pomiar ABLC jest znakomity, zalecany zresztą dla początkujących amatorów mających problemy z pomiarem ekspozycji. Trochę dziwne wydaje się zamocowanie obu uchwytów na pasek po jednej stronie aparatu. Witold Natali data dodania: 01-09-2010
godzina dodania: 01:26
odsłon: 8416
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() TEST Fujifilm GFX100RF - kompaktowy średni format 20 marca 2025 r. koncern FUJIFILM, w rok po premierze Fujifilm X100 VI (20 lutego '24), zaprezentował średnioformatowy kompakt ze 102-milionową matrycą z wbudowanym obiektywem o ogniskowej 35 mm f/4 (odpowiednik 28 mm dla małego obrazka). Jest to średnioformatowa wersja kompaktu Fujifilm X100VI i dlatego w dalszej części, tam gdzie to będzie uzasadnione, porównujemy oba modele. Dostępny od kwietnia 2025 r. Fujifilm GFX100RF to... ![]() TEST Canon RF 14-30 mm f/4-6,3 IS STM PZ - jasny, szerokokątny, pierwszy zintegrowany power zoom serii RF - za rozsądną cenę 26 marca 2025 roku Canon zaprezentował trzy nowe produkty zaprojektowane, by zapewnić użytkownikom jeszcze doskonalsze możliwości nagrywania wideo. Są to: kompaktowy Canon PowerShot V1, bezlusterkowiec Canon EOS R50 V oraz pierwszy power zoom w ofercie Canona serii RF o symbolu RF-S 14-30 mm f/4-6,3 IS STM PZ. Ten budżetowy zoom trafił do naszej redakcji na tydzień przed premierą, dzięki czemu powstał ten test. ![]() Sony FE 50-150 mm f/2 GM - uniwersalny, jasny telezoom - cena, dostępność i pierwsze zdjęcia 22 kwietnia 2025 r. firma Sony zaprezentowała pierwszy na świecie teleobiektyw zmiennoogniskowy o maksymalnej ogniskowej 150 mm i stałej jasności f/2 do profesjonalnego fotografowania i filmowania ślubów, sportów halowych i portretów. Jest to kolejna konstrukcja z rodziny G Master, czyli obiektyw klasy premium. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |