Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

(Nie) Bezpieczne fotoarchiwum

Posiadacze aparatów cyfrowych wykonują ogromne ilości zdjęć, wierząc bezkrytycznie w bezkosztowość takiego postępowania, jak też bezkarność tworzenia nienaruszalnych zasobów archiwalnych wykonywanych najniższym kosztem – a więc na zapisywalnych płytach CD-R/RW lub DVD+/-R/RW. Okazuje się, że ta metoda archiwizacji nie zapewnia wystarczającego bezpieczeństwa – szczególnie w odniesieniu do pewniejszej metody tradycyjnej.

Fotoarchiwum

 

Kilka lat temu, gdy zaczynała się era fotografii cyfrowej, podstawową metodą archiwizacji zdjęć było wykonywanie odbitek i przechowywanie ich w albumach fotograficznych. Wraz z udomowieniem się techniki zapisu cyfrowego (i popularyzacji sprzętu komputerowego) znaczącą rolę w przechowywaniu domowych zbiorów fotograficznych zaczęła odgrywać metoda zapisu na nośnikach cyfrowych. Wśród najpopularniejszych i zarazem najtańszych, znajdują się zapisywalne płyty CD i DVD, lub twarde dyski HDD (w tym numerze skupimy uwagę na nośnikach typu CD, pozostałe dwie technologie przybliżymy w jednym z kolejnych wydań FotoKuriera).


Technologia zapisu CD

Skrót CD pochodzi od angielskich słów Compact Disc (płyta kompaktowa). Podstawowymi nośnikami tego standardu są dyski o średnicy 12 i 8 cm (także inne, np. wielkości karty kredytowej). Po raz pierwszy dyski optyczne zastosowano do zapisu wideo w formacie VLP (Video Long Play). W 1982 roku dyski optyczne o średnicy 12 cm zastosowano do zapisu dźwięku (format CD-DA – CD – Digital Audio; Philips i Sony). W technice komputerowej dyski optyczne znalazły zastosowanie jako nośnik archiwizacji danych ok. 1985 roku. Początkowo technologia CD (typ CD-ROM) nie zezwalała użytkownikowi na dokonanie zapisu na krążkach własnych danych. Wprowadzenie i rozwój metod zapisu jednokrotnego (CD-R – Compact Disc – Recordable) i wielokrotnego (CD-RW – Compact Disc – ReWritable) przyczyniło się do popularyzacji tej metody archiwizacji własnych danych. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że technologie CD-R i CD-RW w dużej mierze są kompatybilne „w dół”, tzn. wiele urządzeń odtwarzających płyty CD potrafi odczytać dane także z płyt zapisywalnych.

 

FotoKurier poleca

 

Fotoalbum z płyt CD i DVD

Ze względu na popularność obu tych standardów (niemalże każdy współczesny użytkownik posiada napęd odczytujący płyty CD lub DVD, czy urządzenie umożliwiające nagrywanie płyt CD lub DVD; rosnącą popularnością cieszą się także wideo-nagrywarki DVD – potrafiące odczytywać pliki zdjęciowe), krążki CD i DVD stały się jedną z podstawowych metod archiwizacji danych cyfrowych. Pliki zdjęciowe (dowolnego formatu) są również danymi cyfrowymi, dlatego też wielu posiadaczy aparatów cyfrowych decyduje się na archiwizację zdjęć na tych nośnikach. Wybór ten jest motywowany także bardzo niskim kosztem wykonania takiego archiwum, jak też łatwością (niestety, pozorną) jego przechowywania.
Kolejnym argumentem „za” archiwizacją na płytach CD/DVD jest fakt, że tę metodę stosują także zakłady usługowe wyposażone w maszyny cyfrowe i/lub fotokioski. Istnieje tam możliwość zapisania zdjęć na krążku zarówno pochodzących z kart pamięci, jak też z materiałów srebrowych (po zeskanowaniu).

Czy jednak warto przedkładać tę formę tworzenia foto-albumów nad tradycyjną – z odbitkami?


Czy zapisane dane zawsze dadzą się odczytać?

Nowoczesna technologia cyfrowa lansuje wyższość archiwów cyfrowych nad analogowymi; w fotografii – wyższość archiwów w postaci plików nad materiałami srebrowymi (filmami i odbitkami).
Wiadomo, iż materiały srebrowe nie są odporne na działanie czynników zewnętrznych, a w wyniku długiego czasu archiwizacji zapisana na nich informacja ulega stopniowej degradacji. Proces zaniku nie jest jednak nagły; jest długotrwały, i praktycznie zawsze istnieje możliwość wykonania kopii archiwum, chroniącej je przed utratą.
Powszechnie rozpowszechniana jest opinia, że dane zapisane cyfrowo (w postaci bitów ułożonych w sekwencje „słów” – przeważnie 8-bitowych) są niezmienne w czasie – tzn. że każdy zapisany bit zostanie w dowolnym momencie bezbłędnie odczytany. Niestety, sprawa nie wygląda tak „różowo”. Bowiem nośniki, na których archiwizuje się dane cyfrowe, również nie są odporne na działanie czynników zewnętrznych, jak też mogą ulegać degradacji. Przykładowo: warstwy informacyjne płyt CD/DVD mogą ulegać utlenianiu, przy czym dyski zapisywalne są dodatkowo słabo odporne na działania termiczne. Zdarzają się także uszkodzenia mechaniczne nośników – w przypadku płyt CD/DVD może nastąpić zarysowanie lub pęknięcie podłoża czy też rozwarstwienie. W przypadku zniszczenia nośnika utrata danych następuje natychmiastowo, w innych przypadkach stopniowo powiększa się liczba błędów podczas odczytu, która w pewnym momencie przekracza zdolność odtwarzacza do korekcji błędów, aż dane stają się niedostępne. Niestety, odtwarzacze z reguły nie informują użytkownika o nadchodzącym niebezpieczeństwie. Do chwili, gdy systemy korekcji będą sobie radzić z błędami, użytkownik będzie mógł zawsze odtworzyć zapis archiwum, często nie wiedząc nic o „kłopotach” podczas odczytu.


Kiedy spodziewać się „katastrofy”?

Niestety, nie ma na to pytanie żadnej konkretnej odpowiedzi. Na trwałość archiwów mają wpływ urządzenia archiwizacyjne i same nośniki. Nie ma jednak żelaznych reguł dotyczących wyboru urządzenia zapisującego ani wyboru najlepszego nośnika – ekonomia produkcji odcisnęła swoje piętno także i tu. Złej jakości nośniki będą zdecydowanie bardziej narażone na utratę danych, a nawet mogą nie nadawać się w ogóle do odczytu raz zapisanej informacji. A niektóre masowo dostępne urządzenia archiwizujące mogą być przyczyną produkowania błędów już podczas zapisu.
Zgubny skutek mogą mieć także zaniedbania podczas archiwizacji. Przy nieumiejętnym wykonaniu archiwum zapisanej płyty w ogóle nie uda się odczytać, albo zapis stanie się nieczytelny bardzo szybko – po kilku tygodniach, dniach, lub nawet godzinach!
Żywotność archiwów można skrócić także złymi warunkami przechowywania. Przykładowo: wystawiając zapisaną płytę CD lub DVD na działanie promieni słonecznych.
Jednakże nawet spełniając wszelkie wymogi, nie mamy pewności, czy zanik danych nastąpi za 10 lat, za rok, czy może za tydzień. Szacuje się, że trwałość danych na popularnych nośnikach nie powinna być niższa niż kilka–kilkanaście lat (zależnie od producenta, a także procesu archiwizacji). Zdarza się, że nawet dobre płyty nagrane na dobrym sprzęcie mogą stać się bezużyteczne już po kilku latach. Wydaje się więc, że ta nieoznaczoność ryzyka jest jednym z największych niebezpieczeństw czyhających na „cyfroarchiwizatorów”.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 12-01-2009
 
godzina dodania: 15:03
 
odsłon: 11291
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.087) / 0.077

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   

Serwis Foto-Kurier.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania znajdziesz w Polityce cookies