Wydania FK: 184,
publikacje: 9685,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317542,
użytkownicy: 10122
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Acmel MD - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 12/1992
Jedną z wielu ciekawostek zaprezentowanych na targach Photokina '92 był japoński ultra-compact Acmel MD wyprodukowany przez firmę Asanuma Camera and Mechanical Laboratory (Acmel). Na jego przykładzie można ocenić jak daleko posunęła się miniaturyzacja kamer fotograficznych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich parametrów technicznych aparatu, a co się z tym wiąże, wysokiej jakości wykonywanych na nim zdjęć.
Acmel MD to aparat z celownikiem lunetkowym na nieperforowaną błonę zwojową o szerokości 9.5 mm, o formacie klatki zdjęciowej 8x11 mm. Wyposażony jest w elektroniczną migawkę o czasach otwarcia od 2 do 1/500 sek. Zakres ostrości wynosi już od 30 cm dla zbliżeń do nieskończoności. Jest on regulowany suwakiem na wierzchniej stronie korpusu, z możliwością ustawienia w trzech położeniach: 30 cm, 2 m oraz nieskończoność.
Wysokiej klasy obiektyw aparatu, Azonon 3G4E 3,5/15 umożliwia bardzo dobre odwzorowanie detali w procesie powiększania odbitek. Również użycie specjalnie opracowanego dla tego modelu, drobnoziarnistego filmu Acmel Super HG sprzyja uzyskaniu wyjątkowo dobrej jakości powiększeń. Materiał ten produkowany jest w klasie czułości ISO 100/21 oraz ISO 400/27 i podlega standardowej obróbce w procesach CN-16 i C-41. Jest on pakowany w specjalne kasetki, które po wykonaniu zdjęć wyjmuje się z aparatu bez uprzedniego przewijania powrotnego.
W bardzo jasnym wizjerze Acmela MD widoczne są: oznaczenie zbliżenia (30 cm) oraz czerwona dioda LED, której zapalenie się sygnalizuje chęć użycia przez automatykę kamery czasu dłuższego od 1/30 sek. Dla precyzyjnego ustalenia odległości zdjęciowej 30 cm służy przymocowany do korpusu łańcuszek, będący jednocześnie paskiem transportowym. Acmel MD wyposażony jest w dysk ręcznego przewijania filmu oraz mechanizm zabezpieczjący przed podwójnym naświetleniem tej samej klatki.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem problemu dotyczącego chęci używania filmów o różnych czułościach, różnych firm i rodzajów jest możliwość przycięcia dowolnego filmu 35 mm do rozmiarów odpowiadających Acmelowi MD. W tym celu firma zaprojektowała specjalne urządzenie tnące, wraz z zestawem 6 pustych kasetek do umieszczenia w każdej pociętego materiału. Z jednego filmu 36-cio klatkowego otrzymuje się w ten sposób 4 filmy formatu Acmel MD. Oczywiście operację cięcia filmu i załadowania go do kasetek należy wykonać w ciemni.
Filmy do aparatu Acmel Super HG-100, Acmel Super HG-400,
Acmel MD współpracuje ze specjalnie dla niego opracowaną, również miniaturową, automatyczną lampą błyskową Acmel MDX. Ma ona liczbę przewodnią 8 (ISO 100/m) oraz 16 (ISO 400/m). Posiada sensor CDS oraz układ samoczynnego wyłączania obwodu zasilania po odłączeniu flesza od aparatu. Powtarzalność błysku przy nowych baterich wynosi 3 sek. O gotowości lampy do pracy informuje mała zielona lampka neonowa. Wygląd lampy, aparatu oraz urządzenia do krojenia filmów 35 mm przedstawiony jest na zdjęciach.
Patrząc na ten aparat trudno powstrzymać się od stwierdzenia, że ma on wiele cech wspólnych z używanym dawniej przez agentów służb wywiadowczych wielu krajów aparatem szpiegowskim Minox. Stąd też można wnioskować o dodatkowych zastosowaniach Acmela MD.
Aparat-dane techniczne: format: 8x11 (Minox) obiektyw: Azonon 3,5/15 3G4E Tessar przysłona: f/4,8 (stała) zakres kontroli ekspozycji: EV 5-17, automatyczny czujnik z CDS ustawianie czułości: ręczne, 25, 50, 100 i 400 ISO licznik zdjęć: automatyczny (samokasujący) zasilanie: bateria litowa CR-1/3, 3V x 2 wymiary: 84 x 37 x 21 mm waga: 55 g (bez baterii)
Lampa Acmel MDX-dane techniczne: liczba przewodnia: 8 (ISO 100/m), 16 (ISO 400/m) zasilanie: bateria litowa 123A ładowanie: w ciągu 3 sek (nowe baterie) wymiary: 61 x 42 x 20 mm waga: 38 g (bez baterii).
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka.
Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami.
Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024