testowe Jaki monitor dla fotografa? Na co zwrócić uwagę?![]() Współczesna fotografia cyfrowa to poza wprawnym okiem i ręką fotografa, szczęściem uchwycenia właściwego momentu, również w bardzo dużej mierze nowoczesny sprzęt wspierający autora zarówno podczas wykonywania zdjęcia, jego obróbki i finalnie druku.
![]()
Większość decyzji odnośnie korekcji zdjęcia lub jego adaptacji kolorystycznej zapada podczas patrzenia na ekran monitora. Dlatego też tak niezwykle istotne jest aby podczas wyboru monitora kierować się kilkoma ważnymi wskazówkami. NEC Display Solutions, lider technologii wyświetlania obrazu, od wielu lat proponuje fotografom specjalistyczne monitory profesjonalne i graficzne ułatwiające kontrolę koloru na poziomie obróbki zdjęcia.
![]()
Po pierwsze monitor dla fotografa wyposażony powinien być w profesjonalny panel klasy IPS, najlepiej w najnowszej 10-bitowej odsłonie P-IPS. Takie panele są w stanie poza doskonałą reprodukcją barwy z błędem deltaE sięgającym maksymalnie wartości 1 (brak różnicy w bezpośrednim porównaniu z materiałem drukowanym) wyświetlić do 1.07mld odcieni różnych kolorów. Panele klasy P-IPS legitymują się również szerokim gamutem barwowym sięgającym przestrzeni barwowej AdobeRGB. Oznacza to, że monitor potrafi saturować kolory z całej przestrzeni barwowej AdobeRGB, ISOCoatedv2, a nawet PANTONE. Zdecydowanie ułatwia to poprawne odwzorowanie na ekranie późniejszego wydruku. Panel IPS pomaga również w osiągnięciu poziomu czerni korespondującego ze standardowym punktem czerni na wydrukowanej fotografii. W przypadku monitorów do fotografii wysoki współczynnik kontrastu, a co za tym idzie bardzo niski współczynnik jasności czerni jest niepożądany ze względu na brak możliwości osiągnięcia takich parametrów przez nośniki drukarskie.
![]()
Po drugie, kluczową kwestię, poza samym panelem, stanowi wysokiej klasy elektronika. W przypadku monitora do fotografii odgrywa ona jeszcze większą rolę niż sam panel. Dobry monitor wyposażony powinien być poza specjalnym procesorem obrazu w programowalną tablicę LUT o rozdzielczości co najmniej 14 bit na kanał. Nie bez znaczenia są układy elektroniczne umożliwiające wyrównanie jednorodności podświetlenia całego ekranu monitora, tak aby jasność i temperatura barwowa nie różniły się między różnymi punktami panelu. Obecnie na rynku stosowane są technologię (np.: Digital Uniformity Compensation) pozwalające uzyskać luminację ekranu o współczynniku błędu 1-2% na całej powierzchni wyświetlającej obraz. Warto pomyśleć o tym, aby monitor posiadał również możliwość symulacji gamutów barwowych innych monitorów lub standardów.
data dodania: 15-04-2016
godzina dodania: 10:00
odsłon: 6389
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Wydanie Specjalne Foto-Kurier EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC 1/2025 (3) Wydanie Specjalne Foto-Kurier EXTRA Digitalizacja Warsztatowe ABC to trzecie spotkanie z Państwem w tej formie, w którym staramy się zaprzyjaźnić Państwa z procesem digitalizacji, przybliżając jego złożoność oraz pokazując jednocześnie jak ważny, ciekawy i obszerny jest to temat. Czy ktoś z Państwa słyszał kiedyś o skanerach dziełowych, o skanerach do map i tkanin, o skanerach do zestawów dokumentów i wszelkiego rodzaju skanerach specjalistycznych? Obecnie nowością rynkową są różnego rodzaju skanery strukturalne, warstwowe, które umożliwiają realizację przestrzennych wydruków wykonywanych na drukarkach strukturalnych, o których również piszemy w tym wydaniu. W publikacji pomagamy zrozumieć jak ważna jest digitalizacja w medycynie, muzealnictwie. Odpowiadamy na pytanie po co digitalizujemy i pokazujemy przykłady digitalizacji w największych instytucjach naszego kraju – z których często korzystamy na co dzień... ![]() TEST Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD - kultowe zbliżenie 26 września 2024 r. zadebiutował nowy Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw makro przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Obiektyw ma charakteryzować się wysoką jakością obrazu i ma skalę odwzorowania 1:1, a zatem powinien idealnie sprawdzić się w fotografii zbliżeniowej i portretowej. Pod koniec listopada zawitał do naszej redakcji, dzięki czemu mogliśmy przyjrzeć mu się nieco bliżej. Do testu wykorzystaliśmy aparaty Sony A7 III oraz Sony A7C R. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |