testowe Digiskoping część I - pełna wersja artykułu z Foto Kuriera 01/2008![]() Poruszamy temat, który na zachodzie Europy jest od lat szeroko omawiany i komentowany przez osoby fotografujące przyrodę, a w szczególności ptaki. Mowa o fotografowaniu aparatem cyfrowym uzbrojonym w lunetę, czyli o digiskopingu.
![]()
Są dwa główne nurty fotografowania przez lunetę. Pierwszy, to wykorzystanie lunety (bez okularu) jako obiektywu do korpusu lustrzanki (poprzez fotoadapter, czyli pierścień pośredni z układem optycznym w środku). Fotograficzni puryści twierdzą, że tego sposobu nie można nazwać digiskopingiem, gdyż jest to zwykła fotografia cyfrowa z lunetą zamiast obiektywu. Drugi sposób polega na wykorzystaniu całej lunety (body + okular) oraz cyfrowego aparatu kompaktowego z własnym obiektywem typu zoom, który przyłożony w osi optycznej do okularu lunety rejestruje obraz będący ilorazem powiększeń lunety i obiektywu cyfrowego aparatu kompaktowego. W takim przypadku ogniskowe, jakimi dysponujemy, sięgają kilku tysięcy milimetrów! W rezultacie daje to ekstremalne powiększenia obiektów znajdujących się w dużej odległości od fotografującego. Ma to kapitalne znaczenie przy fotografowaniu ptaków z dużych odległości, bez konieczności ich płoszenia i niepokojenia.
![]() Nikon D80; f=500 mm; t=1/250 s; f/6,7; ISO 400
![]() Nikon F5, f=200 mm, film FujiX-Tra 400 Po wstępnym zapoznaniu się z tematem odwiedziłem w Gdańsku jedną z firm zajmujących się dystrybucją i sprzedażą lornetek i lunet obserwacyjnych, aby samodzielnie przetestować takie lunety (różnych producentów) do celów fotograficznych. Wybrałem do prób dwie lunety Ecotone (różnej wielkości i z dwóch różnych pułapów cenowych) oraz popularną w krajach Europy Zachodniej lunetę obserwacyjną firmy Kowa. Obie lunety Ecotone ze szkłami fluorytowymi i z powłokami antyrefleksyjnymi, zapewniającymi najwyższą możliwą jakość obrazu. Ich koszt 3000–5000 zł potraktowałem jako wysoki standard europejski. W skład rozważanej ceny wchodzi body lunety, przystawka fotograficzna do korpusu lustrzanki (z własnym układem optycznym), okular zmiennoogniskowy 20–60×. W markowej lunecie Kowa, aby utrzymać założoną cenę w okolicy 5000 zł, musiałem wybrać model ze szkłami optycznymi o średnicy obiektywu 82 mm (czyli najwyższej możliwej). Pominąłem lunety najbardziej liczących się firm ze względu na ich wysoką cenę, nierzadko przekraczającą 8000 zł. Dla przykładu Kowa TSN 823 ze szkłami fluorytowymi kosztuje z okularem 20–60× aż 7143 zł + przystawka fotograficzna za 877 zł!
![]() Telephoto Lens Support 293 (Manfrotto)
Do zdjęć używałem stabilnie zamontowanych na szynie Telephoto lens support (Manfrotto – patrz zdjęcie) korpusów lunet, firmowych przystawek foto do nich i body lustrzanki cyfrowej Nikon D80. Całość zamontowana na stabilnym statywie z głowicą wideo. Dodatkowo stabilizowana workiem-rękawem, ważącym ok. 7 kg. Spust migawki zwalniany był za pomocą elektronicznego wężyka spustowego z tego samego miejsca, w złych warunkach oświetleniowych (z przerwami, bowiem cały czas padał deszcz). Najpierw wykonałem zdjęcia lunetami Ecotone i Kowa o średnicach obiektywów 80 i 82 mm. Potem lunetą Ecotone o średnicy obiektywu 100 mm.
![]()
![]() Wyżej stronie zdjęcie wykonane Nikonem F-5 z „tradycyjnym” obiektywem 60 mm. Niżej fragment sfotografowany Nikonem D80 z lunetą Ecotone SP-100 (szkła fluorytowe) i przystawką fotograficzną. Odlegość ok. 75 m, dzień pochmurny. Par eksp.: ekw. czułości ISO 800, t=1/200 s.
data dodania: 17-10-2009
godzina dodania: 14:37
odsłon: 25851
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Nowe kompakty Praktica Dwa nowe aparaty kompaktowe Praktica wyposażone są w obiektywy zmiennoogniskowe, w których zastosowano najnowsze technologie: soczewek asferycznych i szkła o ultraniskiej dyspersji. Praktica Super Zoom 105AF wyposażona jest w obiektyw Prakticar Aspherical Lens Zoom 38-105 mm f/5-12,7, a Praktica Super Zoom 1450AF w... ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2023 - II etap pt. "Droga" - zgłoszenia tylko do 17 marca Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bochenski, Xenia Chowaniec, Piotr Grochala, Maciej Nowak, Marek Sas, Robert Sic, Ryszard Warchoł i Bogusław Wójcikiewicz. Oni już wgrali swoje zdjęcia. Zainspiruj się. Zapraszamy do rywalizacji. Łączna pula nagród wzrosła do ok. 20 tys. zł. Dołącz do zabawy na dowolnym etapie konkursu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |