testowe Canon EOS 3 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11 i 12/1998![]() ciąg dalszy...Migawka W Canonie EOS 3 zastosowano zupełnie nowe rozwiązanie w zakresie budowy i pracy migawki. Jej napęd stanowi obracający się magnes, a zasada pracy przypomina silnik elektryczny. Poszczególne elementy magnetyczne nie stykają się ze sobą - eliminuje to problemy przylegania (smary, kurz) i zwiększa trwałość konstrukcji. Migawka zużywa znacznie mniej energii od tradycyjnych, gdyż nie wymaga każdorazowego naciągania; nie potrzebuje również energii do utrzymywania drugiej zasłonki w otwartej pozycji. Tak więc konsumpcja energii podczas naświetlań przy czasach "B" ograniczona jest jedynie do tej, którą pochłania wyświetlacz LCD! Canon mówi, że zamiast korygować odchyłki w pracy migawki (wyraźna aluzja do systemu zastosowanego w Nikonie F5) jego konstrukcja w ogóle eliminuje ich przyczyny - wygląda więc na to, że powinna pracować idealnie! Przewidziano ją na 100.000 cykli, co odpowiada 2.777 rolkom filmów 36-klatkowych. Migawka z obracającym się magnesem realizuje czasy otwarcia od 30 sek do 1/8000 sek, z czasem synchronizacji 1/200 sek (identycznie jak w EOSie 5). Tryby pracy aparatu Canon EOS 3 pracuje w 8 trybach zdjęciowych: automatyce zaprogramowanej z możliwością zmiany parametrów ekspozycji, preselekcji czasu i przysłony, automatyce głębi ostrości, trybie ręcznym, przy czasie "B" oraz we wspomnianych w poprzednim odcinku automatykach lampy błyskowej - E-TTL i A-TTL/TTL. Tak jak błyskowe, oświetlenie zastane podlega zapamiętaniu, korekcji ekspozycji i 3-klatkowemu autobracketingowi (ten sam zakres i krok). Dostępna jest wielokrotna ekspozycja - maksymalnie 9 naświetleń, oraz 18 indywidualnych funkcji użytkownika - wśród nich możliwość zablokowania lustra w górnym położeniu oraz synchronizacja na drugą zasłonkę migawki. Informacje w celowniku Obok możliwości odliczania zdjęć (od 0 do 36) w obu kierunkach - w celowniku pojawiły się jeszcze inne nowe informacje: o uruchomieniu autofokusa sterowanego ruchem gałki ocznej, korzystaniu z trybu synchronizacji z najkrótszymi czasami otwarcia migawki oraz o aktualnym poziomie naświetlania lampą błyskową (na "drabince" - podobnie jak w T90) - ustawiona korekcja ekspozycji światła błyskowego, jego autobracketing i pamięć pomiaru. Dużą zaletą EOSa 3 jest podświetlany zewnętrzny ekran LCD (brak takiej iluminacji był dokuczliwy dla użytkowników EOSa 5). Osprzęt Do pozostałych urządzeń osprzętowych wprowadzonych wraz z Canonem EOS 3 należy m.in. Speedlite Transmitter ST-E2. Zakładany w sanki aparatu, służy do bezprzewodowego sterowania lampami błyskowymi Canon Speedlite 550EX w systemie E-TTL (w jednym z czterech kanałów kontrola do dwóch grup fleszy z dobieranym stosunkiem błysku pomiędzy jedną a drugą grupą). W słabych warunkach oświetleniowych urządzenie emituje wzór podczerwieni powiązany z 45 punktami AF Canona EOS 3. Kolejne akcesoria to: bezprzewodowy wyzwalacz migawki z odległości do 100 m - Wireless Controller LC-4; przewodowy stoper Timer Remote Controller TC-80N3 - wyposażony w kabel 80 cm, samowyzwalacz, interwalometr, stoper długich naświetleń (od 1 sek do 99 godz.) oraz nastawienie ilości zdjęć; opcjonalna ścianka tylna wyposażona w datownik - Date Back DB-E2. Dostępny jest także dedykowany wężyk spustowy Remote Switch RS-80N3 o długości 80 cm, przedłużacz Extension Cord ET-1000N3 o długości 10 m (do podłączenia i przedłużenia zasięgu obydwu wymienionych akcesoriów przewodowych), oraz adapter Remote Switch Adapter RA-N3 umożliwiający podłączanie do EOSa 3 starszych urządzeń osprzętowych, jak np. bezprzewodowy wyzwalacz migawki Wireless Controller LC-3 czy wężyk spustowy Remote Switch RS-60T3. Canon EOS 3 jest kompatybilny z 9 matówkami serii EC Canona EOS 1N i na każdej z nich może wyświetlić dowolny z 45 aktywnych punktów AF. Cieszący drobiazg Przy okazji Canon opracował także okular celownika, który nie zaparowywuje w wyniku zmian wilgotności powietrza i temperatury. Pokryta cienką warstwą dwóch polimerów (organicznego i nieorganicznego) soczewka nie obniża jakości optycznej obserwowanego obrazu. Anti-Fog Eyepiece dostępna jest do Canona EOS 3 oraz EOS 1 i 1N - symbol EC, oraz do Canona EOS 5 - symbol Ed. Czy EOS-3 ma wady? Krótka odpowiedź brzmi: to zależy, dla kogo. Canon EOS-3 ma mocną, profesjonalną konstrukcję i wysoki poziom zabezpieczeń przed niekorzystnymi warunkami użytkowania, ale mimo to producent określa go mianem aparatu półprofesjonalnego. Dlaczego? Podstawowe powody to: * Brak pełnego pola widzenia w celowniku - jedynie 97% (nieco lepiej niż EOS 5 - 92% pionowo i 94% poziomo). * Stosunkowo długi najkrótszy czas tradycyjnej synchronizacji z lampą błyskową - "tylko" 1/200 sek (tak jak w EOSie 5; pamiętajmy, że przy krótszych czasach synchronizacji i tzw. błysku ciągłym spada znacznie liczba przewodnia lampy błyskowej, więc technika ta nie może w pełni zastąpić tradycyjnej synchronizacji). Inne minusy to: * Nadal zbyt niski próg czułości krzyżowych czujników AF - pomimo stosunkowo dużej liczby (7) ich działania nie da się w pełni wykorzystać z każdym obiektywem Canon EF (np. w Nikonie F5 czujniki krzyżowe pracują już od otworu względnego f/5.6 - pozwalają więc na pracę beż żadnych ograniczeń z każdym obiektywem Nikkor AF). * Brak w celowniku symbolu trybu ekspozycji, trybu pomiaru oświetlenia oraz potwierdzenia poprawnego naświetlenia błyskiem - tak jak w EOSie 5. * Pozostawienie z prawej strony pryzmatu (jak w EOSie 1N) niewygodnej klapki, kryjącej pod sobą kilka przycisków funkcyjnych. Natomiast utrzymanie 3-strefowego czujnika pomiaru światła błyskowego w trybach A-TTL/TTL można zrozumieć, gdyż Canon do doskonałości naświetlania błyskiem najwyraźniej idzie inną niż Nikon drogą. Zamiast korzystania z wielopolowej matrycy błysku proponuje swój system E-TTL. Dane techniczne: Typ aparatu: lustrzanka 35 mm z automatycznym nastawianiem ostrości, automatycznym doborem parametrów ekspozycji i wbudowanym motorem Mocowanie obiektywowe: Canon EF Celownik: pryzmatyczny z wysokim punktem ocznym - odległość źrenicy: 20 mm; pokrywa w pionie i poziomie 97% pola rejestrowanego obrazu; powiększenie: 0.72x (standardowa soczewka -1 dioptria i obiektyw 50 mm nastawiony na nieskończoność); 9 typów wymiennych matówek, standardowa: Ec-N Lustro: samopowrotne, półprzepuszczalne - stosunek ilości światła przepuszczonego do odbitego: 37:63; brak winietowania przy obiektywie EF 1200 mm f/5.6 i krótszych Kontrola głębi ostrości: oddzielnym przyciskiem Rodzaj pomiaru światła: TTL przy pełnym otworze obiektywu, korzystający z 21-strefowego elementu krzemowego Tryby pomiaru światła: 1. wielostrefowy, dający priorytet dowolnemu punktowi AF 2. częściowy - ok. 8.5% pola obrazu, w centrum celownika 3. punktowy centralny - ok. 2.4% pola obrazu, w centrum celownika 4. punktowy - ok. 2.4% pola obrazu, wokół wybranego punktu AF (w dwóch ostatnich trybach i przy ciągłym przesuwie filmu pomiar dokonywany jest przed pierwszą ekspozycją i następnie zapamiętywany dla kolejnych zdjęć) 5. wielopunktowy - maksymalnie uśrednianych jest 8 pojedynczych pomiarów 6. centralno-integralny Tryby ekspozycji: 1. program - z możliwością zmiany parametrów naświetlania 2. preselekcja czasu - w odstępach co 1/3, 1/2 czy pełną wartość; funkcja indywidualna zabezpiecza przed niedoświetleniem/prześwietleniem poza granicami zakresu automatycznie dobieranych przysłon w danym obiektywie 3. preselekcja przysłony - w odstępach co 1/3, 1/2 czy pełną wartość; funkcja indywidualna zabezpiecza przed niedoświetleniem/prześwietleniem poza granicami zakresu automatycznie dobieranych czasów 4. automatyka głębi ostrości 5. E-TTL - synchronizacja z krótkimi czasami otwarcia migawki, pamięć pomiaru błysku i bezprzewodowe sterowanie błyskiem dostępne z lampą Canon Speedlite 550EX 6. A-TTL 7. TTL 8. ręczny 9. B Zakres pomiaru: EV 0-20 (50 mm f/1.4, ISO 100, 20<198>C) Zakres czułości filmu: ISO 6-6400; automatyczny odczyt z kodu DX w zakresie ISO 25-5000 Korekcja ekspozycji: 1. automatyka wariantów naświetlania: +/- 3 EV w odstępach co 1/3 EV; kolejność: ekspozycja standardowa, niedoświetlenie, prześwietlenie; możliwość powtórzenia działania w zależności od użytego trybu transportu filmu; z samowyzwalaczem wszystkie 3 naświetlenia dokonywane są w trybie ciągłym przesuwu filmu - bez względu na to, jaki tryb transportu filmu został nastawiony 2. ręczna: +/- 3 EV w odstępach co 1/3 EV - nastawiana przy pomocy tylnego pokrętła funkcyjnego czy przycisku korekcji ekspozycji i pokrętła głównego 3. automatyka wariantów naświetlania i ręczna korekcja ekspozycji - mogą być dobierane jednocześnie Pamięć pomiaru: 1. automatyczna - działa w trybie pojedynczego nastawiania ostrości z pomiarem wielostrefowym w momencie kiedy ostrość została ustawiona 2. ręczna - oddzielny przycisk uruchamia jej działanie we wszystkich trybach pomiaru światła Wielokrotna ekspozycja: maksymalnie 9 naświetleń; kasowana automatycznie po wykonaniu wszystkich ekspozycji; może być skasowana lub ustawiona na nowo (ilość naświetleń) w dowolnym momencie System AF: TTL-AREA-SIR z czujnikiem CMOS; 45 punktów AF tworzy pole automatycznego nastawiania ostrości (praktycznie brak luk pomiędzy poszczególnymi punktami AF); funkcja indywidualna może ograniczyć liczbę punktów AF do 11 Zakres pracy systemu AF: EV 0-18 (ISO 100) Tryby nastawiania ostrości: 1. pojedynczy - po nastawieniu ostrości system zatrzymuje się; umożliwia zapamiętanie ostrości; migawka zadziała jedynie, gdy nastawiona została ostrość 2. ciągły ("dobiegaczka") - system "śledzi ostrością" ruch obiektu, aż do momentu rozpoczęcia naświetlania; umożliwia przewidywanie położenia obiektu; migawka może być wyzwolona w dowolnym momencie, niezależnie od tego czy ostrość została nastawiona (podczas zdjęć w ciągłym trybie przesuwu filmu następuje przewidywanie położenia obiektu); wskaźnik nastawienia ostrości migocze (8 Hz), jeśli ostrość nie została poprawnie nastawiona 3. ręczny - przy pomocy pierścienia nastawiania ostrości w obiektywie, który został ustawiony na tryb ręczny 4. ręczny w dowolnym momencie - możliwy przy pomocy elektronicznego pierścienia nastawiania ostrości podczas ciągłego przesuwu filmu (z wyjątkiem czasu trwania ekspozycji). Wskaźnik nastawienia ostrości: zapala się w celowniku i daje (możliwy do wyłączenia) sygnał akustyczny Wybór punktu nastawiania ostrości: 1. automatyczny (decyzję podejmuje aparat) 2. ręczny 3. przy pomocy oka Oznaczenie wybranego punktu AF: wyświetlanie na matówce Wspomaganie systemu AF: promień podczerwieni emitowany automatycznie w razie potrzeby przez podłączoną lampę EOS Speedlite Migawka: metalowa o przebiegu pionowym, sterowana elektronicznie w całym zakresie czasów; czasy otwarcia: 30-1/8000 sek, w odstępach 1/3 stopnia; czas synchronizacji: 1/200 sek Spust migawki: miękki, elektromagnetyczny Samowyzwalacz: sterowany elektronicznie, opóźnienie 10 lub 2 sek; sygnalizacja działania migotaniem lampki (2 Hz, ostatnie 2 sek - 8 Hz); odliczanie wsteczne na wyświetlaczu LCD; możliwość skasowania działania Zakładanie filmu: automatyczne, w systemie bezzębatkowym; po założeniu filmu i zamknięciu tylnej ścianki następuje automatyczne przewinięcie do pierwszej klatki, co zajmuje ok. 1 sek System transportu filmu: automatyczny pojedynczy lub ciągły przesuw przy pomocy wbudowanego motora; z Power Drive Boosterem PB-E2 - pojedynczy, ciągły wolny i ciągły szybki System zwijania filmu: automatyczne zwijanie po naświetleniu ostatniej klatki, przy pomocy wbudowanego motora; możliwe wcześniejsze zwinięcie; czas zwijania: ok. 4.5 sek dla filmu 24-klatkowego i ok. 6.5 sek dla filmu 36-klatkowego; poziom szumu: 59 dB - zwijanie szybkie, 49 dB - zwijanie ciche (jak dla EOSa 1N) Gniazda lampy błyskowej: 1. gorąca stopka - styki bezpośrednie 2. dodatkowe, poniżej zamka tylnej ścianki - JIS typ B (gwintowane); lampy błyskowe podłączone poprzez obydwa gniazda mogą być wyzwalane i używane jednocześnie Kompatybilność z dodatkowymi lampami błyskowymi: E-TTL, A-TTL, TTL Funkcje indywidualnych nastawień użytkownika: 18 nastawianych przez fotografującego funkcji Wyświetlacz LCD: zawiera informacje o trybach zdjęciowych, pomiarowych, nastawiania ostrości i przesuwu filmu; podaje czas otwarcia migawki, przysłonę, numer klatki (licznik zdjęć), poziom zużycia baterii; podświetlany Gniazdo dla wężyka spustowego: trójstykowe, szybko blokowane Zasilanie: 1. jedna bateria litowa 2CR5 umieszczona w uchwycie aparatu 2. osiem alkalicznych, Ni-Cd czy litowych baterii R6 lub pak akumulatorowy Ni-MH Pack NP-E2 - wraz z Power Drive Boosterem PB-E2 (zdjęty uchwyt aparatu) 3. jedna bateria litowa 2CR5 i cztery alkaliczne lub Ni-Cd baterie R6 - wraz z Battery Pack BP-E1 (zdjęty uchwyt aparatu) Kontrola stanu zużycia baterii: przy pomocy oddzielnego przycisku; aktualny stan wyświetlany w czterech poziomach na ekranie LCD Tylna ścianka: wymienna na Date Back DB-E2 (dostępna opcjonalnie) Wymiary (szer. x wys. x gł.): 161 x 119.2 x 70.8 mm Masa: 780 g (bez baterii) data dodania: 02-06-2012
godzina dodania: 15:41
odsłon: 23828
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
![]() Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość w formacie do A3+ przy niskiej cenie wydruku Pierwszy raz na temat tej drukarki pisaliśmy w wydaniu specjalnym Foto-Kuriera 2/21 w grudniu 2021 roku, ale dopiero teraz ten ciekawy model 6-cio kolorowej drukarki A3+ w systemie EcoTank trafił pod nasze redakcyjne strzechy. Dzięki temu mogliśmy go przetestować, a teraz dzielimy się z Wami naszymi spostrzeżeniami. Artykuł opublikowano również w Foto-Kurierze 1-2/25. ![]() Soligor Zoom-Diaduplikator - kopiowanie slajdów za pomocą aparatu W ofercie Soligora znajduje się m.in. przystawka do kopiowania slajdów (także negatywów) z płynnie regulowaną skalą odwzorowania od 1:1 (cała klatka) do 2:1 (centrum klatki). Przy pomocy adaptera T2 urządzenie montuje się niemal do każdego... ![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC 1/25 - wkrótce on-line W ciągu 35 lat funkcjonowania w branży fotograficznej Foto-Kurier był świadkiem zmian technologicznych w niej zachodzących. Widzieliśmy jak systematycznie, konsekwentnie i coraz szybciej fotografia odchodzi, w znacznej części, od świata fotografii analogowej do świata cyfrowej rejestracji obrazu. Choć ostatno wydaje się powracać do dóbr analogowej rejestracji. Po prawie 10 latach, od momentu powstania ostatniej Digitalizacji - Warsztatowego ABC, na rynku, w tym on-line, pojawi się trzecie wydanie Digitalizacji Warsztatowego ABC. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |