testowe Mamiya 645 PRO TL - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 10/1998![]() ciąg dalszy...PRZESUW BŁONY Kamera Mamiya 645 PRO TL ma możliwość ręcznego lub samoczynnego przesuwu błony. Do transportu ręcznego służy korbka AC401 blokowana w sześciu położeniach. Mechaniczny przesuw błony jest realizowany przez dołączenie do korpusu kamery uchwytów Power Drive WG401 lub Power Drive WG402. Power Grip WG401 to specjalny uchwyt z wbudownym wewnątrz silnikiem do automatycznego przesuwu błony (maksymalna prędkość przesuwu wynosi 2 kl./sek). Przy współpracy z obiektywami z migawką centralną, Power Grip WG401 nie tylko napina napęd migawki obiektywowej, ale również samoczynnie nastawia migawkę szczelinową kamery na czas otwarcia 1/8 sek. Zasilany jest sześcioma bateriami alkaliczno-manganowymi typu AA (9V), wydajność baterii - 80 rolek filmu lub 70 rolek z baterii niklowo-kadmowej w normalnej temperaturze. Waga WG401 - 430g (z bateriami). Przy zastosowaniu uchwytu Power Drive Grip WG402 prędkość przesuwu wynosi 0,9 sek (1 kl./sek), zasilanie - 1 litowa bateria 2CR5 6V pozwalająca uzyskać wydajność 130 rolek błony typu 120, waga uchwytu - 225 g (z bateriami). WYZWOLENIE MIGAWKI Przycisk wyzwalacza pracuje dwustopniowo - lekkie naciśnięcie przycisku włącza układ pomiaru ekspozycji i wyświetlacz w celowniku AE, mocniejsze wciśnięcie powoduje wyzwolenie elektromagnetycznej migawki. Kiedy zasłonka kasety nie została wysunięta do końca, lub błona nie została całkowicie przesunięta, mimo przyciśnięcia wyzwalacza migawka nie zostanie otwarta. Również zużyte baterie uniemożliwiają wyzwolenie migawki. Podobnie dzieje się, gdy pierścień nastawiania czasów otwarcia migawki został ustawiony w pozycji A lub AEL, a nie jest założony celownik pryzmatyczny AE. Pierścień do ustawiania czasów otwarcia migawki w trybach automatycznych (indeksy A i AEL) jest zablokowany, w każdym innym położeniu można dowolnie nim obracać wybierając dowolny czas. Wyróżnienie kolorami długich czasów otwarcia migawki (żółte cyfry 4 i 2 oznaczające pełne sekundy oraz B) oraz czerwonym czasu synchronizacji lampy błyskowej (1/60 sek) ułatwia i przyspiesza wybór szukanego czasu otwarcia migawki w trybie ręcznym. Przy wielokrotnej ekspozycji (dźwignia wielokrotnego naświetlania ustawiona w położeniu MULTI) zostaje wyłączona blokada przeciw podwójnemu naświetleniu) przekręcenie korbki przesuwu filmu powoduje tylko napięcie migawki bez przesunięcia błony w kasecie, wyłączony jest również napęd licznika zdjęć). Funkcja wielokrotnej ekspozycji jest tak długo aktywna, póki dźwignia nie zostanie przestawiona w normalne położenie robocze. Możliwe jest (dzięki specjalnej dźwigni) wstępne podniesienie lustra przed każdym zdjęciem, co eliminuje wibracje wywołane przemieszczaniem się lustra w kamerze. WSPÓŁPRACA Z LAMPAMI BŁYSKOWYMI Obiektywy z wbudowaną migawką centralną pozwalają na synchronizację lampy błyskowej przy wszystkich czasach otwarcia, rozszerzając tym samym możliwości zdjęciowe przy pracach plenerowych oraz pozwalając dowolnie wykorzystwywać światło zastane we wnętrzach lub minimalizować barwę lamp nastawczych przy pracy ze studyjnym oświetleniem błyskowym. Oprócz standardowej synchronizacji błysku Mamiya 645 PRO TL posiada dodatkowo fukcję pomiaru światła błyskowego przez obiektyw, która uaktywnia się przez podłączenie przystawki SCA 300 z lampą błyskową. Podczas wykonywania zdjęcia przechodzące przez obiektyw promienie świetlne odbijają się od powierzchni filmu na krzemową diodę, znajdującą się pod lustrem w dolnej części korpusu kamery. Czujnik ten został połączony poprzez przystawkę tyrystorową SCA 396 z adapterem SCA 300 (dostępnym jako wyposażenie dodatkowe), kompatybilną z lampą błyskową. Moduł SCA 300 można zamocować w stopce przy korpusie kamery lub przy uchwycie lampy. Zmiana czułości materiału światłoczułego znajdującego się w kasecie odbywa się dzięki pokrętłu na adapterze SCA 396. Wewnętrzny pomiar błysku umożliwia wykonywanie zdjęć przy wszystkich wartościach przysłon, umożliwiając tym samym dowolne sterowanie głębią ostrości. Optymalne sterowanie mocą błysku jest gwarantowane również przy zdjęciach wykonywanych z użyciem filtrów lub przy makrofotografii z zastosowaniem pierścieni pośrednich lub mieszka. Różne współczynniki odbicia światła od powierzchni poszczególnych błon mogą powodować konieczność korekty, którą ustalamy doświadczalnie. Chociaż podczas pomiaru błysku TTL w niektórych sytuacjach zdjęciowych może zaistnieć konieczność wprowadzenia poprawek. Takimi sytuacjami są równowaga bieli i czerni w motywie zdjęciowym. Skrajnymi przykładami są: zdjęcie panny młodej w białej sukni na białym tle lub czarne auto w nieoświetlonym tunelu. W tych skrajnych przypadkach negatyw będzie prześwietlony lub niedoświetlony, w pierwszym przypadku można to skompensować przez przymknięcie przysłony o wartość 1 do 1€ działki, w drugim przez otworzenie 1 do 1€. Można również wykonać 3 kolejne naświetlenia przy różnych wartościach przysłony (bracketing) lub dokonać pomiaru błysku wykorzystując zewnętrzny światłomierz do pomiaru światła błyskowego. Kamera Makiya PRO TL umożliwia również wykonywanie zdjęć lampami błyskowymi bez funkcji TTL. Kabel sychronizacji powinien być włączony w odpowiedni kontakt lub w stopkę ze środkowym kontaktem, możliwa jest synchronizacja przy czasach otwarcia migawki 1/60 sek lub dłuższych. Stosowanie lamp błyskowych dedykowanych do innych aparatów może doprowadzić do uszkodzenia kamery(!).
Dane techniczne:
TYP: lustrzanka jednoobiektywowa na format zdjęć 6 x 4,5 cm z elektronicznie sterowaną migawką szczelinową data dodania: 20-05-2012
godzina dodania: 01:11
odsłon: 32470
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |