testowe Obiektywy byłego ZSRR![]() Założona w 1764 roku jako "Fabryka amunicyjna" ukraińska firma "Zavod Arsenal" ma w swojej ofercie akcesoria dla liczników gazowych, celowniki, sprzęt gazowo-palnikowy, urządzenia mierzące i testowe, poziomice. Jest także producentem sprzętu wojskowego głównie importowanego przez Rosję. Fotografia zajmuje niewielką część.
Firma jest też właścielem terenów położonych w atrakcynych miejscach co przyczyniło się do złagodzenia trudnej sytuacji finansowej dwa lata temu. W ofercie ma sprzęt fotograficzny który głównie opiera się na rozwiązaniach konstrukcyjnych sprzed kilku (czy nawet kilkunastu) lat.
![]() Arsat 80-200 mm f/4,5 W roku 1978 ukraińska firma "Zavod Arsenal" byłego ZSRR wyprodukowała małoobrazkową lustrzankę Kijew-17 z mocowaniem bagnetowym "F" wzorowanym rozwiązaniach japońskiej firmy "Nippon Kogaku". Produkowany od roku 1982 model Kijew-20 miał bagnet F typu AI (Automatic Maximum Aperture Indexing). Wymienne obiektywy, które pojawiły się później dawały możliwość bezpośredniego odczytania wartości otworu przysłony z tubusu obiektywu w aparatach wyposażonych w system ADR (Aperture Direct Readout); taki system zastosowano w szeregu klasycznych aparatów Nikon z lat osiemdziesiątych (wystarczy wymienić FM2, F3 czy F4). Dzięki temu można stosować wymienione obiektywy z Nikonami pracującymi w systemie AI. Nie ma sensu porównywanie tych obiektywów z oryginalnymi Nikkorami natomiast prównanie ich z optyką innych producentów nie zawsze przemawia na korzyść tych ostatnich. I to nie tylko ze względu na znacznie niższą cenę radzieckich obiektywów. Wszystkie te obiektywy (z wyjątkiem Teleara-N) mają powłoki wielowarstwowe, dobrą korekcję chromatyczną i niezłą rozdzielczość co pozwala stosować je nie tylko w praktyce amatorskiej. Oczywiście dotyczy to justowanych obiektywów a nie wszystkich egzemplarzy seryjnych. Tę niedoskonałość (nie tylko radzieckich) obiektywów może usunąć zawodowy mechanik. Trzeba pamiętać o tym, że szczególnie na bazarach trafiają się bardzo często obiektywy niepewnej jakości po niewprawnej naprawie. ![]() Arsat 300 mm f/2,8 Kłopoty są z taką właśnie optyką. Inny problem stanowi blokowanie się obiektywów w aparacie. Zanim założymy obiektyw do aparatu bardzo dokładnie porównajmy elementy bagnetu obydwu urządzeń. Jest to szczególnie istotne w przypadku modyfikacji bagnetu "F". Nigdy nie należy stosować siły przy zakładaniu obiektywu do aparatu. Jeśli występują najmniejsze niezgodności elementów bagnetu lub mamy wątpliwości, lepiej nie ryzykować. Chcę również zwrócić uwagę właścicieli wspaniałego obiektywu MC Yaszma4N na to, by zachowali ostrożność przy stosowaniu filtrów z tyłu obiektywu. Natomiast obiektyw MC Mir-20N (w przeciwieństwie do gwintowego MC Mir-20M, w którym filtr wkłada się również z tyłu) ma w komplecie adapter pozwalający na wygodne stosowanie filtrów M95x1. Wszystkie te obiektywy mają w komplecie adapter wymienny pozwalający stosować je z aparatami z mocowaniem gwintowym M42x1 (Zenit, Praktica) jednakże pracują wtedy przy przysłonie roboczej. Większą popularnością cieszą się sprzedawane oddzielnie adaptery, które umożliwiają stosowanie różnego osprzętu z Nikonami. Firma "Zawod Arsenal" produkukowła następujące adaptery: KP-42/N - umożliwia stosowanie obiektywów zwierciadlanych oraz urządzeń do makrofotografii z gwintem M42x1; KP-6/N - pozwala stosować obiektywy z bagnetem aparatu Kijew-60 (Pentacon-Six), na przykład bardzo popularnego Sonnara 2,8/180 produkcji byłej NRD; KP-88/N - pozwala stosować obiektywy z bagnetem aparatu Kijew-88; KP-A/N - umożliwia stosowanie obiektywów z wymiennym adapterem (symbol "A" w nazwie obiektywu). Przy pomocy tego adaptera można używać ciekawego obiektywu MC Peleng-A 2,8/17, który jest produkowany przez białoruską firmę BeLOMO ("Zawod Arsenal" nie produkuje optyki typu "rybie oko"). KO-N/52 - adapter odwracający do obiektywów z gwintem filtra M52x0,75. Ponadto godny uwagi jest pięciosoczewkowy konwerter MC K-2N, którego układ pozwala wyciągnąć blok optyczny i stosować konwerter jako zwykły pierścień pośredni przy pełnym otworze przysłony. Niestety brakuje informacji o ciekawym obiektywie z przesuwaną osią optyczną (typu shift) MC Mir-67N 2,8/35. Do 1995 w ofercie firmy były następujace obiektywy: ![]() Wiaczesław Lebiediew Od połowy lat 90-tych oferta zmieniła się. Pojawił się obiektyw typu shift PCS Arsat 55 mm f/4,5 C (Shift Lens) dla apartów Kiev 60, Kiev 60 TTL i Pentacon SIX oraz PCS Arsat 55 mm f/4,5 B (Kiev 88, Kiev 88TTL). Produkowno też PCS Arsat H 35 mm f/2,8 (jako Mir 67 Н). ![]() Arsat 250 mm f/5,6 W ofercie od połowy lat 90-tych: Arsat 30 mm f/3,5 (nazywany Zodiak-8), obiektyw typu "rybie oko" : wersja C i B Arsat 45 mm f/3,5 (nazywany Mir-26): wersja C i B Arsat 55 mm f/4,5 Mir-38 65 mm f/3,5 Mir-3 65 mm f/3,5 Arsat 80 mm f/2,8 (zwany "Wolna") Vega-12 90 mm f/2,8 Vega-28 120 mm f/2,8 Kaleinar-3 150 mm f/2,8 Arsat 250 mm f/3,5 (znany także jako Jupiter-36): wersja C i B Arsat 250 mm f/5,6 (Telear-5) Tair-33 300 mm f/4,5 Arsat 600 mm f/8,0 (ZM-3) Arsat 80-200 mm f/4,5 (nazywany Granit-11) data dodania: 07-08-2011
godzina dodania: 13:57
odsłon: 20962
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Foto-Kurier na weekend: Tomasz Tomaszewski - Sony A7 w Indonezji - artykuł z Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 3/14
![]() Foto-Kurier na weekend: „Good to Earth” NATURA JAKO SZTUKA - Lavazza 2019 - artykuł z Foto-Kuriera 1-2/19
![]() Foto-Kurier na weekend: Argentyna cz. II: Z Patagonii do wodospadów Iguazu - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
![]() Foto-Kurier na weekend: Sycylia w obiektywie Fujifilm HS35, śladem Giuseppe Tornatore i włoskiego kina, artykuł z FK 12/13
![]() Foto-Kurier na weekend: Tomek Michniewicz - Malezja, obrazy na każdym kroku - artykuł z Foto-Kuriera 8-9/13
![]() Szczęśliwa siódemka w EISA MAESTRO 2025 "Życie ulicy". Zagłosuj na zwycięzcę polskiej edycji. 15 maja zakończyło się przyjmowanie prac na pierwszy, krajowy etap konkursu EISA MAESTRO 2025 pt. "Życie ulicy". Wśród licznie nadesłanych serii zdjęć było bardzo dużo ciekawych serii ukazujących niezwykłe oblicza ulic na cąłym świecie. Wstępnie wybraliśmy szczęśliwą siodemke. Prezentujemy, w kolejności alfabetycznej według nazwisk autorów, naszym zdaniem, najciekawsze serie. Wśród nich jest zwycięzca krajowej edycji EISA MAESTRO 2025, który weźmie udział w międzynarodowym finale. Najlepsze 3 serie z zaprezentowanych będą opublikowane w jednym z najbliższych wydań Foto-Kuriera (patrz regulamin). Które zdjęcia są Waszym zdaniem najlepsze? Prosimy o komentarze i oddawanie głosów na najlepsze prace. Państwa głos będzie brany pod uwagę przy wyborze. Głosowanie jest anonimowe. Każdy z Państwa może oddać jeden głos z jednego urządzenia. Ostatni głos będzie można oddać 10 czerwca 2025 r. o godzinie 23.59. ![]() Grand Press Photo 2025 i tytuł zdjęcia roku dla pracy Katarzyny Ewy Żak Katarzyna Ewa Żak jest autorką Zdjęcia Roku w XXI edycji konkursu Grand Press Photo, organizowanego przez Fundację Grand Press. Gala wręczenia nagród laureatom odbyła się 29 maja 2025 r. w godzinach wieczornych w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |