testowe NARCYZ - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 4/1993![]() Prawdopodobnie nikt nie myśli o Rosjanach jako o wielkich innowatorach w projektowaniu aparatów fotograficznych. Niemniej jednak, w ciągu wielu lat swjej działalności w tej dziedzinie, stworzyli oni kilka rzeczy całkowicie oryginalnych. To właśnie Rosjanie przedstawili w 1935 roku pierwszą 35-milimetrową lustrzankę jednoobiektywową Sport (rok przed niemiecką Kine Exaktą, która powszechnie uważana jest za prekursorkę kamer tego typu). W 1958 dali nam jeden z najmniejszych i najschludniej wykonanych aparatów panoramicznych. Był to FT 2 na film 35 mm. Rok 1960 przyniósł inny radziecki produkt, pierwszą, i jak się wydaje, do dzisiaj ostatnią, lustrzankę jednoobiektywową na film 16 mm.
Według raportu przedstawionego w pochodzącym sprzed trzydziestu lat "British Journal of Photography", Narcyza wypuszczono próbnie na rynek radziecki lecz się na nim nie przyjął. Prawdopodobnie było to spowodowane niską jakością dostępnych w tamtych czasach filmów 16 mm. Rosjanie postanowili zarzucić ideę takiego aparatu. Jednakże kilka sztuk trafiło za granicę i wywołało w Europie spore zainteresowanie. Dzięki temu, w roku 1965, prace nad Narcyzem zostały wznowione.
![]() W latach pięćdziesiątych i na początku sześćdziesiątych aparaty na film 16 mm cieszyły się dużą popularnością lecz format 14*17 mm nie był zbyt praktyczny. Producanci Narcyza zastosowali ramkę 14*21 mm, a więc mającą te same proporcje co klatki na filmie 35 mm. Narcyz wygląda jak mała lustrzanka na film 35 mm z tą jednak różnmicą, że pryzmat pentagonalny ma wpuszczony do wewnątrz korpusu a nie, jak ma to miejsce w większości aparatów tego typu, umieszczony w nadbudówce na górnej ściance aparatu. Pryzmat można wyjąć i wygląda na to, że w początkowych projektach kamera miała mieć wymienialne celowniki. Jak się wydaje, plany te nigdy nie zostały do końca zrealizowane, ponieważ nigdzie nie natrafiono na egzemplarz innego celownika przeznaczonego dla Narcyza. ![]() Ponadto na górnej ściance znajduje się koło nastawy czasów migawki. Aparat dysponuje czasami od 1/2 s do 1/500 s oraz B, stopniowanymi w normalny sposób. Jest tu jednak rzecz nispotykana gdzie indziej, mianowicie czas 1/30 s umieszczono pomiedzy 1/2 s a B. Obok wspomnianego koła nastawy czasów umieszczono spust migawki, dźwignię przesuwu filmu, licznik zdjęć a po przeciwnej stronie celownika, koło zwrotnego zwijania filmu oraz dwa gniazda synchronizacji z lampą błyskową, X i M. Narcyz był produkowany tylko z obiektywm standardowym ale sprzedawano go wraz ze specjalnym adapterem pozwalającym na współpracę ze wszystkimi obiektywami przeznaczonymi dla Zenita. Dzięki temu był on najwszechstronniejszym aparatem na film 16 mm. Wyposażono go też w miniaturową kasetę na film, której sposób użycia i pracy jest identyczny jak dla materiału 35 mm. Oryginalnie film nie był perforowany. Praca z Narcyzem jest zadziwiająco prosta. Celownik, posiadający regulację dopasowywującą układ optyczny zależnie od ewentualnych wad wzroku użytkownika, jest trochę zbyt ciemny jak na dzisiejsze standardy ale widoczny w nim obraz jest bardzo duży jak na tak małą kamerę. ![]() Aparat nie ma automatyki przysłony. Ostrość trzeba nastawiać przy w pełni otwartym obiektywie a dopiero przed wykonaniem zdjęcia nastawia się odpowiednią wartość przysłony. W porównaniu z innymi aparatami na film 16 mm zdjęcia wykonane Narcyzem odznaczają się bardzo dobrą jakością, która pozwala na otrzymywanie znakomitych odbitek na papierze średniego formatu. Raport zamieszczony w "British Journal of Photography" z 1960 roku, sugerował, że Narcyz mógł być prototypem aparatu przyszłości. Można zrozumieć ten pogląd jeżeli zważy się jak poważnie producenci podeszli do projektu tej kamery. Dzisiaj można już tylko teoretycznie rozpatrywać to czy film 16 mm mógł zrobić w latach sześćdziesiątych filmowi 35 mm to co ten zrobił błonom zwojowym i płaskim w latach dwudziestych. Dane techniczne: Typ: lustrzanka jednoobiektywowa, Film: 16 mm, Format: 14*21 mm, Rok powstania: 1960, Migawka: centralna (focal plane ?),Czasy: 1/2 - 1/500 s., Synchronizacja: X i M, Celownik: celownik z pryzmatem pentagonalnym lub matówkowy,Nastawianie ostrości: na matówce, Wymiary: 10*6*5 cm, Waga: 300 g, Obiektyw standardowy Typ: Industar, Ogniskowa: 35 mm, Maksymalna wartość przysłony: f/2,8, Minimalna wartość przysłony: f/16, Najmniejsza odległość od fotografowanego obiektu: 50 cm, Cena: ok. 300 funtów. Jark von Kiedrowski data dodania: 14-08-2010
godzina dodania: 13:33
odsłon: 6247
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
![]() Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy bez tajemnic - w najlepszych salonach prasowych i on line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/24 - Obiektywy - jest w najlepszych salonach prasowych oraz w naszym e-kiosku. Czy wiecie jaka jest średnia wartość obiektywu zamieszczonego w tej publikacji mieszczącej m.in. opisy ponad 110 obiektywów? Czym się różnią obiektywy do bezlusterkowców od tych do lustrzanek? Co to jest skala odwzorowania? Jaki kąt widzenia ma dany obiektyw? Co to jest bokeh i jak go kreować? Na te i wiele innych pytań znajdziecie w nim odpowiedź. ![]() Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość do A3+ (a nawet do 2 m długości) przy niskiej cenie w Pierwszy raz na temat tej drukarki pisaliśmy w wydaniu specjalnym Foto-Kuriera 2/21 w grudniu 2021 roku, ale dopiero teraz ten ciekawy model 6-cio kolorowej drukarki A3+ w systemie EcoTank trafił pod nasze redakcyjne strzechy. Dzięki temu mogliśmy go przetestować, a teraz dzielimy się z Wami naszymi spostrzeżeniami. ![]() Test Nikona Z50II - wreszcie poprawiony, z matrycą APS-C 7 listopada 2024 r., po ponad pięciu latach od premiery Nikona Z50 (10.2019 r.), Nikon zaprezentował swój najnowszy, również produkowany w Tajlandii, model bezlusterkowca o symbolu Nikon Z50II. Jest to nadal budżetowy aparat typu DX, czyli z matrycą APS-C o rozdzielczości 20,9 mln pikseli, ale wprowadzono w nim sporo dobrych modyfikacji likwidując przepaść technologiczną między modelem APS-C, a współczesnymi modelami pełnoklatkowymi tego producenta. W grudniu egzemplarz finalny trafił do naszej redakcji, a w dalszej części prezentujemy pełny test tego modelu aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |