Wydania FK: 177,
publikacje: 9407,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2134,
galerie zdjęć: 303447,
użytkownicy: 9952
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Kodeks etyczny fotografii przyrodniczej ZPFP
Podczas fotografowania dzikiej przyrody powinniśmy pamiętać, że życie, rozwój i funkcjonowanie, czyli najszerzej pojęte dobro uwiecznianego obiektu i jego środowiska są znacznie ważniejsze od wykonania zdjęcia. Między innymi dlatego powstał kodeks etyczny fotografii przyrodniczej ZPFP. Warto zapoznać się z tym tekstem.
Celem kodeksu Związku Polskich Fotografów Przyrody jest propagowanie
zasad etycznych, które powinny towarzyszyć fotografowaniu przyrody.
Kodeks powstał na podstawie wieloletnich doświadczeń jego członków oraz
dokumentów innych europejskich stowarzyszeń i obowiązuje wszystkich
członków oraz zarejestrowanych kandydatów stowarzyszenia na terenie
Polski i poza jej granicami. Wskazówki i apele zawarte w Kodeksie skierowane są także do wszystkich
miłośników fotografii przyrodniczej, w tym także wydawców, redaktorów,
fotoedytorów, organizatorów konkursów fotograficznych – do wszystkich
tych, dla których ważne są dobro świata natury i wiarygodność przekazu
fotografii przyrodniczej.
1. Przesłanie
Podczas fotografowania dzikiej przyrody powinniśmy pamiętać, że życie,
rozwój i funkcjonowanie, czyli najszerzej pojęte dobro uwiecznianego
obiektu i jego środowiska są znacznie ważniejsze od wykonania zdjęcia.
Stosowanie tej podstawowej zasady obliguje fotografów przyrody, w tym
każdego członka ZPFP, do zdobywania i ciągłego poszerzania wiedzy
przyrodniczej i ekologicznej. Dobra znajomość gatunków, a także ich
zachowań i ekologii, ułatwia właściwe stosowanie podstawowych zasad
fotografii przyrodniczej.
2. Zasady etyczne IFWP
ZPFP stosuje i propaguje zasady etyczne Międzynarodowej Federacji
Fotografii Przyrodniczej IFWP, które w momencie uchwalania Kodeksu
brzmiały następująco:
Fotografia przyrodnicza polega na uwiecznianiu obrazów natury, w tym
dzikich zwierząt żyjących na swobodzie, w ich naturalnym środowisku.
Podstawowym dobrem fotografii przyrodniczej jest płynący ze zdjęć przekaz służący informacji i edukacji przyrodniczej.
Fotograf przyrody jest zobowiązany do poszukiwań estetycznych, których celem jest podkreślanie piękna natury.
Fotografia przyrodnicza powinna jednak potępiać egoistyczne poszukiwania fotograficznych sensacji.
W terenie, na pierwszym miejscu muszą być stawiane: bezpieczeństwo
zwierząt i niezakłócanie ich życia, zwłaszcza w okresie rozrodczym.
Fotografia przyrodnicza jest działalnością, do której trzeba się
wcześniej przygotować i która wymaga cierpliwości oraz znajomości
tematu.
3. Fotografowanie a przepisy prawne
Należy przestrzegać aktualnego prawa odnośnie fotografii przyrodniczej
i ochrony przyrody, a także respektować wymagania dotyczące uzyskiwania
właściwych zezwoleń na fotografowanie na obszarach chronionych lub
robienie zdjęć chronionych gatunków zwierząt. Planując fotografowanie
w innych krajach, należy poznać obowiązujące w nich prawo, lokalne
ograniczenia i obowiązki. Wysoki standard zachowań wypada stosować
wszędzie, także tam, gdzie brak jest lokalnych przepisów regulujących
zasady fotografowania lub zdają się one zbyt łagodne, w myśl zasady: „po
pierwsze – nie szkodzić przyrodzie".
4. Szacunek dla miejsca
Wykonanie niektórych fotografii wymaga wprowadzenia drobnych zmian
w otoczeniu, np. usunięcia elementów zakłócających kompozycję obrazu.
Zawsze w takich sytuacjach trzeba wykazywać się szacunkiem dla miejsca
i żyjących w nim organizmów. Im mniejsza jest wiedza i doświadczenie
fotografującego, tym mniejsze powinny być ingerencje tego typu. Należy
je ograniczać do minimum, w celu uniknięcia narażania obiektów zdjęć
na szkodę ze strony drapieżników, ludzi lub zjawisk atmosferycznych.
Rośliny i gałęzie powinny być na przykład raczej związywane niż ścinane,
zaś miejsce po sesji przywracane do pierwotnego stanu. Fotograf nie
powinien zostawiać wyraźnych śladów swej obecności.
Stanowisk gatunków wrażliwych na płoszenie, wydeptywanie czy inne skutki
obecności ludzkiej nie należy rozmyślnie odwiedzać, o ile nie wynika to
z konieczności wykonania czynności ochronnych.
Znajomość i poszanowanie prawa oraz szczególna ostrożność cechować winny
fotografa na obszarach chronionych, takich jak parki narodowe czy
rezerwaty.
Fotografowanie w strefach ochrony stanowisk zagrożonych gatunków roślin,
grzybów lub zwierząt może się odbywać wyłącznie po uzyskaniu
odpowiedniego zezwolenia. W przypadku odkrycia nowego, nieobjętego
ochroną strefową stanowiska gatunku, który podlega tej formie ochrony
prawnej, należy niezwłocznie powiadomić o tym właściwego wojewódzkiego
konserwatora ochrony przyrody.
5. Fotografowanie roślin i grzybów
Uwagi z punktu „Szacunek dla miejsca" w szczególnym stopniu dotyczą fotografowania roślin i grzybów w warunkach naturalnych.
Żaden przedstawiciel rzadkiego gatunku nie powinien być wykopywany ani
zrywany dla fotografii studyjnej lub wzbogacenia tła przy fotografowaniu
innego gatunku. Dotyczy to także wykorzystywania jego fragmentu
w podobnym celu.
Niedopuszczalne jest przekształcanie (wydeptywanie, usuwanie, ścinanie,
wygniatanie itp.) otoczenia obiektów objętych ochroną gatunkową dla
uzyskania lepszego zdjęcia. Przy wykonywaniu zdjęć przedstawicieli
gatunków chronionych fotograf powinien dołożyć wszelkich starań, aby
sąsiednie, mniej fotogeniczne osobniki tego gatunku nie ucierpiały
w wyniku jego działań.
6. Fotografowanie zwierząt
Fotograf powinien jak najlepiej znać biologię fotografowanego obiektu:
im gatunek bardziej wrażliwy lub zagrożony, tym większa powinna być
wiedza o nim oraz ostrożność w postępowaniu. Doświadczenie, wiedza
i rozwaga mogą zapobiec wyrządzeniu przypadkowych szkód, na przykład
spowodowanych zbyt dużymi zmianami w otoczeniu lub źle dobranym terminem
fotografowania.
a. odpowiedni sprzęt fotograficzny
Stosowanie odpowiedniego sprzętu jest szczególnie istotne w przypadku
fotografowania dzikich zwierząt. Im ciszej działa migawka lub im dłuższa
jest ogniskowa obiektywu, tym mniejsze ryzyko zaniepokojenia
zwierzęcia. Jeśli nie dysponuje się odpowiednim sprzętem, w pewnych
sytuacjach należy wykazać się odpowiedzialnością i dla dobra zwierząt
raczej rezygnować z fotografowania, niż stwarzać ryzyko spowodowania
szkód.
b. używanie urządzeń odtwarzających głosy
Odtwarzanie głosów zwierząt do stymulowania zachowań terytorialnych
wymaga ostrożności w okresie godowym i nie powinno mieć miejsca blisko
gniazda. Należy unikać stosowania tej metody na zajętych terytoriach
godowych, o ile nie wiąże się to z prowadzeniem badań, na które
otrzymało się właściwe zezwolenia.
c. pożywienie i karmniki
Odpowiednie dokarmianie lub stosowanie pojników może stanowić skuteczny
sposób na przywabienie zwierząt. Trzeba jednak pamiętać, że w większości
przypadków sztuczne dokarmianie zwierząt przynosi im więcej szkody niż
pożytku. Dlatego metody te dla celów fotografii przyrodniczej należy
stosować z dużym umiarem. Jeśli się na nie zdecydujemy, musimy dokładnie
zapoznać się z zasadami bezpiecznego dokarmiania danej grupy zwierząt
i następnie rygorystycznie ich przestrzegać.
Należy dbać, aby fotografowanie nie zakłócało żerowania zwierząt ani
transportu pokarmu do gniazda. Dotyczy to zwłaszcza gatunków
wkładających w zdobywanie pokarmu dużo trudu (np. drapieżników), a także
okresów wychowu młodych.
Niedopuszczalne jest stosowanie żywych przynęt (np. myszy) do zwabiania
dzikich zwierząt. Fotografia przyrodnicza nie może zostać okupiona
życiem innych zwierząt.
13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon
Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA:
V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z
firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z...
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda
wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu
foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki
o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro.
Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9
-etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200
(mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie
z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą
nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024