Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

OLYMPUS Centurion S - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 5/1999

ciąg dalszy...





Wspomniana już lampa błyskowa pracuje w trzech trybach: pełnej automatyki, w którym lampa otwierana jest w zależności od natężenia oświetlenia, trybie redukcji efektu „czerwonych oczu”, w którym seria wstępnych błysków pomaga zmniejszyć źrenice osoby fotografowanej, a tym samym uniknąć odbicia błysku dającego charakterystyczne czerwone „diabelskie ślepia”. Ostatni z dostępnych trybów to tryb doświetlania obiektów oświetlonych zbyt kontrastowo, aby mogły być wiernie oddane na filmie, lub zawierających szpecące cienie. Kontrastowe oświetlenie można skompensować także za pomocą korekty przysłony, posługując się przyciskiem, który automatycznie prześwietla klatkę o 1.5 EV w stosunku do wskazań światłomierza.

Dzięki systemowi APS można było osiągnąć wiele cech wyglądu Centuriona S, ale nie można zapominać o bezpośrednich korzyściach płynących z tego systemu. Bardzo proste jest ładowanie filmu - wystarczy włożyć kasetę i reszta dzieje się już automatycznie. Po wyczerpaniu filmu równie automatycznie następuje jego zwinięcie, ale film można zwinąć również przed zakończeniem rolki. W przeciwieństwie do formatu 35 mm, w APS-ie nie ma wystających końcówek filmu, co powoduje, że nie trzeba się martwić o ich przypadkowe wciągnięcie do kasety. Natomiast po włożeniu częściowo naświetlonego filmu do aparatu, system transportu  ustawia go automatycznie na pierwszą wolną klatkę.
Centurion S daje możliwość korzystania ze wszystkich trzech dostępnych formatów rejestracji zdjęć na błonie: szeroki (H - stosunek boków 16:9), normalny (C - 3:2) i panoramiczny (P - 3:1). Poprzez system wymiany informacji (IX - z angielska Information eXchange) możliwe jest zapisywanie danych takich, jak godzina i data zarówno na obrazie, jak i na jego odwrocie. Elementy te rejestrowane są najpierw na magnetycznym pasku na filmie, po czym mogą być drukowane na odbitkach w laboratorium. Z każdą kasetą wywołanego filmu (film wraca do kasety, gdzie jest bezpieczniejszy niż w plastikowych foliach) otrzymuje się bardzo poręczny arkusz wglądówek.

Obrazu Centuriona i Centuriona S dopełnia możliwość korekcji dioptrycznej celownika od -2 do +1 dioptrii oraz możliwość stosowania urządzenia zdalnie wyzwalającego aparat z odległości do 5 metrów.


Dane techniczne
Typ: Całkowicie automatyczna lustrzanka małoobrazkowa APS ze stałym obiektywem 25-100 mm
Film: IX240
Wielkość obrazu: 16.7 x 30.2 mm
Formaty odbitek: trzy formaty C, H, P
Obiektyw: 25-100 mm f/4.5-5.6 (średn. filtra 46 mm), 11 elementów w 10 grupach (konfiguracja 4-grupowa)
Migawka: Szczelinowa o przebiegu pionowym, czasy 4-1/2000 sek
Lampa błyskowa: synchronizacja do 1/125 sek (w trybie portretowym - w całym zakresie czasów otwarcia migawki), zasięg (z filmem negatywowym ISO 200): szeroki kąt - 0.6-6.2 m, teleobiektyw 0.6-4.9 m; tryby pracy: automatyczny, redukcja efektu „czerwonych oczu” i doświetlanie (wymuszona aktywacja)
Nastawianie ostrości: system detekcyjno-fazowy z blokadą zogniskowania, wspomagany światłem ciągłym (do 5 m)
Zasięg ogniskowania: 0.6 m do (, (1 m - ( w trybie nocnym i krajobrazowym)
Celownik: powiększenie - 0,87x (przy 50 mm), widok formatów ramek APS
Korekcja dioptryczna: -2 do +1 dioptrii
Pomiar światła: oparty na zasadzie „logiki rozmytej”, centralno-integralny, punktowy
Tryby naświetlania: tryb „akcja-stop”, portretowy, zdjęć nocnych, krajobrazowy
Kompensacja ekspozycji: +1.5 EV
Zakres czułości filmu: ISO 25 - 3200
Samowyzwalacz: 12 sek
Zasilanie: 2 x 3V (CR123A lub DL123A)
Wymiary: 118 (szer.) x 83 (wys.) x 111 (głeb.) mm


 
data dodania: 21-07-2012
 
godzina dodania: 01:01
 
odsłon: 7635
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 16-30 mm f/2,8 Di III VXD G2 – zoom nowej generacji do Sony i Nikona – dostępność i cena
fotografia
Fujifilm X half - kompakt cyfrowy z analogową duszą - cena i dostępność
fotografia
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
fotografia
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - uniwersalny, jasny telezoom - cena, dostępność i pierwsze zdjęcia
fotografia
Lexar ARMOR Gold - wodoodporne i super wydajne karty w złotej odsłonie - cena i dostępność
fotografia
Canon PowerShot V1 i Canon EOS R50 V – nowe aparaty oraz 2 nowe obiektywy - cena i dostępność
fotografia
FUJIFILM GFX100RF – średnioformatowy kompakt ze 102-milionową matrycą - dostępność i cena
fotografia
Sigma 300-600 mm f/4 DG OS | Sports – pierwszy na świecie zoom ze światłem f/4 i ogniskowej 600 mm
fotografia
Pierwsze kamery filmowe RED z serii Z cinema: RED V-RAPTOR [X] Z Mount oraz RED KOMODO-X Z Mount
fotografia
Canon RF 70-200 mm f/2,8L IS USM Z – kolejne obiektywy do sytemu R - cena i dostępność
fotografia
Fujinon XF 500 mm f/5,6 R LM OIS WR - nowy obiektyw do matryc APS-C - cena i dostępność
fotografia
Fujifilm instax WIDE 400 – do natychmiastowych zdjęć grupowych – cena i dostępność


Zdjęcie miesiąca
Lipiec 2025
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.114) / 0.098

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   

Serwis Foto-Kurier.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania znajdziesz w Polityce cookies