testowe Foto-Kurier na weekend: Łam zasady - fotografuj pod słońce - artykuł z FK 10/14![]() ciąg dalszy...
![]() Do sfotografowania tych makaków wykorzystałem szerokokątny obiektyw skierowany pod światło. Aby rozjaśnić cienie musiałem skorzystać z lampy błyskowej. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 9-18 mm f/4-5,6. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 100; f/9; f=9 mm; fot. Marcin Dobas
Wykorzystanie takich narzędzi jak lampa błyskowa lub blenda pozwala na zmniejszenie kontrastów i rozjaśnienie pierwszoplanowych partii fotografii [5]. Normalnie byłyby one oddane sylwetkowo zaś rozświetlone błyskiem lampy czy światłem odbitym od blendy zaczynają „wyłazić” z cienia .
![]() Niektóre obiektywy pozwalają na fotografowanie „ostro pod światło”. Na zdjęciu Tajga w Karelii. Olympus E-M10 + Leica 25 mm f/1,4. Par. eksp.: 1/200 s; ISO 200; f/3,5; f=25 mm; fot. Marcin Dobas
To czy chcemy pewne szczegóły wydobyć czy pokazać zdjęcie bardzo kontrastowym i pewne elementy ukryć jako czarne fragmenty fotografii [7] zależy tylko od nas i naszego pomysłu na fotografię. W przypadku korzystania ze zwykłej matówki – ocena jak będzie wyglądało nasze zdjęcie po naciśnięciu spustu może być problemem.
![]() Czasem można wykonać zdjęcie pod światło, tak aby niepotrzebne elementy ukryć w czerniach – makaki rezusy, Nepal. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 75 mm f/1,8. Par. eksp.: 1/8000 s; ISO 200; f/1,8; f=78 mm; fot. Marcin Dobas
Nie widzimy tego co rejestruje matryca, ale tylko to co widać na zmatowionej szybce. Za dużo wygodniejsze rozwiązanie uważam elektroniczny wizjer [8], ponieważ jeszcze przed naciśnięciem spustu umożliwia kontrolowanie stopnia prześwietlenia.
![]()
Tu z pomocą też przychodzi histogram [9] lub opcja Shadow / Highlights. Dzięki niej widzę jaka część zdjęcia będzie prześwietlona, a jaka niedoświetlona. Te dwa wskaźniki widoczne w elektronicznym wizjerze decydują o przewadze elektronicznego wizjera nad optycznym. W przypadku wykonywania sylwetkowego zdjęcia małp na normalnej matówce nie byłbym w stanie przed wykonaniem zdjęcia zorientować się, kiedy fotografia jest dostatecznie niedoświetlona i niepotrzebne szczegóły giną w czerni.
![]()
W późniejszej obróbce zawsze łatwiej jest rozjaśnić ciemne partie niż przyciemniać fragmenty przepalone. Dzisiejsze programy do obróbki zdjęć potrafią naprawdę wiele jeśli chodzi o odzyskiwanie szczegółów ze zbyt ciemnych lub, ze zbyt jasnych partii zdjęcia. Pamiętajmy, że biała plama powstała w wyniku przepalenia zawsze zostanie białą plamą, zaś ciemne fragmenty z pozoru czarne zawierają jeszcze jakieś szczątkowe informacje które możemy próbować wydobyć rozjaśniając ciemne partie (oczywiście kosztem straty jakości). Można zatem się pokusić o stwierdzenie, że lepiej niedoświetlić zdjęcie niż je prześwietlić.
![]() Dyrholaey – Parująca plaża o zachodzie słońca, Islandia. Olympus E-M5 + Leica 25 mm f/1,4. Par. eksp.: 1/640 s; ISO 200; f/5; f=25 mm; fot. Marcin Dobas
Marcin Dobas dobas.art.pl wyprawyfoto.com.pl
Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 10/14 Marcin Dobas został wyróżniony w prestiżowym konkursie fotograficznym. Więcej na ten tema przeczytasz tutaj
data dodania: 13-03-2020
godzina dodania: 15:00
odsłon: 2367
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |