testowe Digiskoping część I - pełna wersja artykułu z Foto Kuriera 01/2008![]() ciąg dalszy...
Wnioski z fotografowania są następujące: wobec bardzo długiej
ogniskowej maksymalna stabilizacja lunety i aparatu fotograficznego
jest niezbędnym warunkiem udanych zdjęć. Po ręcznym ustawieniu ostrości
(bardzo mała, wręcz papierowa głębia ostrości – sięgająca kilkunastu
cm) zdjęcia wykonujemy wyłącznie elektronicznym wężykiem spustowym.
Wyklucza to więc fotografowanie obiektów w ruchu – bowiem nawet
minimalne drgnięcie lunety daje rozmazany obraz (przy kącie widzenia
1,5°). Zdjęcia testowe tablic informacyjnych po drugiej strony ulicy
wykonałem z odległości ok. 75 m. Zdjęcie poglądowe z tego samego
miejsca wykonałem Nikonem F-5 z obiektywem 60 mm na filmie Fuji X-Tra
400.
![]() Ecotone SP-80 + foto adapter + Nikon D80
![]() Ecotone SP-100 + foto adapter + Nikon D80
![]() Kowa TSN-821 + foto adapter + Nikon D80 Wnioski z fotografowania tablic testowych: we wszystkich przypadkach uwidacznia się aberracja chromatyczna w postaci fioletowych obwódek szczegółów obrazu, znacznie nasilona na obrzeżach kadru. W tych miejscach też wyraźnie maleje ostrość i spada kontrast. Środek kadru jest jednak bez zarzutu, dając czytelny i dość ostry obraz dla motywów umieszczonych w centrum. Ponieważ fotografując odległe obiekty umieszczamy je z reguły centralnie, lunety praktycznie spełniają swe zadanie do celów fotograficznych przy znacznych długościach ogniskowych.
![]() Sposób obciążania zestawów do zdjęć (worek waży 7 kg) Ecotone SP-100 + foto adapter + Nikon D80
Do testu w terenie pożyczyłem od znajomego ornitologa-amatora
lunetę Ecotone SP-80 (ze szkłami fluorytowymi). Dla porównania,
równolegle fotografowałem z tego samego miejsca Nikonem F-5 + obiektyw
Nikkor 200 mm f/4 na filmie Fuji X-Tra 400.
![]() Nikon D80; f=500 mm; f/6,7; t=1/800 s; ISO 400
data dodania: 17-10-2009
godzina dodania: 14:37
odsłon: 25893
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |