testowe Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015ciąg dalszy...Ekspozycja
Lampa błyskowa (a najlepiej dwie) służy nie tylko do wydobycia koloru, ale także do zamrożenia ruchu. W warunkach podwodnych, bez błysku nie byłoby szans na zamrożenie ruchu przy jednoczesnym wydobyciu barw. Ustawianie parametrów ekspozycji pod wodą, rządzi się dokładnie tymi samymi zasadami, co w fotografii na powierzchni. Różnica polega tylko na tym, że w fotografii podwodnej bardziej widoczne są skutki zastosowania tej zmiany. Otwierając mocniej przysłonę (czyli zmniejszając liczbę przysłony), tak jak na powierzchni, zarówno wpuszczamy więcej światła, jak i rozmywamy bardziej tło. Jednakże w fotografii podwodnej warunki świetlne są trudniejsze, światła jest mniej i dlatego bardziej zauważalnie będzie, np. doświetlenie czy niedoświetlenie tła światłem zastanym. Jeśli dorzucimy teraz kolejną zmienną, czyli lampę błyskową, która przyjdzie nam z pomocą i zamrozi ruch, to możemy pokusić się o stosunkowo długie czasy naświetlania (1/60, czy nawet 1/30 s) i regulując stopniem otwarcia przysłony, sprawiać, że pierwszy plan będzie magiczny, kolorowy i zamrożony, a tło będzie dobrze doświetlone światłem zastanym.
Żarłacz białopłetwy (Carcharhinus longimanus), Morze Czerwone, Egipt. fot. Wojciech Nawrocki.
Pod wodą, fotografując z lampami błyskowymi, zdecydowanie lepszy jest tryb ręcznego doboru parametrów ekspozycji (tryb manualny), zaś energię błysku najłatwiej i najszybciej regulować pokrętłem na obudowie. Z kolei fotografując bez lampy błyskowej dobrze jest używać trybu preselekcji przysłony. Dzięki temu poprzez kontrolowanie otwarcia przysłony, sami decydujemy o głębi ostrości.
Wojciech Nawrocki
Te i wiele innych fotografii możecie Państwo obejrzeć na stronie www.zambu.pl oraz na FanPage na Facebooku pod adresem
Tekst ukazał się w Foto-Kurierze nr 7/2015 >>>
data dodania: 02-06-2017
godzina dodania: 14:00
odsłon: 13036
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
Nikkor Z 35 mm f/1,2 i Nikon Coolpix 1100 - niespodziewany debiut, dwie potęgi w różnych kategoriach - znamy cenę 5 lutego 2025 r. Nikon zaprezentował dwa skrajnie różne produkty. Jednym z nich jest superjasny, pełnoklatkowy Nikkor Z 35 mm f/1,2 S, a drugim kompaktowy superzoom Nikon Coolpix 1100. Czyli od dzisiaj można szerzej rozmywać świat i podróżować po Księżycu bez lotu w kosmos. Hanna Kantor zdobywa nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 4 lutego 2025 r. firma Sony Europe poinformowała, że nagrodę Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 otrzymała Hanna Kantor. Publikujemy pierwsze wrażenia wyróżnionej i listę zwycięzców z pozostałych krajów. Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD - również w wersji do Nikona Z 26 września 2024 r. Tamron zaprezentował nowego Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |