Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Canon EOS 300 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 5/1999

ciąg dalszy...

Naświetlanie
Wśród trybów naświetlania Canon utrzymał dobry standard: inteligentny program (z możliwością dobierania par przysłona-czas), preselekcja przysłony, preselekcja czasu, automatyka głębi ostrości i tryb ręczny. Oprócz tego, na tradycyjnym kole nastawczym, jest też program pełnej automatyki, czyli „aparat myśli za mnie” oraz pięć programów tematycznych: portret, pejzaż, zbliżenia, sport i zdjęcia nocne.
EOS 300 otrzymał natomiast szereg możliwości korygowania automatycznie lub półautomatycznie ustawionych parametrów naświetlania. Jest tu automatyczna korekcja ekspozycji w zakresie +/-2 EV z krokiem 1/2 EV, jest autobracketing wykonujący trzy zdjęcia (jedno jest naświetlone według wskazań automatyki, drugie jest niedoświetlone, a trzecie prześwietlone o zadaną wartość EV). Autobracketing można wykorzystywać także razem z samowyzwalaczem. Trzecią z możliwości korygowania ekspozycji jest blokada (pamięć) jej parametrów.




Lampa błyskowa
Na oddzielną uwagę zasługują rozwiązania związane z lampą błyskową. Lampa wbudowana ma liczbę przewodnią 12 i kąt rozsyłu światła odpowiadający obiektywowi 28 mm. Sterowana jest pomiarem przez obiektyw przy pomocy trójstrefowego pomiaru światła sprzężonego ze wszystkimi siedmioma czujnikami AF. System ten staje się jednak naprawdę imponujący, jeśli do aparatu zamontować jedną z nowych lamp Canona z serii EX. Nie dość że pomiar światła dokonywany jest, jak przy lampie wbudowanej, z płaszczyzny filmu, to  wykorzystywany jest także cały 35-polowy czujnik, a czas synchronizacji, normalnie wynoszący 1/90 sek, rozciąga się na całe spektrum czasów otwarcia migawki!


Migawka i inne elementy aparatu
Migawka aparatu ma zakres czasów otwarcia od 30 do 1/2000 sek. Są one wybierane  płynnie we wszystkich trybach oprócz ręcznego i preselekcji czasu, gdzie wybór jest stopniowy - co 1/2 EV. Warto wspomnieć o innym di dotychczas akcesorium dedykowanym do Canona EOS 300 - zasobniku na baterie BP-200, wykorzystującym ogniwa alkaliczne, NiCd lub NiMH w postaci popularnych „paluszków” (AA). Zasobnik stanowi jednocześnie uchwyt pionowy z wbudowanym spustem migawki, co zwiększa wygodę użycia aparatu i nadaje mu cechy profesjonalne. Na koniec warto też wspomnieć o wyjątkowo małej masie aparatu, niższej niż u najmniejszej dotąd Minolty 505si (korpus waży tylko 335 g).

Podsumowanie
Wielokrotnie pojawiało się na łamach FOTO-KURIERA  stwierdzenie, że jakaś nowa konstrukcja ma rozwiązania, jakich jeszcze kilka lat wcześniej nie powstydziłby się aparat znacznie wyższej klasy. Jest ono wyjątkowo trafne w stosunku do nowego Canona, którego systemy automatyczego nastawiania ostrości, a zwłaszcza pomiaru światła, są wyraźnie lepsze od systemów osławionego, półprofesjonalnego EOSa 5. „Trzysetka” potwierdzała, że w kategorii podstawowych lustrzanek z autofokusem zachodziła prawdziwa rewolucja. Aparaty stawały się coraz mniejsze, lżejsze i łatwiejsze w użyciu, jednak stopień ich wyrafinowania technicznego zamiast maleć - gwałtownie się zwiększal.

Dane techniczne:

Typ: Lustrzanka małoobrazkowa z automatycznym nastawianiem ostrości,  wbudowaną lampą błyskową i automatycznym przesuwem filmu
Mocowanie obiektywu: bagnet EF
Celownik: pole widzenia 90%, powiększenie 0,7x (obiektyw 50 mm ustawiony na (); -1 dioptrii;
Ustawianie ostrości: TTL-SIR (Secondary Image Registration), siedem czujników opartych na układzie CMOS; tryby pracy: pojedynczy, ciągły (śledzący) i ręczny; czułość: 1.5-18 EV (ISO 100); oświetlenie wspomagające: zasięg 4 m
Pomiar światła: poprzez czujnik 35-polowy, tryby pomiaru: wielostrefowy , selektywny (9,5% kadru), centralno-integralny (przy ręcznym trybie naświetlania); czułość: 2-20 EV (obiektyw 50 mm f/1.4, ISO 100)
Tryby naświetlania: inteligentny program (ze zmianą par wartości przysłona-czas), preselekcja czasu, preselekcja przysłony, automatyka głębi ostrości, ręczny; pełna automatyka, tryby tematyczne - portret, krajobraz, zbliżenie, sport, zdjęcia nocne; wielokrotne naświetlanie (do 9 ekspozycji na jednej klatce); czułość: 2-20 EV (obiektyw 50 mm f/1.4, ISO 100)
Korekcja naświetlania: automatyczna korekcja parametrów naświetlania +/-2 EV co 1/2 EV, autobracketing +/-2 EV, blokada parametrów naświetlania
Migawka: szczelinowa o przebiegu pionowym, sterowana elektronicznie; zakres czasów: 30-1/2000 sek, wybierane płynnie we wszystkich trybach oprócz ręcznego i preselekcji czasu, gdzie wybieranie jest co 1/2 stopnia
Wbudowana lampa błyskowa: liczba przewodnia 12 (ISO 100), pomiar TTL z płaszczyzny filmu, czas synchronizacji 1/90 sek; możliwość współpracy z lampą zewnętrzną; przy lampach serii EX synchronizacja ze wszystkimi czasami i pomiar przez czujnik  35-polowy
Samowyzwalacz: elektroniczny ,10 sek
Czułość filmu: DX ISO 25-5000, ręcznie ISO 6-6400, co 1/3 stopnia
Przesuw filmu: maksymalna szybkość 1.5 kl./s
Zasilanie: 1x CR2025
Wymiary: (szer. x wys. x głęb.): 140 x 90 x 58.5 mm
Masa: 335 g (korpus; baterie: +32 g)


 
data dodania: 15-07-2012
 
godzina dodania: 02:05
 
odsłon: 61478
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

29-07-2018 15:33
W artykule jest błąd na temat zasilania w tym aparacie. Cytuję "Dane techniczne: (...) Zasilanie: 1x CR2025" Dla wiadomości piszącego ten artykuł, bateria CR2025 to płaska bateria 3V, a prawda jest taka że w tym aparacie zasilanie stanowią DWIE baterie 3V CR-2. Proszę o poprawę artykułu bo wprowadza w błąd.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Canon PowerShot V1 i Canon EOS R50 V – nowe aparaty oraz 2 nowe obiektywy - cena i dostępność
fotografia
FUJIFILM GFX100RF – średnioformatowy kompakt ze 102-milionową matrycą - dostępność i cena
fotografia
Sigma 300-600 mm f/4 DG OS | Sports – pierwszy na świecie zoom ze światłem f/4 i ogniskowej 600 mm
fotografia
Pierwsze kamery filmowe RED z serii Z cinema: RED V-RAPTOR [X] Z Mount oraz RED KOMODO-X Z Mount
fotografia
Canon RF 70-200 mm f/2,8L IS USM Z – kolejne obiektywy do sytemu R - cena i dostępność
fotografia
Fujinon XF 500 mm f/5,6 R LM OIS WR - nowy obiektyw do matryc APS-C - cena i dostępność
fotografia
Fujifilm instax WIDE 400 – do natychmiastowych zdjęć grupowych – cena i dostępność
fotografia
Kultowy obiektyw makro Tamron 90 mm powraca - do Sony i Nikona - cena i dostępność
fotografia
Nikon wprowadza nowe tabele LUT dla formatu N-LOG - efekty współpracy z firmą RED
fotografia
Samyang Remaster Slim - pierwszy na świecie modułowy obiektyw AF z mocowaniem Sony E
fotografia
Sigma 28-105 mm f/2,8 DG DN | Art – uniwersalny zoom, ze stałą jasnością - dostępność i cena
fotografia
Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
fotografia
Projektor BenQ GP100 - przenośny bezprzewodowy, przekątna obrazu do 120" - cena i dostępność
fotografia
Canon EOS C400 pierwsza kamera z mocowaniem RF i obiektywem CN7x17 KAS T - cena i dostępność
fotografia
Sigma 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary - pierwszy zoom z mocowaniem Canon RF - cena i dostępność


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2025
zdjęcie miesiąca
© fot. MAREK SAS
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.115) / 0.101

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |