testowe Pentax LX cz. 1 - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 9/1993![]() ciąg dalszy...Układ pokręteł i dźwigni jest tradycyjny, czyli utrzymany w stylu sprzed epoki wyświetlaczy ciekłokrystalicznych ładowanie filmu jest ułatwione dzięki stworzonemu przez firmę systemowi Magic Needle - magicznych pręcików.
![]() Wyposażenie dodatkowe Aparat dysponuje rzadko spotykanym rozwiązaniem w postaci hybrydowej migawki elektromechanicznej (w zasadzie identyczne rozwiązanie ma Canon F-1N, gdzie czasy 1/2000 do 1/90 są sterowane mechanicznie). Może się wydawać, że to nic wielkiego, ale gdy płaci się jednak sporo pieniędzy za aparat, przykro jest znaleźć się w sytuacji, gdy awaria baterii zamienia elektroniczne cacko w kupę bezużytecznego metalu i szkła. Poza mechaniczną pozycją B, LX ma sześć czasów działających bez baterii. Koniec z koszmarnymi sytuacjami, gdy pod Twoim oknem przebiega Elvis Presley, a bateria w aparacie akurat „zdycha”. Przy sterowaniu elektronicznym migawka LX jest przetestowana, by wytrzymać bez żadnych problemów temperatury od -20 stopni C, a przy sterowniu mechanicznym od -30 stopni , aż do +50 stopni . Chwaląc migawkę LX zrobioną, tak samo jak to jest w przypadku Nikona F3 i Canona F-1N z materiału wytrzymałego, bo z folii tytanowej, należy powiedzieć, że jest to migawka o przebiegu poziomym i ma poważne ograniczenie przy pracy z lampą błyskową, a mianowicie długi czas synchronizacji X=1/75 sekundy. Przy poruszających się obiektach grozi to powstaniem „powidoków” - nieostro zarejestrowanych przez migawkę fragmentów, które poruszyły się w trakcie tej 1/75 sekundy; przy doświetlaniu pierwszego planu w dzień uniemożliwia to z kolei czasami użycie lampy w ogóle lub zmusza do silnego blendowania (przymykania przysłony), a nie o to nam chodzi robiąc na przykład portret (czas wybierany wtedy dla silnie oświetlonego tła jest zazwyczaj za krótki, by aparat mógł przy nim zsynchronizować lampę). Pomiar światła nazwany przez firmę Pentax IDM ulokowany jest w korpusie pod lustrem, dzięki czemu korpus aparatu mierzy światło bez żadnego układu celowniczego, a jego wymiana nie wpływa na pomiar, a zatem nie jest potrzebna żadna korekcja ekspozycji. (Aspekt czysto ekonomiczny: układy celownicze do LX są tańsze niż podobne układy do innych aparatów, bo nie mają wbudowanego światłomierza). Innym plusem pomiaru IDM jest to, że praca przy przysłonie roboczej nie nastręcza żadnych problemów. W trybie automatyki czasów pomiar i tak zawsze odbywa się w trakcie ekspozycji, a zatem zawsze przy przysłonie roboczej. Stąd łatwość korzystania ze starych, zdumiewająco dobrych, obiektywów Pentaxa (seria Takumar SMC) z mocowaniem na gwint M42. Specjalne przejście pozwala mocować te obiektywy, jak i inne akcesoria z mocowaniem gwintowym (np.: śmiesznie tanie mieszki i pierścienie pośrednie produkcji dawnego ZSRR, do których można dołączyć przy mocowaniu odwrotnym obiektywy firmowe Pentaxa i za niewielkie pieniądze bawić się w poważną makrofotografię). IDM mierzy światło w płaszczyźnie filmu ze zdumiewająca dokładnością. Rozkład pomiaru jest tradycyjny, bo integralny z uwypukleniem środka pola obrazu. O jakości światłomierza w Pentaxie LX mgą świadczyć wyniki testu opublikowane w magazynie PHOTOPLUS w czerwcu 1992 roku. Otóż, poddano próbie cztery profesjonalne aparaty m. in. pod względem dokładności pracy przy tego rodzaju pomiarze światła. Wybrano trudny, kontrastowy motyw - osobę siedzącą przy oknie. Umieszczono środek centralnego kółka w wizjerze wszystkich czterech aparatów dokładnie w połowie między jasnymi i ciemnymi partiami motywu i pozwolono aparatowi wybrać ekspozycję automatycznie. Następnie zrobiono zdjęcia, w których wydłużono ekspozycję tak, by naświetlić poprawnie osobę portretowaną i porównano zdjęcia dla wyliczenia różnicy naświetlenia tych dwóch zdjęć dla wszystkich aparatów. Dało to pewne pojęcie zarówno o czułości światłomierza, jak i o jego zdolności do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oświetleniowymi. Światło tylne bardzo zmyliło światłomierze dwóch aparatów: Leica R6.2 i Contax RTS III. Różnica między naświetleniem wybranym przez aparat a naświetleniem skorygowanym wynosiła 3 stopnie w wypadku aparatu Contax RTS III, 2.5 w przypadku aparatu Leica R6.2, 1 stopień w wypadku Nikona F3 i zaledwie 0.5 stopnia dla Pentaxa LX. Jarosław Brzeziński Ciąg dalszy w następnym numerze. data dodania: 25-08-2010
godzina dodania: 01:40
odsłon: 28557
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - nowy ultra-teleobiektyw z mocowaniem Nikon Z - cena i dostępność
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |