testowe Canon EOS 300 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 5/1999![]() ciąg dalszy...
Naświetlanie
Wśród trybów naświetlania Canon utrzymał dobry standard: inteligentny program (z możliwością dobierania par przysłona-czas), preselekcja przysłony, preselekcja czasu, automatyka głębi ostrości i tryb ręczny. Oprócz tego, na tradycyjnym kole nastawczym, jest też program pełnej automatyki, czyli „aparat myśli za mnie” oraz pięć programów tematycznych: portret, pejzaż, zbliżenia, sport i zdjęcia nocne. EOS 300 otrzymał natomiast szereg możliwości korygowania automatycznie lub półautomatycznie ustawionych parametrów naświetlania. Jest tu automatyczna korekcja ekspozycji w zakresie +/-2 EV z krokiem 1/2 EV, jest autobracketing wykonujący trzy zdjęcia (jedno jest naświetlone według wskazań automatyki, drugie jest niedoświetlone, a trzecie prześwietlone o zadaną wartość EV). Autobracketing można wykorzystywać także razem z samowyzwalaczem. Trzecią z możliwości korygowania ekspozycji jest blokada (pamięć) jej parametrów. ![]() Lampa błyskowa Na oddzielną uwagę zasługują rozwiązania związane z lampą błyskową. Lampa wbudowana ma liczbę przewodnią 12 i kąt rozsyłu światła odpowiadający obiektywowi 28 mm. Sterowana jest pomiarem przez obiektyw przy pomocy trójstrefowego pomiaru światła sprzężonego ze wszystkimi siedmioma czujnikami AF. System ten staje się jednak naprawdę imponujący, jeśli do aparatu zamontować jedną z nowych lamp Canona z serii EX. Nie dość że pomiar światła dokonywany jest, jak przy lampie wbudowanej, z płaszczyzny filmu, to wykorzystywany jest także cały 35-polowy czujnik, a czas synchronizacji, normalnie wynoszący 1/90 sek, rozciąga się na całe spektrum czasów otwarcia migawki! Migawka i inne elementy aparatu Migawka aparatu ma zakres czasów otwarcia od 30 do 1/2000 sek. Są one wybierane płynnie we wszystkich trybach oprócz ręcznego i preselekcji czasu, gdzie wybór jest stopniowy - co 1/2 EV. Warto wspomnieć o innym di dotychczas akcesorium dedykowanym do Canona EOS 300 - zasobniku na baterie BP-200, wykorzystującym ogniwa alkaliczne, NiCd lub NiMH w postaci popularnych „paluszków” (AA). Zasobnik stanowi jednocześnie uchwyt pionowy z wbudowanym spustem migawki, co zwiększa wygodę użycia aparatu i nadaje mu cechy profesjonalne. Na koniec warto też wspomnieć o wyjątkowo małej masie aparatu, niższej niż u najmniejszej dotąd Minolty 505si (korpus waży tylko 335 g). Podsumowanie Wielokrotnie pojawiało się na łamach FOTO-KURIERA stwierdzenie, że jakaś nowa konstrukcja ma rozwiązania, jakich jeszcze kilka lat wcześniej nie powstydziłby się aparat znacznie wyższej klasy. Jest ono wyjątkowo trafne w stosunku do nowego Canona, którego systemy automatyczego nastawiania ostrości, a zwłaszcza pomiaru światła, są wyraźnie lepsze od systemów osławionego, półprofesjonalnego EOSa 5. „Trzysetka” potwierdzała, że w kategorii podstawowych lustrzanek z autofokusem zachodziła prawdziwa rewolucja. Aparaty stawały się coraz mniejsze, lżejsze i łatwiejsze w użyciu, jednak stopień ich wyrafinowania technicznego zamiast maleć - gwałtownie się zwiększal. Dane techniczne: Typ: Lustrzanka małoobrazkowa z automatycznym nastawianiem ostrości, wbudowaną lampą błyskową i automatycznym przesuwem filmu Mocowanie obiektywu: bagnet EF Celownik: pole widzenia 90%, powiększenie 0,7x (obiektyw 50 mm ustawiony na (); -1 dioptrii; Ustawianie ostrości: TTL-SIR (Secondary Image Registration), siedem czujników opartych na układzie CMOS; tryby pracy: pojedynczy, ciągły (śledzący) i ręczny; czułość: 1.5-18 EV (ISO 100); oświetlenie wspomagające: zasięg 4 m Pomiar światła: poprzez czujnik 35-polowy, tryby pomiaru: wielostrefowy , selektywny (9,5% kadru), centralno-integralny (przy ręcznym trybie naświetlania); czułość: 2-20 EV (obiektyw 50 mm f/1.4, ISO 100) Tryby naświetlania: inteligentny program (ze zmianą par wartości przysłona-czas), preselekcja czasu, preselekcja przysłony, automatyka głębi ostrości, ręczny; pełna automatyka, tryby tematyczne - portret, krajobraz, zbliżenie, sport, zdjęcia nocne; wielokrotne naświetlanie (do 9 ekspozycji na jednej klatce); czułość: 2-20 EV (obiektyw 50 mm f/1.4, ISO 100) Korekcja naświetlania: automatyczna korekcja parametrów naświetlania +/-2 EV co 1/2 EV, autobracketing +/-2 EV, blokada parametrów naświetlania Migawka: szczelinowa o przebiegu pionowym, sterowana elektronicznie; zakres czasów: 30-1/2000 sek, wybierane płynnie we wszystkich trybach oprócz ręcznego i preselekcji czasu, gdzie wybieranie jest co 1/2 stopnia Wbudowana lampa błyskowa: liczba przewodnia 12 (ISO 100), pomiar TTL z płaszczyzny filmu, czas synchronizacji 1/90 sek; możliwość współpracy z lampą zewnętrzną; przy lampach serii EX synchronizacja ze wszystkimi czasami i pomiar przez czujnik 35-polowy Samowyzwalacz: elektroniczny ,10 sek Czułość filmu: DX ISO 25-5000, ręcznie ISO 6-6400, co 1/3 stopnia Przesuw filmu: maksymalna szybkość 1.5 kl./s Zasilanie: 1x CR2025 Wymiary: (szer. x wys. x głęb.): 140 x 90 x 58.5 mm Masa: 335 g (korpus; baterie: +32 g) data dodania: 15-07-2012
godzina dodania: 02:05
odsłon: 61478
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco W artykule jest błąd na temat zasilania w tym aparacie. Cytuję "Dane techniczne: (...) Zasilanie: 1x CR2025"
Dla wiadomości piszącego ten artykuł, bateria CR2025 to płaska bateria 3V, a prawda jest taka że w tym aparacie zasilanie stanowią DWIE baterie 3V CR-2. Proszę o poprawę artykułu bo wprowadza w błąd.
Zobacz także:![]() Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |