testowe Nikon F100 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 3/1999![]() ciąg dalszy...Dość złożony system pomiarowy otrzymał nazwę „3D Multi Sensor Fill-In Flash”, a działa on następująco: Po lekkim wciśnięciu spustu migawki 10-cio polowa matryca pomiaru światła ciągłego dokonuje pomiaru oświetlenia zastanego. Po mocniejszym wciśnięciu spustu podnosi się lustro i lampa błyskowa emituje serię szybkich, niezwykle słabych błysków - do 16-tu, w zależności od odległości obiektów. Po odbiciu od obiektów w kadrze są one rejestrowane przez pięciopolową matrycę światła błyskowego, jasność każdego pola zostanie oddzielnie oceniona i porównana z pozostałymi polami. Teraz następuje obliczenie ilości energii, jaka powinna (teoretycznie) zapewnić prawidłową ekspozycję, możliwa jest także korekcja mocy błysku, automatycznie wprowadzona przez komputer. O tym, które z pól będą odpowiedzialne za pomiar właściwego błysku decyduje procesor aparatu uwzględniając jeszcze przy tym odległość obiektu i jego położenie w kadrze. O położeniu i odległości obiektu/obiektów informuje moduł Multi-CAM 1300. Dopiero w tym momencie otwiera się migawka i rozpoczyna się ekspozycja światłem błyskowym mierzonym przez wcześniej wybrane pola matrycy. Tak złożony pomiar światła gwarantuje poprawną ekspozycję nawet w sytuacjach, gdy szczególnie ciemne albo daleko ustawione tło, lub powierzchnia dobrze odbijająca światło mogłyby zwykłe systemy pomiaru TTL błysku wprowadzić w błąd. Zastosowanie innego obiektywu niż z serii „AF-D” lub wcześniejszej lampy niż SB-25 mają swoje konsekwencje w uproszczeniu całej procedury pomiarowej. Z lampami SB-25/26/28 możliwa jest też synchronizacja z krótkimi czasami otwarcia migawki - w trybie FP aż do 1/4000s. Korpus pozwala na standardowe już opcje synchronizacji z długimi czasami otwarcia migawki - „SLOW” oraz na synchronizację przed zamknięciem migawki - „REAR”. Redukcja czerwonych oczu wykonywana jest światłem ciągłym z lampami SB-26/28. Wizjer Nikona F100 pokazuje aż 96% kadru i choć jest on niewymienny, wyposażono go w wymienne (od strony lustra) matówki - tylko typy „B” i „E”. Zwracam uwagę na tą wartość - 96% to znacznie więcej niż pokazywały dotychczas wszystkie poprzednie amatorskie Nikony - zwykle było to 93 lub 92%. Oznacza to, że wizjer Nikona F100 „kadruje” po bokach 0,4 mm, a z góry i z dołu po 0,25 mm. Można więc przyjąć, że widzimy pełen kadr. Możliwa jest również korekcja wady wzroku w przedziale -3/+1 dioptrii. Dziwi mnie, że w wizjer nie wbudowano zamykanej zasłonki; obie „F90tki” posiadają ją przecież. Również w samym wizjerze sporo się zmieniło. Aktywne pole AF wskazywane jest na czerwono, a nie na czarno, jak to było w F5. W sytuacji, gdy w wizjerze jest ciemno, lub dużo się dzieje, może być to spore ułatwienie. Wskazywanie aktywnego pola AF na czerwono to stary patent Canona, w F100 zapala się jednak nie cały obwód pola, a jedynie klamry je obejmujące. Tak czy owak, jest to bez wątpienia lepsze rozwiązanie niż w F5. Dzięki temu można było zrezygnować z umieszczonych w F5 poza kadrem diód, które dodatkowo wskazywały aktywne pole (w F5 są one tak czy owak potrzebne przy pracy z innymi matówkami niż EC-B). Umieszczony pod kadrem Nikona F100 wyświetlacz podaje zielone cyfry na czarnym tle. Znalazły się tam wskaźniki ostrości, sposób pomiaru światła, czas migawki i przysłona (wraz z symbolami blokad), waga świetlna, symbol korekcji ekspozycji, licznik zdjęć (zamiennie z wartością korekcji) i symbol gotowości do błysku. „Piorunek” ten informuje również fotografującego, że matryca zaleca użycie lampy błyskowej - F5 tego nie robił.
Dla mnie osobiście ogromną stratą jest brak okienka ADR pokazującego przysłonę bezpośrednio z pierścienia obiektywu - cóż: żaden amatorski Nikon AF nie pokazywał przysłony z obiektywami bez CPU - niech żyje Nikon FM i jemu podobne - chciałoby się powiedzieć. Nowo zaprojektowany wyświetlacz zewnętrzny podaje w przejrzysty sposób tryb sterowania ekspozycją, czas migawki i przysłonę, sposób synchronizacji błysku, licznik zdjęć, wartość korekcji ekspozycji, aktywne pole AF i wagę świetlną. Czas migawki z przedziału od 30 s do 1/8000 s może być wybierany z krokiem 1/3, 1/2 lub 1 EV - pozwala na to Custom. W zależności od wybranego kroku zmienia się odpowiednio zakres wagi świetlnej: przy kroku 1/3 EV ma ona rozpiętość 2 EV, przy kroku 1/2 i 1 - 3 EV. Rozwiązanie równie proste, jak genialne. Zastosowanie najnowszych technologii spowodowało, że powstał korpus równie nowoczesny co F5, stosunkowo tani, ale i nieco mniej uniwersalny. Nikon F100 mimo wszystko był to aparat o zdecydowanie większych możliwościach niż model F90x.
Ustawianie ostrości: Automatyczne i ręczne z elektronicznym dalmierzem. Priorytet ostrości i priorytet wyzwolenia. Blokada ostrości AF-L i Lock-On™
Dobiegaczka: Włącza się zawsze automatycznie p wykryciu ruchu obiektu.
Zakres pomiaru modułu Multi-CAM 1300: od -1 do 19 EV
Przsuw filmu: W obie stromy elektryczny, 4,5 kl./s (z MB-15 5 kl./s), opcja przesuwu i zwijania cichego.
Pomiar światła ciągłego: 10-cio polowa matryca - pomiar matrycowy, z uwypukleniem środka i punktowy
Pomiar światła błyskowego: 5-cio polowa matryca.
Sterowanie ekspozycją: Manual, Automatyka czasu, Automatyka przysłony, Program (z możliwością przesuwania pary czas/przysłona)
Migawka: Sterowana elektronicznie migawka szczelinowa o pionowym przebiegu szczeliny. Czasy od 30 s do1/8000 s sterowane z krokiem co 1/3, 1/2 lub 1 EV. Synchronizacja błysku do 1/250 s
Korekcja ekspozycji: +/-5 EV co 1/3 EV, możliwe szybkie wprowadzanie korekcji kołem nastawczym.
Wizjer: Wbudowany na stałe, pokazujący 96% kadru, możliwość wymiany matówek, wbudowana korekcja wady wzroku, wyświetlacz LCD pod kadrem informujący o parametrach ekspozycji.
Czułość filmu: Ustawiana ręcznie od ISO 6 do ISO 6400 lub kodem DX ( 25 - 5000 ISO)
Kontrola głębi ostrości: możliwa w każdym trybie ekspozycji poprzez wciśnięcie przycisku.
Wielokrotna ekspozycja: możliwa.
Funkcje Custom: 22 wbudowane w aparat.
data dodania: 07-07-2012
godzina dodania: 22:32
odsłon: 25740
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 4/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwage skupili między innymi na serii zdjęć, której autorem jest Łukasz Gurdak, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie.
![]() Samsung The Freestyle Gen. 2 - idealny na majówkę i inne czerwcowe wypady Ultrakompaktowy projektor Samsung The Freestyle Gen. 2 umożliwia wygodne oglądanie ulubionych zdjęć, meczy, filmów i seriali na dużym ekranie w dowolnym miejscu, bez względu na to, gdzie się aktualnie znajdujemy. Dlatego to doskonały wybór na majówkę, jak i nadchodzące wakacyjne wyjazdy. Do 29 czerwca br. można go kupić w specjalnej promocji Samsung „The Freestyle w ramach której otrzymamy dedykowany powerbank o wartości prawie 800 zł. ![]() TEST Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD - kultowe zbliżenie 26 września 2024 r. zadebiutował nowy Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw makro przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Obiektyw ma charakteryzować się wysoką jakością obrazu i ma skalę odwzorowania 1:1, a zatem powinien idealnie sprawdzić się w fotografii zbliżeniowej i portretowej. Pod koniec listopada zawitał do naszej redakcji, dzięki czemu mogliśmy przyjrzeć mu się nieco bliżej. Do testu wykorzystaliśmy aparaty Sony A7 III oraz Sony A7C R. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |